• mejram

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Gamla trådar med mycket information i respektive TS:

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html (aug 2007-okt 2007)

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m32203185.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m34754409.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m37677491.html (okt 2008-dec 2008)

etc....

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m45890890-1.html (jul 2009-okt 2009)

• Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo
  • Whintra

Är det någon av er som testat att istället för att borsta ut havremjöl/potatismjöl istället skölja ur det med vatten? Eller blir det bara gröt då tro?

• Denebola
    Whintra skrev 2009-11-12 11:28:41 följande:
    Är det någon av er som testat att istället för att borsta ut havremjöl/potatismjöl istället skölja ur det med vatten? Eller blir det bara gröt då tro?
    Jag tror inte det blir så bra... Dessutom är ju tanken med havretvätt att man inte ska blöta håret eftersom vatten i sig är uttorkande och därmed stimulerar sebumproduktionen. Och det är ju överflödigt sebum man vill ha bort när man gör havretvätt.
  • FrejaMariah
    Denebola skrev 2009-11-11 21:29:47 följande:
    Testa att tvätta dig med kokosmjölk och berätta hur det gick =) Annars går det alldeles utmärkt att frysa överbliven kokosmjölk.
    Då har ja testat att göra en kokosmjölkscrubb.. Guuud va gott ja luktar!!! :D Dehär gör ja fler gånger.. :P
    Jag stod i helt andra tankar när ja hälde i kokosmjölken i sockret, så den blev alldeles för tunn för min smak och sockret tog ja självklart de sista av.. (Så typiskt mig.. :P)
    Scrubben blev lite slemaktig i koncistensen, men de berodde kanske på att de blev för lite socker..
    När ja har kört oljescrubb, så har mina torrutslag behövt smörjas om någon timme efter dusch, men av kokosmjöken kan ja inte känna dom alls och de e juh ett riktigt stor pluss.. Rekomenderar er värkligen att testa om ni gillar kokosdoft! :P
  • RedTopaz
    Mamma Freja skrev 2009-11-12 12:43:54 följande:
    Då har ja testat att göra en kokosmjölkscrubb.. Guuud va gott ja luktar!!! :D Dehär gör ja fler gånger.. :P Jag stod i helt andra tankar när ja hälde i kokosmjölken i sockret, så den blev alldeles för tunn för min smak och sockret tog ja självklart de sista av.. (Så typiskt mig.. :P) Scrubben blev lite slemaktig i koncistensen, men de berodde kanske på att de blev för lite socker.. När ja har kört oljescrubb, så har mina torrutslag behövt smörjas om någon timme efter dusch, men av kokosmjöken kan ja inte känna dom alls och de e juh ett riktigt stor pluss.. Rekomenderar er värkligen att testa om ni gillar kokosdoft! :P
    Oh, det låter nice!! =)

Haha, ja jag har ju inte fått havretvätten att funka 100% jag heller... Men det är mest för att jag inte har tålamod.

Hade jojobaolja i topparna igår och över natten för att de var så torra. Har tvättat håret med bikarbonat och mop:s schampo 2ggr (bara i längderna) och det är fortfarande lite oljigt.. *suck*
    Tur att jag inte hade olja i hela håret iaf!
    Mamma till Leo 051004 och Noa 090218
  • RiNan

Halloj. Jag är inte det mista insatt i denna tråden förutom att jag kikat in här lite nu och då och kan inget om att tvätta håret utan schampo heller men det kan vara något för mig.

Har ni lust att dela med er lite över era erfarenheter med att inte använda schampo? Vad använder ni istället? Varför började ni med detta? Vad är resultatet?

Jag börjar bli tokig på mitt hår och alla dessa schampon som bara gör allt värre. Är torr i håret men blir fet i hårbotten snabbt. Använder jag schampo mot det feta blir håret ännu torrare och använder jag något mot det torra blir hårbotten fetare snabbt. Duschar jag mig på kvällen så känns håret ofräscht på morgonen och börjar se flottigt ut och ändå försöker jag låta det gå 3 dagar mellan tvättningarna. Kan detta vara något för mig???

• vanilla

Angående honungstvätt:

Jag använder vanlig honung och ställer den i lite varmvatten innan så blir den lite rinnig, dessutom kan man ju droppa i några droppar vatten så blir den ännu mer rinnig

men honungstvätt funkar inte för mig Det enda som funkar på mig just nu verkar vara ACOs babymousse schampoo. Av allt annat blir håret stripigt och lite fett närmast hårbotten efter ett par dagar. Längderna blir dock aldrig feta för mig.

SMT funkade förut om jag lät det sitta i minst en halvtimme med plastpåse och handduk runt. Kanske ska testa vanlig CO med handduk runt, tänk att det kan göra skillnad! Kan inte göra SMT längre, har ingen Aloe vera kvar... suck.

Tips någon?

• vanilla
    RiNan skrev 2009-11-12 13:15:22 följande:
    Halloj. Jag är inte det mista insatt i denna tråden förutom att jag kikat in här lite nu och då och kan inget om att tvätta håret utan schampo heller men det kan vara något för mig. Har ni lust att dela med er lite över era erfarenheter med att inte använda schampo? Vad använder ni istället? Varför började ni med detta? Vad är resultatet? Jag börjar bli tokig på mitt hår och alla dessa schampon som bara gör allt värre. Är torr i håret men blir fet i hårbotten snabbt. Använder jag schampo mot det feta blir håret ännu torrare och använder jag något mot det torra blir hårbotten fetare snabbt. Duschar jag mig på kvällen så känns håret ofräscht på morgonen och börjar se flottigt ut och ändå försöker jag låta det gå 3 dagar mellan tvättningarna. Kan detta vara något för mig???
    Det kan det absolut! Läs första trådstarten i ts ovan för att få tips på vad det finns för metoder. Jag har gått från att tvätta håret varje dag med schampoo till att tvätta det en gång i veckan.
  • Whintra

Jag tänkte väl egentligen istället för CO eller annan vattentvätt. Om man skulle klara sig med enbart havre och vatten istället för balsam/bikarbonat/lera/ägg. T.ex att först köra havretvätt, borsta ur det värsta och sedan köra WO. Jag måste testa någon dag

Denebola skrev 2009-11-12 12:28:08 följande:
    Jag tror inte det blir så bra... Dessutom är ju tanken med havretvätt att man inte ska blöta håret eftersom vatten i sig är uttorkande och därmed stimulerar sebumproduktionen. Och det är ju överflödigt sebum man vill ha bort när man gör havretvätt.
  • RiNan
    vanilla skrev 2009-11-12 13:24:53 följande:
    Det kan det absolut! Läs första trådstarten i ts ovan för att få tips på vad det finns för metoder. Jag har gått från att tvätta håret varje dag med schampoo till att tvätta det en gång i veckan.
    Omen guuuuuud, det är precis dit jag vill komma Överlycklig att jag stannat till här och börjat läsa på lite. Håller nu på att läsa igenom första tråden och det är så spännande!

En sak jag undrar över, jag är mest intresserad av tvätt med balsam/bikarbonat eller ägg för att sen skölja med ÄCV. Förstår inte riktigt skillnaden mellan att tvätta med balsam/bikarbonat och ägg. Vilket borde funka bäst på mig? Vilket funkar bäst på er och varför?
  • Whintra

Hej och välkommen till den här underbara världen utan schampo och annan skit

För mig tog det ett tag att få balsammetoden att fungera (provade några gånger med jämna mellanrum men nej...) Tricket var (för mig) att hitta rätt balsam för mitt hår (Änglamark sensible) och att låta det sitta i ett tag innan tvätt.
    När jag började för ca 2 år sedan körde jag ägg och ibland rasullera. Ägg gör håret rent och fint men lite meckigt tycker jag att det är och så måste man skölja i kallt vatten för att inte få äggröra i huvet. Bikarbonat fungerar också bra men håret kan bli lite torrt, och så är ÄCVskölj ett måste för att återställa ph-balansen vid bikarbonattvätt och jag klarar inte av lukten. Så summa sumarum, just nu trivs jag bäst med CO (balsammetoden) men varvar med annat emellanåt också.

Svårt att säga vad som kommer fungera bäst för dig, det är olika för alla men det är jättekul att testa olika varianter och se vad som passar en själv bäst och ge inte upp...det kan ta tid att hitta sin metod och att lyckas dra ut på tvättarn, men belöningen är stor Lycka till!

RiNan skrev 2009-11-12 13:40:32 följande:
    Omen guuuuuud, det är precis dit jag vill komma Överlycklig att jag stannat till här och börjat läsa på lite. Håller nu på att läsa igenom första tråden och det är så spännande! En sak jag undrar över, jag är mest intresserad av tvätt med balsam/bikarbonat eller ägg för att sen skölja med ÄCV. Förstår inte riktigt skillnaden mellan att tvätta med balsam/bikarbonat och ägg. Vilket borde funka bäst på mig? Vilket funkar bäst på er och varför?
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo