• MikuAndSaraLi

Folk dömer en - bara för att man är ung.

Nu blir det en liten lista av massa klagande här, men jag kör på ändå!

Till alla unga mammor/pappor.

Har ni märkt att när man som ung förälder är ute med vagnen, blänger folk på en med väldigt talande blickar.
    Dom väjer sällan undan för vagnen utan det är DU som får svänga runt och krångla dej fram.
    När min mamma tar vagnen, svänger folk ur vägen.

Och så är det tanter/farbröder med rullatorer på bussar!
    Kommer det på en vagn som ska få plats så ska gamlinen (om han/hon inte sitter på rullatorn vika ihop den så vagnen får plats.

Efter en dag hos kommunen med massa tjafs fram och tillbaka så står jag och väntar på bussen.
    Den oskrivna regeln är väl att de vagnar som kommit först till hållplatsen ska få stiga på först.
    Men ofta händer det att alla de 'äldre' mammorna tränger sej före med Sina vagnar.
    Så jag får snällt sitta och vänta på nästa.
    Tre bussar senare kommer jag äntligen på.
    En tant står med sin rullator precis framför ett säte.
    Jag ber henne vika ihop den om hon ändå inte ska sitta på den.
    Jag SER att hon förstår vad jag säger, men hon börjar istället rabbla på ett annat språk och gestikulerar mot korgen på rullatorn.
    "Men ta av den, då."
    Igen så gestikulerar hon och skriker på sitt språk.
    "Jag förstår inte! Jag förstår inte!" upprepade hon, märkte jag.
    Folk kommer inte förbi för min vagn hamnar i gången, då.
    Till sist blir jag förbannad och trycker på stopp-knappen och stiger av - långt innan min hållplats.
    "Kärringar som du borde få sina jäkla rullatorer uppkörda! Jag borde slänga ut skiten ur bussen!" muttrar jag högt när jag kliver av.

Jag borde inte behövt kliva av.

Folk antog automatiskt att det var Jag som tjaffsade.

Så jag klev av och fick sitta där och frysa med min dotter i vagnen.

Och när jag var gravid!
    Aldrig på en dag att en så kallad 'vuxen' reste på sej när jag kom på bussen/pendeln mm och såg att jag var trött.
    Inte en käft erbjöd mej sin plats.
    Vilka var det som Alltid reste på sej?
    Jo, den enda ungdomen som fanns i vagnen etc.

I tidningen läser man hur 'vuxna' och 'gamla' skriver in om hur respektlösa ungdomar är.
    Visst, alla är väl inte guds helgon.
    Men det finns undantag.
    Massa undantag.

Varför förväntas jag som ungdom respektera 'vuxna' när dom inte respekterar mej?
    Jag har alltid försökt visa respekt först men när jag märker att man bara får otrevliga kommentarer tillbaka - vad är då poängen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-10 16:05
    Nu ska jag väl rätta mej själv litegrann här.
    Jag syftade verklgien inte på att ALLA behandlar en såhär - ej heller att ALLA BLIR behandlade så.
    Jag blev gravid när jag var 18, fick barn när jag var 19 och har hunnit fylla 20 sen dess.
    (Låter väl som flera år gått men hon är faktiskt bara 7 månader än så länge)

Och så skrev jag faktiskt i början av tråden att jag nu skulle klaga men jag körde på ändå.
    Vill bara ha ut det någonstnas, vad jag tycker och tänker och upplever.
    Jag blir knäpp av att inte får säga vad jag tycker.

Jag tycker inte alls att jag har fel 'attityd' som vissa här har sagt.
    Jag tar tvärtom det mesta med en klackspark och ett vänligt leende.

Men ibland blir man trött på att vända kinden till när man fortsätter att behandlas på ett visst sätt.

Inte för att det har något med saken att göra - tror jag - men många är släkt med mej som håller på med mej otrevligt.
    Min pappa är muslim - hela hans släkt fick inte veta att jag var gravid förrän jag var i 8e månaden.
    För som dom sa - och nu citerar jag - "Nu kunde vi ju inte göra något Åt det!!"
    Resten kan ni nog gissa er till vad det var dom tänkt göra.

Så förstå min frustration.

Jag går med allt dethär.
    Och så fäller någon en elak kommentar eller ger mej en taskig blick eller liknande - då bara smäller det och jag blir vansinnig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-10 16:39
    ALLTSÅ KÄNNS DET BÄTTRE NÄR JAG SKRIVER NER VAD JAG TYCKER!

• Svar på tråden Folk dömer en - bara för att man är ung.
  • MikuAndSaraLi
    Viktorsmamma skrev 2009-12-10 21:02:14 följande:
    har samma senario som dig TSsom tur är "ser" jag inte ung ut, alla som känner mig ha trott jag är 22-23 minst.så därav säger jag ALDRIG min ålder på Öppna förskolan för att slippa kritik, alla "unga" mammor är inte dåliga mammor..vet prakt exempel på en "dålig" ung mamma enligt mig, som ger sin 10månaders ballerinakex, chips osv.. men de är bara jag kanske som tycker de är dåligt..hatar de "äldre mammorna" som trycker ner alla ( de flesta) unga mammor till botten och får oss att verka dåliga!blä! behöver också skriva av mig lite :P
    Jo precis.
    Nu säger vi ju inte att ALLA gör det - men dom få undantagen är mer än nog för att man ska må skit eller bli fly förbannad.
    På Öppna Förskolan säger dom Alltid åt mej att jag gör fel!
    Det är personalen, då.
    "Jag gjorde si och så med MINA barn, faktiskt."
    Jag stör mej på det.
    Så nu har jag bytt förskola.
    Jag har hunnit fylla 20 nu så ingen rynkar på pannan längre.
    Men just på den förskolan..
    Det känns ju hemskt, alltså! Jag satte min dotter i en barnstol för att ge henne mat och så häver en av kärringarna ur sej "Du får inte låta henne sitta för länge i dendär stolen. Ta upp henne om några minuter."
    Ah, så du lyckas mata en bebis på några minuter så att h*n är mätt? Knappast!!
    Jag förstår dej - att ge ballerinakex och CHIPS till en 10-månaders är väldigt oansvarigt.
    Sånt blir det tid för sen när dom är äldre.
    Har själv en kompis (som är lika gammal som jag - men som fick barn några månader före mej) som lämnar sin dotter ensam på soffan och i deras säng. Jag sa ifrån att varför itne lika gärna lägga henne på en filt på golvet? "Men jag går ju itne och duschar eller nåt, det går fort."
    Och hon ska alltid - ALLTID - säga åt mej att såhär ska du göra och si och så och hit och dit.
    Hon anser sej bättre än mej, att hon vet mer bara för att hon födde nån månad innan mej.
    Hon har alltid varit lite.. udda, så jag väljer att totalt ignorera hennes 'råd'.
    Så nej, det är ju inte bara 'gamla' som säger massa saker - det är ju en hel massa mammor som tycker dom är 'bättre' för att dom har 'erfarenhet' etc.

Det tycker jag är dumt..
  • BlommyNess12

Jag har aldrig råkat ut för något liknande eller blivit diskriminerad för att jag är ung. Och jag fick ändå sonen när jag var 17 år, fyllde 18 strax efter. Det handlar om hur man beter sig tror jag bara. Ingen har någonsin reagerat eller kommenterat min ålder, de flesta frågar inte ens hur gammal jag är, bara hur gammal sonen är.

• Viktorsmamma
    stfu skrev 2009-12-10 21:10:09 följande:
    saraeu: på vilket sätt trycker alla de "äldre mammorna" ner de flesta unga mammorna till botten? för mig e d helt sjukt att du ens kan påstå en sån sak.
    jag skrev med undantag väldigt många i MIN omgivning har somsagt inte vetat att jag bara var 19 när jag började gå på tex. öppna. om jag hade sagt det hade jag någ fått mer pikar osv.

så jag påstod verkligen inte att ALLA gör det om du skulle läst mitt inlägg lite bättre
    Viktorsmamma skrev 2009-12-10 21:02:14 följande:
    har samma senario som dig TSsom tur är "ser" jag inte ung ut, alla som känner mig ha trott jag är 22-23 minst.så därav säger jag ALDRIG min ålder på Öppna förskolan för att slippa kritik, alla "unga" mammor är inte dåliga mammor..vet prakt exempel på en "dålig" ung mamma enligt mig, som ger sin 10månaders ballerinakex, chips osv.. men de är bara jag kanske som tycker de är dåligt..hatar de "äldre mammorna" som trycker ner alla ( de flesta) unga mammor till botten och får oss att verka dåliga!blä! behöver också skriva av mig lite :P
  • Viktorsmamma
    MikuAndSaraLi skrev 2009-12-10 23:45:16 följande:
    Jo precis.Nu säger vi ju inte att ALLA gör det - men dom få undantagen är mer än nog för att man ska må skit eller bli fly förbannad.På Öppna Förskolan säger dom Alltid åt mej att jag gör fel!Det är personalen, då."Jag gjorde si och så med MINA barn, faktiskt."Jag stör mej på det.Så nu har jag bytt förskola.Jag har hunnit fylla 20 nu så ingen rynkar på pannan längre.Men just på den förskolan.. Det känns ju hemskt, alltså! Jag satte min dotter i en barnstol för att ge henne mat och så häver en av kärringarna ur sej "Du får inte låta henne sitta för länge i dendär stolen. Ta upp henne om några minuter." Ah, så du lyckas mata en bebis på några minuter så att h*n är mätt? Knappast!! Jag förstår dej - att ge ballerinakex och CHIPS till en 10-månaders är väldigt oansvarigt.Sånt blir det tid för sen när dom är äldre. Har själv en kompis (som är lika gammal som jag - men som fick barn några månader före mej) som lämnar sin dotter ensam på soffan och i deras säng. Jag sa ifrån att varför itne lika gärna lägga henne på en filt på golvet? "Men jag går ju itne och duschar eller nåt, det går fort." Och hon ska alltid - ALLTID - säga åt mej att såhär ska du göra och si och så och hit och dit. Hon anser sej bättre än mej, att hon vet mer bara för att hon födde nån månad innan mej. Hon har alltid varit lite.. udda, så jag väljer att totalt ignorera hennes 'råd'. Så nej, det är ju inte bara 'gamla' som säger massa saker - det är ju en hel massa mammor som tycker dom är 'bättre' för att dom har 'erfarenhet' etc. Det tycker jag är dumt..
    ja precis.. vissa är undantag. träffat BLA. en förstagångsmamma vid 35 som sa till mig at hon ångrar att hon inte skaffade barn i min ålder.

här på öppna har vi TOM en "unga föräldra" öppet upp till 23års ålder. och vår öpnna personal gillar oss unga, vi har även extra saker på våra öppet tider så de försöker "hjälpa" med olika saker om man behöver det.
  • solrosen01

jag tycker inte du är en ung förälder
    ung förälder anser jag är 14-17 år
    du är ändå över 18
    vad håller folk på med för larv?
    och ungdom vet jag väl inte heller om du är längre ;)
    folk är som de är, man har lust att köra över dem med barnvagn o allt när de beter sig kasst

• stfu

saraeu:
    bara för att få saken ur världen så läste jag ditt inlägg tillräckligt för att kunna dra en slutsats, om du sedan uttryckte dig fel e d ej mitt problem.

utifrån det du skrev så kan man dra slutsatsen att du menar alla de äldre mammorna som då befinner sig på öf eftersom du ej vågar säga din ålder, visst?

______

för övrigt tycker jag d e synd o skam, rent ut sagt sorgligt att se hur majoriteten framstället sig själva som offer, att d e så synd om dom som lever i den stora tuffa världen där alla äldre mammor e så hemska mot de unga. att minsta lilla pik så e d en kränkning mot deras existens som förälder och därför måste alla unga föräldrar hålla ihop och stå starkt enade. *kräkreflex*

alla har olika åsikter/tankar och uttrycker sig på olika sätt, vissa har förutfattade meningar och det e så världen ser ut, det e så vi människor fungerar och ju längre tid d tar för dig att inse d desto jobbigare blir för dig att komma in i samhället och få den respekt du vill ha o förväntar dig att få. allt ligger hos din attityd.

utstrålar du osäker ung förälder så e d så du komr bli behandlad, punkt slut finito. hade man tex varit så rädd för att avslöja ålder på öppna förskolan för att undvika kritik o pikar så kan man ju fråga sig hur den personen komr kunna fungera när barnen börjar i skolan och d råder föräldramöten hit o dit. p-i-n-s-a-m-t.

• Amanda85

och efter att ha läst TS blogg så skulle jag nog hellre vilja säga att det beror på attityd än ålder. Men vad vet jag.

• Colapolarn
    Amanda85 skrev 2009-12-11 10:47:47 följande:
    och efter att ha läst TS blogg så skulle jag nog hellre vilja säga att det beror på attityd än ålder. Men vad vet jag.
    Ja, så känner jag också.

Och ang huvudinlägget så tycker jag ju kanske att du "tjafsade". Klart som f att en person som är i behov av rullator inte bara kan vika ihop OCH plocka isär den hur lätt som helst på en buss. De personer jag har sett med det behovet har svårt nog att åka buss ändå, som det är. Jag har aldrig sett en med rullator som hade klarat av att vika upp den, hänga på korg etc när h*n ska av bussen.. Och språket du använder låter verkligen dåligt. Oavsett ålder på personen hade jag absolut reagerat negativt på en person som betedde sig som dig på bussen.
  • AnnsoPannso

Fast jag tror (tyvärr kanske) att det där händer alla. Oavsett ålder. Det är sällan folk flyttar på sig när man har barnvagn och det tycker jag man ser överallt med alla sorters människor.

• FamBroberg
    stfu skrev 2009-12-10 21:10:09 följande:
    saraeu: på vilket sätt trycker alla de "äldre mammorna" ner de flesta unga mammorna till botten? för mig e d helt sjukt att du ens kan påstå en sån sak.
    Jag fick min son när jag precis fyllde 21, så ung var jag, men inte UNG i dagens bemärkelse. På "mammagruppen" efter var jag såklart yngst.
    Lite axplock av vad som sades:

"Förstår inte varför man ska ha så bråttom när man är ung att skaffa barn. När man kommit upp runt 30 är man nog bättre på att handskas med barn eftersom man vuxit in i sig själv..."

"Det är väl typiskt unga föräldrar att inte ta ansvar"

"Unga mammor ammar inte har jag märkt. Är det för att dem är rädda för att förstöra brösten? Då kanske man skulle väntat ett par år till?" (menande blick på nappflaskan som tittade fram tillsammans med ersättningen ur min skötväska)
Svar på tråden Folk dömer en - bara för att man är ung.