JenniferPavlovic skrev 2010-04-08 19:30:57 följande:
Tänkte kasta mig in här och ställa lite frågor och hoppas det är okej! Jag funderar starkt att gå med i viktväktarna efter en del halvhjärtade försök att ta tag i vikten en gång för alla. Är det här något ni kan rekomendera samt hur går allt till? Vad kostar det osv? Kan ingen vara vänlig att ha en liten nybörjar kurs:D Tacksam för svar / Jennifer
Det är verkligen något som jag kan rekommendera men det funkar bara om man verkligen satsar helhjärtat och ser det långa loppet istället för snabba resultat.
Jag har under mina 11 veckor förändrat mina vanor radikalt och gått ner 6,4kg. Man kan gå ner både snabbare och saktare men för min del passar denna hastighet helt perfekt för kör jag för hårt och därmed även förlorar mer vikt så kommer jag ändå tillslut känna att jag offrar för mycket och då ger jag upp. Nu tar jag ett litet steg i taget och det går framåt hela tiden
Hur det går till? Du kan kika på viktvä
ktarna.se och läsa allt noggrannare men i kort så är varje ingrediens i maten uträknad i ett antal points (eller propoints som det heter), man räknar ut det baserat på fett, fibrer, kolhydrater och protein. Sen har man ett visst antal poäng som man får äta varje dag baserat på kön, ålder, vikt, längd etc. Vilket är rätt mänga poäng. Det tar en stund att sätta sig in i hur mycket varje grej är "värd" men efter ett tag sätter det sig. Man får äta ett visst antal/dag och sen får man ett visst antal i veckobonus som man får fördela som man vill.
Jag får tex äta 33 points/dag och har en veckobonus på 44points. För att ge några exempel på värden så ger ägg 2pp, valfri mängd med kolhydrater (pasta etc) 7pp, valfri mängd av kött i olika former 5pp, en brödskiva 2pp osv. Så som du ser så får man äta rätt mycket. Det är typ 11 eller 12pp i 1hg lösgodis och runt 40pp i en pizzeriapizza. En McFeast har 8pp och en mellanpommes 10pp.
Allt går ut på att man ska ändra sina vanor och lära sig äta rätt. Det kostar 150kr/månad om man bara är medlem över internet och har tillgång till tjänsterna där och 350kr/mån om man vill gå på möten vilket rekommenderas från min sida.
Nya tråden är här:
www.familjeliv.se/Forum-5-64/m51562725.html