• MikuAndSaraLi

Folk dömer en - bara för att man är ung.

Nu blir det en liten lista av massa klagande här, men jag kör på ändå!

Till alla unga mammor/pappor.

Har ni märkt att när man som ung förälder är ute med vagnen, blänger folk på en med väldigt talande blickar.
    Dom väjer sällan undan för vagnen utan det är DU som får svänga runt och krångla dej fram.
    När min mamma tar vagnen, svänger folk ur vägen.

Och så är det tanter/farbröder med rullatorer på bussar!
    Kommer det på en vagn som ska få plats så ska gamlinen (om han/hon inte sitter på rullatorn vika ihop den så vagnen får plats.

Efter en dag hos kommunen med massa tjafs fram och tillbaka så står jag och väntar på bussen.
    Den oskrivna regeln är väl att de vagnar som kommit först till hållplatsen ska få stiga på först.
    Men ofta händer det att alla de 'äldre' mammorna tränger sej före med Sina vagnar.
    Så jag får snällt sitta och vänta på nästa.
    Tre bussar senare kommer jag äntligen på.
    En tant står med sin rullator precis framför ett säte.
    Jag ber henne vika ihop den om hon ändå inte ska sitta på den.
    Jag SER att hon förstår vad jag säger, men hon börjar istället rabbla på ett annat språk och gestikulerar mot korgen på rullatorn.
    "Men ta av den, då."
    Igen så gestikulerar hon och skriker på sitt språk.
    "Jag förstår inte! Jag förstår inte!" upprepade hon, märkte jag.
    Folk kommer inte förbi för min vagn hamnar i gången, då.
    Till sist blir jag förbannad och trycker på stopp-knappen och stiger av - långt innan min hållplats.
    "Kärringar som du borde få sina jäkla rullatorer uppkörda! Jag borde slänga ut skiten ur bussen!" muttrar jag högt när jag kliver av.

Jag borde inte behövt kliva av.

Folk antog automatiskt att det var Jag som tjaffsade.

Så jag klev av och fick sitta där och frysa med min dotter i vagnen.

Och när jag var gravid!
    Aldrig på en dag att en så kallad 'vuxen' reste på sej när jag kom på bussen/pendeln mm och såg att jag var trött.
    Inte en käft erbjöd mej sin plats.
    Vilka var det som Alltid reste på sej?
    Jo, den enda ungdomen som fanns i vagnen etc.

I tidningen läser man hur 'vuxna' och 'gamla' skriver in om hur respektlösa ungdomar är.
    Visst, alla är väl inte guds helgon.
    Men det finns undantag.
    Massa undantag.

Varför förväntas jag som ungdom respektera 'vuxna' när dom inte respekterar mej?
    Jag har alltid försökt visa respekt först men när jag märker att man bara får otrevliga kommentarer tillbaka - vad är då poängen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-10 16:05
    Nu ska jag väl rätta mej själv litegrann här.
    Jag syftade verklgien inte på att ALLA behandlar en såhär - ej heller att ALLA BLIR behandlade så.
    Jag blev gravid när jag var 18, fick barn när jag var 19 och har hunnit fylla 20 sen dess.
    (Låter väl som flera år gått men hon är faktiskt bara 7 månader än så länge)

Och så skrev jag faktiskt i början av tråden att jag nu skulle klaga men jag körde på ändå.
    Vill bara ha ut det någonstnas, vad jag tycker och tänker och upplever.
    Jag blir knäpp av att inte får säga vad jag tycker.

Jag tycker inte alls att jag har fel 'attityd' som vissa här har sagt.
    Jag tar tvärtom det mesta med en klackspark och ett vänligt leende.

Men ibland blir man trött på att vända kinden till när man fortsätter att behandlas på ett visst sätt.

Inte för att det har något med saken att göra - tror jag - men många är släkt med mej som håller på med mej otrevligt.
    Min pappa är muslim - hela hans släkt fick inte veta att jag var gravid förrän jag var i 8e månaden.
    För som dom sa - och nu citerar jag - "Nu kunde vi ju inte göra något Åt det!!"
    Resten kan ni nog gissa er till vad det var dom tänkt göra.

Så förstå min frustration.

Jag går med allt dethär.
    Och så fäller någon en elak kommentar eller ger mej en taskig blick eller liknande - då bara smäller det och jag blir vansinnig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-10 16:39
    ALLTSÅ KÄNNS DET BÄTTRE NÄR JAG SKRIVER NER VAD JAG TYCKER!

• Svar på tråden Folk dömer en - bara för att man är ung.
  • MissLillan

Det har inget med din ålder att göra och troligtvis inte din attityd som vissa tror. Vissa människor tror att de är bättre än alla andra att de har förtur osv de människorna kommer inte att försvinna bara för att du blir äldre tyvärr. Det kommer altid att finnas puckon.

• Lexikon
    Jag kom inte på något bättre skrev 2010-02-01 19:16:18 följande:
    På bussar så finns det bara en enda dörr där man kan gå in med barnvagn. sÅ det är lite svårt att välja ett alternativ som inte finns.Barnvagn är lättare än bärsjal, tex så slipper man ryggvärk pga tyngden av barnet. och då det är vinter så är det ju jätte jobbigt att gå runt med bärsjal!Jo, det kan vara svårt även om man söker ögonkontakt, visas folk (VISSA) skiter fullkomligt i mammor med barnvagnar, unga som äldre, och går så de vill istället.
    1) Beror på vart man bor, finns det stombuss har de flera dörrar.
    2) Ryggvärk pga tungt barn? Träna mer och bär rätt så slipper du problemet. Finns jackor som funkar ihop med bärsjal och jag köper mycket hellre en sådan än en till vagn. Jag är inte speciellt stor själv men så länge barnet väger under 15 kg (som en ryggsäck) kan de absolut bäras utan att vara tunga.
    3) Jag tycker fortfarande inte att man kan begära att en pensionär ska flytta på sig. Så länge jag är yngre har de ålderns rätt på sin sida.

Att jag skulle vara fördömande? Nej, knappast. Jag är bara året äldre än TS och ändå blir jag ALLTID trevligt bemött. Konstigt, eller hur?

Och självklart blir barn trötta av att gå, det är ju därför de ska göra det - för att kunna orka i framtiden. När benen blir för trötta så finns ju ändå mamma eller pappa där och kan lyfta upp barnet på sina axlar/i bärsjalen.
  • Jag kom inte på något bättre
    Lexikon skrev 2010-02-01 19:46:34 följande:
    1) Beror på vart man bor, finns det stombuss har de flera dörrar. 2) Ryggvärk pga tungt barn? Träna mer och bär rätt så slipper du problemet. Finns jackor som funkar ihop med bärsjal och jag köper mycket hellre en sådan än en till vagn. Jag är inte speciellt stor själv men så länge barnet väger under 15 kg (som en ryggsäck) kan de absolut bäras utan att vara tunga. 3) Jag tycker fortfarande inte att man kan begära att en pensionär ska flytta på sig. Så länge jag är yngre har de ålderns rätt på sin sida. Att jag skulle vara fördömande? Nej, knappast. Jag är bara året äldre än TS och ändå blir jag ALLTID trevligt bemött. Konstigt, eller hur? Och självklart blir barn trötta av att gå, det är ju därför de ska göra det - för att kunna orka i framtiden. När benen blir för trötta så finns ju ändå mamma eller pappa där och kan lyfta upp barnet på sina axlar/i bärsjalen.
    1. Ja såklart det gör, men här finns det då inga sådana bussar, och inte där ts bor heller.
    2. Ja man får ont i ryggen av det, och nä, vissa är ensamstående och har inte tid att träna ryggen såpass mycket, och oftast inte råd heller.
    3. Fast just det där handlade inte om att pensionären skulle flytta på sig, utan på dess rulator. Om han/hon nu inte sitter på den.

ja, det var nog därför ts skrev att inte alla gör så, eller bliv bemötta på det viset som hon och jag blir.
    Jag blev inte tbungen att gå när jag var nylärd, jag fick sitta i vagn. Och ja, jag kan fortfarande gå och lider inte för det.
    ~Alicia, Min Eviga Sol I Mörkret~
  • Flickan och kråkan

Nu har jag inte läst tråden, men det handlar ju inte om att vara ung utan om att andra alltid kommer att ha åsikter OAVSETT. Genom hela livet kommer du att möta människor som har åsikter och har åsikter som avviker från dina.
    - För ung
    - För gammal
    - Samsover
    - Spjälis
    - Ammar för länge
    - Ger ersättning
    etc. etc.

Var trygg i dig själv och bry dig inte så förbaskat mycket om vad andra tycker och tänker. Är ingen ung mamma, inte lastgammal heller och oavsett gör det varken av eller till. Jag är bara mamma .

Såg bara som hastigast att det diskuterades bärredskap. Med sjal eller ergonomisk bärsele är det faktiskt inte tungt. Jag har två "helburna" barn (storebror åker vagn sedan lillebror föddes, 16 månader var han då) .....det är verkligen inget problem för axlar och rygg om man har rätt grejor.....och jag är en mycket liten och tanig mamma på 46 kilo, som heller inte är vältränad.....utöver alla dagar av barnbärande . Bara ett tips. Vagnar är åbäken. 

• Dansken
    BonnyBoo skrev 2009-12-10 20:57:39 följande:
    Hej. Jag förstår precis vad du menar TS. Jag är 18 och har en son på 6 månader, dock så har jag märk att skillnad på om jag går i "fin" kläder eller avslappnat. jag går oftas propert klädd och då har jag bara fått glada blickar och snälla komentarer om sonen, det är nog mycket för att man ser äldre ut då. jag ser äldre ut övelag också men dom få gångerna jag gått i "ungdomskläder" så har jag fått helt andra blickar vilket är så jävla sjukt. men samtidigt så kan jag märka att jag själv haft förutfattade meningar när det gäller unga föreldrar, ser jag någon som är propert klädd men i 18-20 års åldern så ser jag dom som något äldre och även mer passande föreldrar än om det kommit en 18 åring klädd som en "ungdom" och jag tycker verkligen inte att unga föreldrar är sämre föreldrar. utan det är helt enkelt första hel hets intryckett. konstigt nog :P
    hur klär man sig vuxet? En jacka från Lindex & inte från MQ?
  • Dansken

och till ts: Tror att det kan vara en blandning av idioter som finns överallt, din dåliga attityd & tyvärr din ålder. Jag är inte ens mamma, men var gravid i sommras, då jag var 18. Min sambos mamma började storgråta & det var inte glädje(min svärmor har en son på 6år, jag har jobbat på dagis & passat både hennes son OCH hon har en vännina som jobbat ihop med mig, hon vet att jag är duktig med barn). Heeela hans familj tyckte att det barnet skulle bort. Vad skulle folk tro om deras familj annrs? Jag & killen, födda 90 & 87.. uusch & fy.. ?? nä, oavsett vad folk säger så finns det fördommar mot yngre mammor. När jag ringde till bvc o sa att jag var gravid fick jag ett grattis, men sa nej, jag ska ha abort, hon bad om mitt person nr & helt plötsligt sa hon "jaha, ja men då förstår jag" Asså vafaaaan?
    Men min mamma, hon vill bara bli mormor, för hon känner mig & vet att jag hade blivit den bästa mamman i världen.

kram:)

• JosieJosie

Spännande. Jag är 32 och upplever i samma sak som du ibland, TS. Skillnaden är väll dock att jag inte mummlar massa trams och kliver av innan jag ska utan står på mig. Säger högt och tydligt "URSÄKTA MIG!" om någon vägrar flytta på sig, går på bussen först om jag var på hållplatsen först, tar diskussionen om någon försöker tränga sig och så vidare. Vägrar vara offer.
    Sen är det i alla fall så på Stockholms bussar att barnvagnar inte på något sätt har företräde före rullatorer. Utan det är försten dit som gäller. Jag har ingen skylldighet att kliva av med min vagn om en rullator ska på och inte heller tvärt om.

• Dansken
    JosieJosie skrev 2010-02-09 05:00:13 följande:
    Sen är det i alla fall så på Stockholms bussar att barnvagnar inte på något sätt har företräde före rullatorer. Utan det är försten dit som gäller.
    så skönt att bo i skåne, där fiinns separat plats till rullstol/rullator & en till 3 barnvagnar ca :)
  • JosieJosie
    Dansken skrev 2010-02-09 05:02:16 följande:
    så skönt att bo i skåne, där fiinns separat plats till rullstol/rullator & en till 3 barnvagnar ca :)
    Tja..det gör knappast någon skillnad i realliteten. Om det redan är tre barnvagnar på din buss kommer ju inte du med även om ingen rullator är på då ju. Och tvärt om.
  • Dansken

äh, det händer sällan i lilla Lund, universitetsstad.. Inte så värst mkt gamla folk eller mammor som inte kör bil heller. Men tycker synd om er i sthlm, måste vara jobbigt med all trängsel o stress.

• Schnauser

Det är trist att folk är så dömande, oavsett ålder. ...och det är inte bra unga människor/föräldrar som får ta skit. Äldre får också sin skopa skit av yngre...

Jag har vunnit 10 miljoner! (Testar
Svar på tråden Folk dömer en - bara för att man är ung.