• mejram

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Gamla trådar med mycket information i respektive TS:

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html (aug 2007-okt 2007)

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m32203185.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m34754409.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m37677491.html (okt 2008-dec 2008)

etc....

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m45890890-1.html (jul 2009-okt 2009)

• Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo
  • Mandragora

Jag skall klippa mig i dag. Jag skrev någonstans i början av tråden om mina funderingar på att byta frisör ... och i dag blir det klippning på ett annat ställe.

Det skall bli spännande. Frisörerna är så himla glada för att platta håret och goffa in diverse medel ... men det kommer jag att protestera mot.

shakti.blogg.se | kattägd narcissistisk vegetarian och blivande prettomorsa
  • SweetNilam
    Niccan88 skrev 2009-11-11 14:31:51 följande:
    Men du kan inte få tag på närproducerad honung??
    Jag vill gärna ha flytande.. Såg ingen som var flytande och odlad i Sverige. Ska kolla vidare på coops affärer
  • Taggtroden

Nu har jag tvättat håret med honung - blev så nyfiken när vi pratade om det här i tråden :) Det har ännu inte torkat men känns bra! I början av min No Poo - era så tvättade jag mycket med honung och trivdes bra med det. Gick över till bikarbonat mest för att det var lättsammare.

Jag har tur och får honung som min mammas man gör själv hemma. Han har egna bin och slunga och allt. Så jag vet precis vad det är för honung. De ger mig "fulhonungen" som blir grov och lite kornig och så säljer de den "fina" honungen. Men det är ju samma sak - bara olika utseende.

Här hos oss kan man fråga på närmsta ICA och be dem ta hem närproducerad mat - handlare brukar vara väldigt öppna för sådant nu när det är inne med ekologiskt och närproducerat.
    Fråga på din närmsta butik så kanske de kan ta hem - om inte annat har de säkert koll på om det finns någon i närheten där du bor som gör egen honung. Många gör och säljer på marknader osv.

• Miss T
    Niccan88 skrev 2009-11-11 14:21:45 följande:
    Något som ja klurat på en stund, man skall ju skölja håret efter bikarboneten, me kallt vatten blandat me äppelcidervinäger, men vrf kallt?? Kan man inte ta ljummet?
    Kallt vatten sluter hårståna så det inte frissar o sliter på håret. Som balsam gör ungefär.
  • FrejaMariah
    Miss T skrev 2009-11-11 15:30:58 följande:
    Kallt vatten sluter hårståna så det inte frissar o sliter på håret. Som balsam gör ungefär.
    Ja funderade på de me för både kallt vatten och ÄCV stänger juh fjällskikten..
  • FrejaMariah
    SweetNilam skrev 2009-11-11 15:03:29 följande:
    Jag vill gärna ha flytande.. Såg ingen som var flytande och odlad i Sverige. Ska kolla vidare på coops affärer
    Lteta reda på en lokal biodlare.. :)
  • Blå Flygare

Jag bara utgick från att honung var från Sverige, så naiv jag är! Den var från Mexico. Får leta svenskt nästa gång jag handlar.

• Denebola

Jag tror jag misslyckades med att tvätta håret i kväll... Det har inte torkat än men det känns som om det fortfarande är fett. Borstade håret ordentligt med svinborstborsten före tvätt. Hade Veganesebalsam, masserade hårbotten lite innan jag tog i det, och en ganska bra stund under tiden jag tog i det. Tog lite extra i längderna och gick sen omkring i morgonrock så det fick sitta i minst en kvart, säkert längre. Sköljde lääänge, avslutade med iskallt vatten. Sen har jag sköljt med ÄCV-vatten, men det brukar inte vara några problem.

Någon som kan felsöka? Har jag haft i för lite balsam? Hade i hela håret men inte "överflödigt". Låtit det sitta i för kort tid? Balsamet passar inte mitt hår? Håret var ganska så fett innan men det brukar det vara när jag tvättar det, men senaste gångerna har jag använt Änglamarks balsam.

Håret var dessutom lite strävt/"segt" att skölja ut, var det ett tecken på att det inte var rent eller är det olika från balsam till balsam?

• ANOF

Vad är det här för något egentligen? Varför använder ni inte shampo?

• mejram
    ToKar skrev 2009-11-11 09:28:54 följande:
    Bellatrix: Jag brukar ta plastfolie och snurra runt några varv, det är jätteenkelt :) Sen tar jag en handduk utanpå så att det blir lite varmare temperatur...
    Så gör jag med, superenkelt. Och vill man kladda mindre när man applicerar hennan, så kan man hälla upp den i en spritspåse och trycka ut i hårbotten i fina strängar.

ANOF - jag gör det mest för att jag får finare hår och jag behöver inte tvätta så ofta som jag behövde med schampo. Nu klarar jag mig en vecka utan tvätt, förut var jag tvungen att tvätta minst varannan dag för att inte se ut som en oljedränkt katt. Sen ju mer jag har hållit på, desto mer intresserad har jag blivit av naturlig hudvård och hårvård i allmänhet. Jag har rensat rejält i kemikaliestinna badrumsskåpet kan jag säga och det är inte en enda av mina gamla dyra produkter som jag saknar.
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo