• Svar på tråden Vi på CvL fortsättningen
  • tiamant

Susie: Lider med dig, det är en jättejobbig situation. Man vill ju så gärna bli gravid plus att det kostar så mycket pengar varje försök. Mycket längtan och möda och energi med sprutor och sprayning etc vill man ju ska ge resultat... Jag känner själv som att det inte har gått vägen och kämpar med de känslorna. Fast jag har flera dagar kvar till testdag.

Tre frågor:
    1) När de gjorde återinförandet på er, kollade läkaren med vul då att det satt rätt i livmodern?
    2) Vilken dag är RD1, dagen då återinförandet sker eller dagen efter?
    3) Vilken dag i cykeln är man på? Alltså när återinförandet sker är man i verkligheten då i mitten av menscykeln, alltså 3+0, eller?

• Embla82

Susie, jag hände inte med på vad du menar här: Jag tog naturligt progesteron jag smörjde mig med en cykel för några månader

Men jag kanske kan glädja dig lite med att den gången jag var gravid testade jag med stickor från "billigatester". Det blev minus, och sen kollade jag igen efter några timmar och då hade det faktiskt blivit ett svagt svagt streck till. Tänkte inte mer på det sen och testade mig med clearblue några dagar senare, då var det starkt plus. 

Tråkigt att det inte lyckades för dig denna gång, men än finns det chanser kvar! Man får inte ge upp i första taget när det kommer till ivf. Man är superledsen några dagar men sen orkar man faktiskt se framåt och ta nya tag!
  • Embla82

tiamant, ja detta ruvande tar knäcken på en. När har du testdag?

jag svarar på dina frågor:
    1) nej, inget vul gjordes, ägget går ju inte att se med vul så jag tror inte att det skulle hjälpa?
    2) Ruvardag 1 är daget efter et/fet, i alla fall som jag räknar.
    3) Jag räknar äggplocket som dagen för äl. Et är två dagar efter (oftast). Jag vet inte riktigt vilken vecka det blir men det kan man ju kolla med graviditetsuträkningsverktyget som finns?
  • tiamant
    Embla82 skrev 2010-02-09 20:18:45 följande:
    tiamant, ja detta ruvande tar knäcken på en. När har du testdag? jag svarar på dina frågor: 1) nej, inget vul gjordes, ägget går ju inte att se med vul så jag tror inte att det skulle hjälpa? 2) Ruvardag 1 är daget efter et/fet, i alla fall som jag räknar. 3) Jag räknar äggplocket som dagen för äl. Et är två dagar efter (oftast). Jag vet inte riktigt vilken vecka det blir men det kan man ju kolla med graviditetsuträkningsverktyget som finns?
    Embla82: Tack för dina svar! Jag har testdag den 22/1...lång väntan.
    Varför jag frågar om vul, är för att jag läste om någon annan där de hade gjort så och såg en liten grå fläck.
  • tiamant

Just det, skulle skriva att syftet med vul var ju då för att vara säker på att man hade implanterat rätt. Jag har en ororande tanke om att de kanske inte vet att cellen kom ut ur katetern, de kan ju inte se den...

• tiamant
    Embla82 skrev 2010-02-09 20:51:54 följande:
    men inte kan det bli en grå fläck redan vid et? 
    Nej, det borde det inte bli, håller med...

Men hur kan de vara säkra att de fått den på plats?
  • Embla82
    tiamant skrev 2010-02-09 20:53:09 följande:
    Nej, det borde det inte bli, håller med... Men hur kan de vara säkra att de fått den på plats?
    det har jag också funderat på, men dom kan nog avgöra det med sina verktyg på nåt sätt. Ibland går det "lätt" på mig, och andra gånger har dom tom fått lägga tillbaka ägget för att dom inte hittat rätt. Så nog verkar dom veta när dom är på rätt ställe allt. 
  • Hhoppas

Vi funderade också på varför dom inte kollade med UL vid ET. Det gör dom nämligen på repcentrum på Ackis. Då fick jag själv hålla i den där apparaten på magen för att dom skulle se att embryot hamnade rätt.

Madde med Isak-06
  • Turbomamma

Att de inte gör ET med UL medan andra kliniker gör det tror jag handlar om att olika läkare föredrar olika metoder. Är inte alltid säkert att det bara finns ett "rätt" sätt. CVL har ju en av dom högsta graviditetsfrekvenserna i landet och det skulle de knappast ha om de stoppade embryon fel var o varannan gång. Tror att det handlar om känsla i katetern och att de vet ungefär hur långt den ska in. 

Det där med en grå fläck tror jag handlar om att man ser vätskan som embryot ligger i när man sprutar in det i livmodern och inte att man ser själva embryot. 

Kramar till alla och lycka till ni som ruvar! 

Svar på tråden Vi på CvL fortsättningen