• MikuAndSaraLi

Folk dömer en - bara för att man är ung.

Nu blir det en liten lista av massa klagande här, men jag kör på ändå!

Till alla unga mammor/pappor.

Har ni märkt att när man som ung förälder är ute med vagnen, blänger folk på en med väldigt talande blickar.
    Dom väjer sällan undan för vagnen utan det är DU som får svänga runt och krångla dej fram.
    När min mamma tar vagnen, svänger folk ur vägen.

Och så är det tanter/farbröder med rullatorer på bussar!
    Kommer det på en vagn som ska få plats så ska gamlinen (om han/hon inte sitter på rullatorn vika ihop den så vagnen får plats.

Efter en dag hos kommunen med massa tjafs fram och tillbaka så står jag och väntar på bussen.
    Den oskrivna regeln är väl att de vagnar som kommit först till hållplatsen ska få stiga på först.
    Men ofta händer det att alla de 'äldre' mammorna tränger sej före med Sina vagnar.
    Så jag får snällt sitta och vänta på nästa.
    Tre bussar senare kommer jag äntligen på.
    En tant står med sin rullator precis framför ett säte.
    Jag ber henne vika ihop den om hon ändå inte ska sitta på den.
    Jag SER att hon förstår vad jag säger, men hon börjar istället rabbla på ett annat språk och gestikulerar mot korgen på rullatorn.
    "Men ta av den, då."
    Igen så gestikulerar hon och skriker på sitt språk.
    "Jag förstår inte! Jag förstår inte!" upprepade hon, märkte jag.
    Folk kommer inte förbi för min vagn hamnar i gången, då.
    Till sist blir jag förbannad och trycker på stopp-knappen och stiger av - långt innan min hållplats.
    "Kärringar som du borde få sina jäkla rullatorer uppkörda! Jag borde slänga ut skiten ur bussen!" muttrar jag högt när jag kliver av.

Jag borde inte behövt kliva av.

Folk antog automatiskt att det var Jag som tjaffsade.

Så jag klev av och fick sitta där och frysa med min dotter i vagnen.

Och när jag var gravid!
    Aldrig på en dag att en så kallad 'vuxen' reste på sej när jag kom på bussen/pendeln mm och såg att jag var trött.
    Inte en käft erbjöd mej sin plats.
    Vilka var det som Alltid reste på sej?
    Jo, den enda ungdomen som fanns i vagnen etc.

I tidningen läser man hur 'vuxna' och 'gamla' skriver in om hur respektlösa ungdomar är.
    Visst, alla är väl inte guds helgon.
    Men det finns undantag.
    Massa undantag.

Varför förväntas jag som ungdom respektera 'vuxna' när dom inte respekterar mej?
    Jag har alltid försökt visa respekt först men när jag märker att man bara får otrevliga kommentarer tillbaka - vad är då poängen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-10 16:05
    Nu ska jag väl rätta mej själv litegrann här.
    Jag syftade verklgien inte på att ALLA behandlar en såhär - ej heller att ALLA BLIR behandlade så.
    Jag blev gravid när jag var 18, fick barn när jag var 19 och har hunnit fylla 20 sen dess.
    (Låter väl som flera år gått men hon är faktiskt bara 7 månader än så länge)

Och så skrev jag faktiskt i början av tråden att jag nu skulle klaga men jag körde på ändå.
    Vill bara ha ut det någonstnas, vad jag tycker och tänker och upplever.
    Jag blir knäpp av att inte får säga vad jag tycker.

Jag tycker inte alls att jag har fel 'attityd' som vissa här har sagt.
    Jag tar tvärtom det mesta med en klackspark och ett vänligt leende.

Men ibland blir man trött på att vända kinden till när man fortsätter att behandlas på ett visst sätt.

Inte för att det har något med saken att göra - tror jag - men många är släkt med mej som håller på med mej otrevligt.
    Min pappa är muslim - hela hans släkt fick inte veta att jag var gravid förrän jag var i 8e månaden.
    För som dom sa - och nu citerar jag - "Nu kunde vi ju inte göra något Åt det!!"
    Resten kan ni nog gissa er till vad det var dom tänkt göra.

Så förstå min frustration.

Jag går med allt dethär.
    Och så fäller någon en elak kommentar eller ger mej en taskig blick eller liknande - då bara smäller det och jag blir vansinnig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-10 16:39
    ALLTSÅ KÄNNS DET BÄTTRE NÄR JAG SKRIVER NER VAD JAG TYCKER!

• Svar på tråden Folk dömer en - bara för att man är ung.
  • MikuAndSaraLi
    Tonx skrev 2009-12-10 18:04:08 följande:
    Haha, förlåt att jag skrattar. Hade nån sagt så till mig hade jag förmodligen börjat fnissa som en idiot. Min humor är inte mer bemedlad än så.
    Joo nu efteråt kan jag ju skratta åt det men just då var allting så nytt och jag tyckte hon var äcklig och galen ^-^
  • Anatha

Fragile Flower skrev 2009-12-11 15:40:53 följande:

Låter som att du haft en hel del otur.Jag fick barn som 17åring och har aldrig haft någon större otur pga min ålder. Jo, jag blev ju behandlad som en småunge på BB. Men det är unga personer som har kommenterat mitt föräldraskap med "Nu har du förstört livet" osv. Annars har det gått jättebra. Idag är jag 21 och väntar mitt andra barn. Jag räknar med att behandlas likadant på BB, eftersom min mamma som fick 4 barn innan hon var 25år blev behandlad så alla 4 ggr.
    Eller så behandlar många barnmorskor på BB blivande mammor som småbarn för det har jag även hört från mina 30+ väninnor som fött barn.

Jag vet inte om det för alla andra är självklart vilken ålder folk är men jag har jättesvårt att se hur gamla folk är. En person som är 17 år kan lika gärna vara 25 år och tvärt om. Själv är jag 32 år och kommer jag till systembolaget i "ungdomskläder" får jag alltid visa id-kort men kommer jag i dräkt så får man en annan behandling. Folk har fördomar men det är definitivt inte bara ålder och alla har fördomar om olika saker.
  • FamBroberg
    stfu skrev 2009-12-11 17:59:54 följande:
    Fambroberg: och detta skriver du riktat till mig varför? jag BRYR mig inte för alla har rätt till sina åsikter, vare sig dom e fördomsfulla elr ej! vad vill du jag ska svara? att bara för att du råkat ut för en o annan situation där dom pratat över huvudet på dig (för jag antar att du ej sa emot dom gångerna?) så kan du nu joina de starkt enade unga mammorna? lägg ner. :)
    Oj, idag är vi hugget va?
    För att du undrade på vilket sätt äldre mammor trycker ner yngre, och eftersom jag hade erfarenhet av just det, så svarade jag.
    Jag antar att svaret på frågan inte var så bra när den inte passade det svar du ville ha.
    Då vet jag inte om du vill ha svar på om jag sa emot heller, för det svaret kanske inte heller passa mallen, men jo, jag sa att jag inte höll med dem, och i mina ögon fanns det fler fördelar än nackdelar med att skaffa barn i 20-årsåldern.

Känns som om du har taggarna utåt mot "unga mammor" i övrigt...
  • LilaRos

Nu är jag visseligen bara gravid, vecka 38. Men jag har inte någon gång mötts nedlåtande på grund av min ålder (20 år).
    Innom vården, på arbetet(hemtjänsten, gammlingar), av allmänheten, har jag blivit bemött bra hela tiden.

• Schnooglewookiemush

Haha, va?
    Jag har aldrig blivit bemött annorlunda trots att jag blev med barn när jag var 16!

Men visst, inte flyttar folk på sig när jag kommer med en barnvagn. Ingen reste sig och gav mig sin plats på bussen när jag var gravid, självklart tränger andra mammor sig före i busskön ibland.

Om du ts slutar se dig som en annan sorts mamma än alla andra så kanske du börjar öppna ögonen lite. Hela världen hatar dig inte, surprise!

• stfu

fambroberg: tänk dig för innan du uttrycker dig på ett sånt korkat sätt.

jag e 24 o 3barns morsa.
    fick första sonen månaden innan jag blev 17, året efter kom barn nr 2.

så får se... HMMMMMM.. låt mig tänka... taggarna utåt mot unga mammor... hmmm.... ;)

• FamBroberg
    stfu skrev 2009-12-12 16:14:06 följande:
    fambroberg: tänk dig för innan du uttrycker dig på ett sånt korkat sätt.jag e 24 o 3barns morsa.fick första sonen månaden innan jag blev 17, året efter kom barn nr 2.så får se... HMMMMMM.. låt mig tänka... taggarna utåt mot unga mammor... hmmm.... ;)
    Hahaha herregud, tar tillbaka.
    Du har inga taggar ut alls, du är bara kass på att argumentera. Men det är värt att bli kallad korkad, om det kan göra din dag lite lättare.
  • stfu

hur är jag kass på att argumentera? du får gärna förklara.
    jag har aldrig sagt DU är korkad, utan att ditt uttalande var det.

och vad får dig att tro att min dag blir lättare utav att du missförstod ngt jag skrev?

d bästa vore väl om vi höll oss till ämnet som gäller? :)

• FamBroberg
    stfu skrev 2009-12-12 17:06:32 följande:
    hur är jag kass på att argumentera? du får gärna förklara.jag har aldrig sagt DU är korkad, utan att ditt uttalande var det.och vad får dig att tro att min dag blir lättare utav att du missförstod ngt jag skrev?d bästa vore väl om vi höll oss till ämnet som gäller? :)
    Hålla mig till ämnet, det var väl det jag gjorde från början? Jag svarade på ett av dina inlägg, men av någon anledning så bad du mig lägga ner..
    Och du kan fortfarande inte förklara varför du fick taggarna utåt av ett helt vanligt inlägg...
  • stfu

men på vilket sätt svarade du på en av mina inlägg? genom att dela med dig av dina erfarenheter, men vad förväntar _du_ dig att jag skulle svara på den? jag bryr mig inte om dina erfarenheter just av detta faktum:

att alla föräldrar oavsett ålder har blivit utsatt för orättvis behandling, att man kan ej ha en offer attityd som förälder, att om man som individ ej kan stå på sig/stå för den man är/stå för det ansvar man har/säga ifrån när ngn behandlar en illa så har den personen ett problem och det problemet kan ej läggas över hos äldre människor som klankar ner på unga mammor utan problemet ligger då hos dig själv.

just av den anledningen jag ej kan känna sympati för unga mammor som tycker synd om sig själva för att äldre mammor e så elaka.

e _du_ nöjd nu med mitt svar elr ska du fortsätta prata oväsentligheter?

taggarna utåt, hmm, att du uppfattar mig som fientligt lagd kan jag ej ändra på d, du får uppfatta min ton på texten hur du än vill och om du väljer att se den ur ett fientligt perspektiv så får du göra det fastän jag själv anser texten jag skrivit som väldigt rak på sak - men inte mer än så.

Svar på tråden Folk dömer en - bara för att man är ung.