• MikuAndSaraLi

Folk dömer en - bara för att man är ung.

Nu blir det en liten lista av massa klagande här, men jag kör på ändå!

Till alla unga mammor/pappor.

Har ni märkt att när man som ung förälder är ute med vagnen, blänger folk på en med väldigt talande blickar.
    Dom väjer sällan undan för vagnen utan det är DU som får svänga runt och krångla dej fram.
    När min mamma tar vagnen, svänger folk ur vägen.

Och så är det tanter/farbröder med rullatorer på bussar!
    Kommer det på en vagn som ska få plats så ska gamlinen (om han/hon inte sitter på rullatorn vika ihop den så vagnen får plats.

Efter en dag hos kommunen med massa tjafs fram och tillbaka så står jag och väntar på bussen.
    Den oskrivna regeln är väl att de vagnar som kommit först till hållplatsen ska få stiga på först.
    Men ofta händer det att alla de 'äldre' mammorna tränger sej före med Sina vagnar.
    Så jag får snällt sitta och vänta på nästa.
    Tre bussar senare kommer jag äntligen på.
    En tant står med sin rullator precis framför ett säte.
    Jag ber henne vika ihop den om hon ändå inte ska sitta på den.
    Jag SER att hon förstår vad jag säger, men hon börjar istället rabbla på ett annat språk och gestikulerar mot korgen på rullatorn.
    "Men ta av den, då."
    Igen så gestikulerar hon och skriker på sitt språk.
    "Jag förstår inte! Jag förstår inte!" upprepade hon, märkte jag.
    Folk kommer inte förbi för min vagn hamnar i gången, då.
    Till sist blir jag förbannad och trycker på stopp-knappen och stiger av - långt innan min hållplats.
    "Kärringar som du borde få sina jäkla rullatorer uppkörda! Jag borde slänga ut skiten ur bussen!" muttrar jag högt när jag kliver av.

Jag borde inte behövt kliva av.

Folk antog automatiskt att det var Jag som tjaffsade.

Så jag klev av och fick sitta där och frysa med min dotter i vagnen.

Och när jag var gravid!
    Aldrig på en dag att en så kallad 'vuxen' reste på sej när jag kom på bussen/pendeln mm och såg att jag var trött.
    Inte en käft erbjöd mej sin plats.
    Vilka var det som Alltid reste på sej?
    Jo, den enda ungdomen som fanns i vagnen etc.

I tidningen läser man hur 'vuxna' och 'gamla' skriver in om hur respektlösa ungdomar är.
    Visst, alla är väl inte guds helgon.
    Men det finns undantag.
    Massa undantag.

Varför förväntas jag som ungdom respektera 'vuxna' när dom inte respekterar mej?
    Jag har alltid försökt visa respekt först men när jag märker att man bara får otrevliga kommentarer tillbaka - vad är då poängen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-10 16:05
    Nu ska jag väl rätta mej själv litegrann här.
    Jag syftade verklgien inte på att ALLA behandlar en såhär - ej heller att ALLA BLIR behandlade så.
    Jag blev gravid när jag var 18, fick barn när jag var 19 och har hunnit fylla 20 sen dess.
    (Låter väl som flera år gått men hon är faktiskt bara 7 månader än så länge)

Och så skrev jag faktiskt i början av tråden att jag nu skulle klaga men jag körde på ändå.
    Vill bara ha ut det någonstnas, vad jag tycker och tänker och upplever.
    Jag blir knäpp av att inte får säga vad jag tycker.

Jag tycker inte alls att jag har fel 'attityd' som vissa här har sagt.
    Jag tar tvärtom det mesta med en klackspark och ett vänligt leende.

Men ibland blir man trött på att vända kinden till när man fortsätter att behandlas på ett visst sätt.

Inte för att det har något med saken att göra - tror jag - men många är släkt med mej som håller på med mej otrevligt.
    Min pappa är muslim - hela hans släkt fick inte veta att jag var gravid förrän jag var i 8e månaden.
    För som dom sa - och nu citerar jag - "Nu kunde vi ju inte göra något Åt det!!"
    Resten kan ni nog gissa er till vad det var dom tänkt göra.

Så förstå min frustration.

Jag går med allt dethär.
    Och så fäller någon en elak kommentar eller ger mej en taskig blick eller liknande - då bara smäller det och jag blir vansinnig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-10 16:39
    ALLTSÅ KÄNNS DET BÄTTRE NÄR JAG SKRIVER NER VAD JAG TYCKER!

• Svar på tråden Folk dömer en - bara för att man är ung.
  • stfu

men herregud detta s.k fenomen händer ju ALLA föräldrar oavsett ålder. sen e d ju lätthänt att dessa unga föräldrar kan känna sig en aning paranoida över sin egen ålder o verkar gärna tro att när ngt orättvist händer dom som föräldrar så e d för att dom är JUST unga.

lägg ner verksamheten. uttjatat.. även om du bara skrev allting för att ventilera, d mesta ligger i din egna attityd.

• Mirva
    stfu skrev 2009-12-10 19:20:04 följande:
    men herregud detta s.k fenomen händer ju ALLA föräldrar oavsett ålder. sen e d ju lätthänt att dessa unga föräldrar kan känna sig en aning paranoida över sin egen ålder o verkar gärna tro att när ngt orättvist händer dom som föräldrar så e d för att dom är JUST unga.lägg ner verksamheten. uttjatat.. även om du bara skrev allting för att ventilera, d mesta ligger i din egna attityd.
    Ja precis!
  • BonnyBoo

Hej. Jag förstår precis vad du menar TS. Jag är 18 och har en son på 6 månader, dock så har jag märk att skillnad på om jag går i "fin" kläder eller avslappnat. jag går oftas propert klädd och då har jag bara fått glada blickar och snälla komentarer om sonen, det är nog mycket för att man ser äldre ut då. jag ser äldre ut övelag också men dom få gångerna jag gått i "ungdomskläder" så har jag fått helt andra blickar vilket är så jävla sjukt. men samtidigt så kan jag märka att jag själv haft förutfattade meningar när det gäller unga föreldrar, ser jag någon som är propert klädd men i 18-20 års åldern så ser jag dom som något äldre och även mer passande föreldrar än om det kommit en 18 åring klädd som en "ungdom" och jag tycker verkligen inte att unga föreldrar är sämre föreldrar. utan det är helt enkelt första hel hets intryckett. konstigt nog :P

• Viktorsmamma

har samma senario som dig TS

som tur är "ser" jag inte ung ut, alla som känner mig ha trott jag är 22-23 minst.

så därav säger jag ALDRIG min ålder på Öppna förskolan för att slippa kritik, alla "unga" mammor är inte dåliga mammor..

vet prakt exempel på en "dålig" ung mamma enligt mig, som ger sin 10månaders ballerinakex, chips osv.. men de är bara jag kanske som tycker de är dåligt..

hatar de "äldre mammorna" som trycker ner alla ( de flesta) unga mammor till botten och får oss att verka dåliga!

blä! behöver också skriva av mig lite :P

• stfu

saraeu: på vilket sätt trycker alla de "äldre mammorna" ner de flesta unga mammorna till botten?

för mig e d helt sjukt att du ens kan påstå en sån sak.

• sunsed1
    stfu skrev 2009-12-10 21:10:09 följande:
    saraeu: på vilket sätt trycker alla de "äldre mammorna" ner de flesta unga mammorna till botten? för mig e d helt sjukt att du ens kan påstå en sån sak.
    enkelt, - med förutfattade meningar om olika grupper. Alla har vi någon förutfattad mening ang något. Så det finns väl även de som tycker på ett visst sätt om unga föräldrar. Svårare än så är det inte.
  • vickitoria

ts: jag tror som flera andra att det inte har med din ålder att göra. Jag är 25, vilket åtminstone jag inte anser som en ung ålder för en förälder, och bli ofta bemött ignorant och helt utan hänsyn. I min värld visar man hänsyn för alla människor, man lämnar sin plats på bussen till den gamla tanten med rullator, man kliver undan för mamman med barnvagnen och man kanske till och med kan sträcka sig till att låta den höggravida kvinnan gå före i toakön på Mc Donalds. Tyvärr ser det väldigt sällan ut så.

• 5busar

Hej!!!
    Jag förstår dig till fullo. Jag har upplevt samma sak.
    Jag var 19 år när jag fick min äldsta och 35 år när jag fick min yngsta.
    En skillnad var kanske att jag var van att åka buss med barnvagn innan eftersom min yngsta bror var 6 år när jag blev mamma och jag ofta åkt kommunalt med honom redan när jag var 14 år.
    Respekten och hjälpen jag fick när jag kom med barnvagnen när jag var 35 går inte att jämföra med blickarna och pikarna jag fick när jag kom med min barnvagn när jag var 19 år.
    Stå på dig och bit ifrån, speciellt vid busskön.
    När det gäller barnvagn inne i stan så hjälper inte alltid åldern till, när man har ett barn i låg sittvagn så ser inte människor ting som är under näshöjd, gäller även när barnen är stora nog att gå men inte höga nog att komma upp i näshöjd, människor går bara rakt på barnen än idag.

Stå på dig
    KRAM

• Amine

Ts helt rätt.
    Och sen dömmer dom dej för att du kör barnvagnen på fel sida av trottoaren, har fel kläder, har fel min, har fel frisyr, har fel....
    Få saker är så utsättande som att bli förälder, det är inte bara ungdom.

• Jag kom inte på något bättre

På bussar så brukar jag (som tur är) få plats nästan varje gång, och på gatan så stannar bilarna VARJE gång osv, Men som du nämner, äldre personer på stan, de kan då allt stirra och vägra flytta på sig, och på bvc har jag fått dåligt bemötande.

Svar på tråden Folk dömer en - bara för att man är ung.