• MikuAndSaraLi

Folk dömer en - bara för att man är ung.

Nu blir det en liten lista av massa klagande här, men jag kör på ändå!

Till alla unga mammor/pappor.

Har ni märkt att när man som ung förälder är ute med vagnen, blänger folk på en med väldigt talande blickar.
    Dom väjer sällan undan för vagnen utan det är DU som får svänga runt och krångla dej fram.
    När min mamma tar vagnen, svänger folk ur vägen.

Och så är det tanter/farbröder med rullatorer på bussar!
    Kommer det på en vagn som ska få plats så ska gamlinen (om han/hon inte sitter på rullatorn vika ihop den så vagnen får plats.

Efter en dag hos kommunen med massa tjafs fram och tillbaka så står jag och väntar på bussen.
    Den oskrivna regeln är väl att de vagnar som kommit först till hållplatsen ska få stiga på först.
    Men ofta händer det att alla de 'äldre' mammorna tränger sej före med Sina vagnar.
    Så jag får snällt sitta och vänta på nästa.
    Tre bussar senare kommer jag äntligen på.
    En tant står med sin rullator precis framför ett säte.
    Jag ber henne vika ihop den om hon ändå inte ska sitta på den.
    Jag SER att hon förstår vad jag säger, men hon börjar istället rabbla på ett annat språk och gestikulerar mot korgen på rullatorn.
    "Men ta av den, då."
    Igen så gestikulerar hon och skriker på sitt språk.
    "Jag förstår inte! Jag förstår inte!" upprepade hon, märkte jag.
    Folk kommer inte förbi för min vagn hamnar i gången, då.
    Till sist blir jag förbannad och trycker på stopp-knappen och stiger av - långt innan min hållplats.
    "Kärringar som du borde få sina jäkla rullatorer uppkörda! Jag borde slänga ut skiten ur bussen!" muttrar jag högt när jag kliver av.

Jag borde inte behövt kliva av.

Folk antog automatiskt att det var Jag som tjaffsade.

Så jag klev av och fick sitta där och frysa med min dotter i vagnen.

Och när jag var gravid!
    Aldrig på en dag att en så kallad 'vuxen' reste på sej när jag kom på bussen/pendeln mm och såg att jag var trött.
    Inte en käft erbjöd mej sin plats.
    Vilka var det som Alltid reste på sej?
    Jo, den enda ungdomen som fanns i vagnen etc.

I tidningen läser man hur 'vuxna' och 'gamla' skriver in om hur respektlösa ungdomar är.
    Visst, alla är väl inte guds helgon.
    Men det finns undantag.
    Massa undantag.

Varför förväntas jag som ungdom respektera 'vuxna' när dom inte respekterar mej?
    Jag har alltid försökt visa respekt först men när jag märker att man bara får otrevliga kommentarer tillbaka - vad är då poängen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-10 16:05
    Nu ska jag väl rätta mej själv litegrann här.
    Jag syftade verklgien inte på att ALLA behandlar en såhär - ej heller att ALLA BLIR behandlade så.
    Jag blev gravid när jag var 18, fick barn när jag var 19 och har hunnit fylla 20 sen dess.
    (Låter väl som flera år gått men hon är faktiskt bara 7 månader än så länge)

Och så skrev jag faktiskt i början av tråden att jag nu skulle klaga men jag körde på ändå.
    Vill bara ha ut det någonstnas, vad jag tycker och tänker och upplever.
    Jag blir knäpp av att inte får säga vad jag tycker.

Jag tycker inte alls att jag har fel 'attityd' som vissa här har sagt.
    Jag tar tvärtom det mesta med en klackspark och ett vänligt leende.

Men ibland blir man trött på att vända kinden till när man fortsätter att behandlas på ett visst sätt.

Inte för att det har något med saken att göra - tror jag - men många är släkt med mej som håller på med mej otrevligt.
    Min pappa är muslim - hela hans släkt fick inte veta att jag var gravid förrän jag var i 8e månaden.
    För som dom sa - och nu citerar jag - "Nu kunde vi ju inte göra något Åt det!!"
    Resten kan ni nog gissa er till vad det var dom tänkt göra.

Så förstå min frustration.

Jag går med allt dethär.
    Och så fäller någon en elak kommentar eller ger mej en taskig blick eller liknande - då bara smäller det och jag blir vansinnig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-10 16:39
    ALLTSÅ KÄNNS DET BÄTTRE NÄR JAG SKRIVER NER VAD JAG TYCKER!

• Svar på tråden Folk dömer en - bara för att man är ung.
  • Colapolarn

Men stfu... Läser man tillbaks så gav famBroberg endast ett ganska naturligt svar på din fråga. Sen vet jag inte riktigt vad du försöker på när du blir arg för svaret. Om du inte bryr dig om andras erfarenheter/ svar, varför ställde du då en fråga i första omgången? Det ser bara ganska konstigt ut när du plötsligt är skitarg för ett svar på din fråga. Men, men..

• Cornbread

Jag är 22 och är väl inte extremt ung, ser dock yngre ut än vad jag är och jag förstår dig. Får konstiga blickar av äldre oc när jag var gravid gick jag och sambon ut och åt på harrys, då stod vi och väntade på att få ett bord oc hett äldre par vände sig om och frun i sällskapet pekade på min mage och så viskade dem och av sneda blickar, vissa tror jag är 17 eller nåt verkar det som.

• Anatha
    Cornbread skrev 2009-12-13 17:57:17 följande:
    Jag är 22 och är väl inte extremt ung, ser dock yngre ut än vad jag är och jag förstår dig. Får konstiga blickar av äldre oc när jag var gravid gick jag och sambon ut och åt på harrys, då stod vi och väntade på att få ett bord oc hett äldre par vände sig om och frun i sällskapet pekade på min mage och så viskade dem och av sneda blickar, vissa tror jag är 17 eller nåt verkar det som.
    Ja eller så är vissa konstiga i huvudet och hade lika gärna kunnat kommentera vad som helst. Folk som pekar och uppenbarligen viskar är ju störda i huvudet och har förmodligen negativa åsikter om allt och alla.
  • Cornbread
    Anatha skrev 2009-12-13 18:14:30 följande:
    Ja eller så är vissa konstiga i huvudet och hade lika gärna kunnat kommentera vad som helst. Folk som pekar och uppenbarligen viskar är ju störda i huvudet och har förmodligen negativa åsikter om allt och alla.
    Ja det hade dem i alla fall i detta fallet ;)
  • stfu

colapolarn:

men jag har aldrig ställt en fråga till henne, elr överhuvudtaget.

jag frågade bara saraeu hur hon kunde påstå att alla äldre mammorna i hennes öf grupp trycker ner unga mammor. dra alla över en kant liksom.

det går att läsa om man går tillbaka på min historik av vad jag skrivit. sen förstår jag inte varför du kände ett behov av att anklaga mig att vara arg när jag inte är det. utan jag markerade bara att jag inte bryr mig om hennes erfarenhet och för det är jag arg? ja inte undra på att ni uppfattar äldre mammor på ett visst sätt, bara en tanke.

• FamBroberg
    Colapolarn skrev 2009-12-13 17:20:11 följande:
    Men stfu... Läser man tillbaks så gav famBroberg endast ett ganska naturligt svar på din fråga. Sen vet jag inte riktigt vad du försöker på när du blir arg för svaret. Om du inte bryr dig om andras erfarenheter/ svar, varför ställde du då en fråga i första omgången? Det ser bara ganska konstigt ut när du plötsligt är skitarg för ett svar på din fråga. Men, men..
    Tack för att någon förstår vad jag menar..

Men stånga dig inte blodig, för STFU förstår inte riktigt innebörden av ett diskussionsforum!
  • stfu

fambroberg:

haha, jag vet mycket väl innebörden av ett diskussionsforum. men jag har väl fortf rätten att kunna uttrycka min åsikt och tycka att ditt inlägg riktad mot mig var onödig. så om du vill grunda ditt uttalande att jag ej vet innebörden av diskussionsforum pga det, så be my guest ;)

dessutom så tog du ej det till en diskussions nivå, du stolpade bara ner några erfarenheter. du kunde ha skrivit lite mer konkret varför du skrev dina erfarenheter och vart du ville komma med det, en s.k diskussion.

måste kännas skönt för dig att få lite medhåll av någon likasinnad :D haha.

• Colapolarn
    stfu skrev 2009-12-13 19:01:18 följande:
    ja inte undra på att ni uppfattar äldre mammor på ett visst sätt, bara en tanke.
    Jag uppfattar absolut inte äldre mammor på ett visst sätt, och har sällan eller aldrig upplevt några situationer där jag har känt mig dålig enbart pga ålder. Förresten förstår jag inte hur du drar den jämförelsen.. Förklara gärna vad du menar när du skriver "inte undra på..."

Och jo, jag har gått bakåt och såg att du ställde en fråga, fick svar och skrev med stora bokstäver varför du inte bryr dig om svaret. Jag vet inte varför jag ens försöker få dig se det konstiga i det hela, för jag förstår ju att det inte kommer gå. Men det var märkligt ja, inte ens så lite. Tycker man inte svaret på ens fråga var så mycket värt för en, så är det kanske mer naturligt/ hövligt att fråga mer vad personen menade eller evt bara låta det vara.
  • Colapolarn
    stfu skrev 2009-12-14 16:06:10 följande:
    måste kännas skönt för dig att få lite medhåll av någon likasinnad :D haha.
    Jag förstår inte riktigt vad som gör oss likasinnade då jag inte vet något alls om FamBroberg. Vad gör oss likasinnade? Att vi tycker det var ett märkvärdigt beteende av dig? I sådana fall är väl vi också likasinnade då jag säkert håller med dig i något av livets aspekter också.
  • stfu

colapolarn:

ang det där med att jag ställde en fråga. kan dra det igen, jag ställde en fråga till saraeu och inte till ngn annan, sen finns det inget annat att säga om den punkten. att både du och framboberg missuppfatta det kan jag ej göra ngt åt. det får stå för er.

ang "inte undra på"-grejen, så tog du det ur ett sammanhang. om ni uppfattar mig som fientlig (fast jag påpekat att jag ej är det) så skulle det ej förvåna mig att ni uppfattar ngn annan på ett visst sätt (tex äldre mammor som fördomsfulla) därav inte undra på.

och ang den tredje punkten om att vara likasinnad: det e precis så jag menade, så den delen förstod du :)

Svar på tråden Folk dömer en - bara för att man är ung.