• mejram

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Gamla trådar med mycket information i respektive TS:

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html (aug 2007-okt 2007)

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m32203185.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m34754409.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m37677491.html (okt 2008-dec 2008)

etc....

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m45890890-1.html (jul 2009-okt 2009)

• Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo
  • FrejaMariah
    skypigveon skrev 2009-11-08 18:53:28 följande:
    jag blandar ut ÄCV med balsamet...enda vettiga sättet att få det att stanna kvar i håret så det kan göra verkan och inte bara rinna ut... ...gnuggar förståss noga i hårbotten...
    Tvätta med balsam som vanlig och när de e ursköljt, så avsluta me ÄCVvatten och torka håret.. Då stannar de kvar och gör verkan.. :)
  • FrejaMariah

Gjorde en inpackning me kokosmjölk idag.. Sitter nu me SMT för att få bort fettet efter mjölken.. Hoppas de fungerar.. :)

• mejram
    Björnmossa skrev 2009-11-08 18:53:24 följande:
    Har nån av er provat att bara borsta? Hur funkade det?
    Jag gjorde ett försök när jag var föräldraledig. Det funkar faktiskt så tillvida att håret ser helt ok ut. Men jag kände mig rätt sunkig ändå. Det är skönt att få vatten på huvudet. Och för att få bort allt damm och alla beläggningar i hårbotten måste man borsta mycket, mycket och massera hårbotten noga. Jag tror att jag borstade sönder håret då. Svinborst må vara bra för håret, men i den omfattningen klarade inte mina hårstrån av det, jag hade jättemycket delade hårstrån högt upp på håren. Nu är svinborsten nästan bannlyst här hemma, jag använder den i sällsynta fall om jag vill få upp extra glans. Men jag har läst om de som bara kammar, utan att borsta, det verkar vettigare och snällare mot håret.
  • Blå Flygare

Vad finns det för andra "naturliga" metoder än bikarbnat o WO? Tycker bikarbonat är för omständigt, tar för myckat tid att blanda till, gnugga, gnugga, gnugga, skölja, skölja, skölja och sen ÄVC. Har också svårt att få ur all bikarbonat eftersom håret "klibbar ihop" av bikarbonaten, kommer liksom inte åt överallt. Först efter ÄCV som håret är normalt, men då ska man ju inte skölja mer

Funderat på honung, men det bleker väl samtidigt håret? Vill behålla min naturliga hårfärg.

Hur är WO? Är det svårt att få att funka? Tar det lång tid att tvätta så, och tar det lång tid för håret att vänja sig?

Appropå hår, just hittat de första grå Så snart vill jag väl inte längre ha min naturliga hårfärg

• Miss T

Blå myra
    Rasulera är naturlig isf. Men det kan vara för torrt för håret. Har du provat späda ut bikarbonaten lite så det inte bara klibbar ihop?

Jag har aldrig hört honung ska bleka håret. Bara citron i solljus har den effekten.

När jag använde WO var det normal massage i hårbotten men desto längre sköljning i hårlängderna.

Ägg är annars ytterligare ett alternativ men inte smidigare för det.

• Denebola
    Miss T skrev 2009-11-08 22:01:21 följande:
    Blå myra Rasulera är naturlig isf. Men det kan vara för torrt för håret. Har du provat späda ut bikarbonaten lite så det inte bara klibbar ihop? Jag har aldrig hört honung ska bleka håret. Bara citron i solljus har den effekten. När jag använde WO var det normal massage i hårbotten men desto längre sköljning i hårlängderna. Ägg är annars ytterligare ett alternativ men inte smidigare för det.
    Honung kan bleka lite (innehåller väteperoxid), men jag tror inte att det blir så mycket effekt om man bara tvättar med honung. Såg ett recept på hur man kan använda honung som blekmedel och då var det ganska noggrant hur man skulle hantera det så att det skulle ha effekt.
  • Blå Flygare

Hur mycket törs man späda bikarbonaten då? Jag har 2 tsk i 4 dl nu. Fast tar jag mindre blir det kanske ett mellanting mellan bikarbonat o WO

Lera, hmm. Jag har ju rätt torrt hår som det är. Men är det mer uttorkande än bikarbonat?

Ägg går bort eftersom båda barnen är allergiska mot det. (Havretvätt går bort pga allergi hos ena barnet, allt med mjölkprodukter går bort pga mig o ena barnet...)

Ska nog våga testa honung då om det inte bleker.

• Denebola

Har dessutom för mig att bikarbonat är svagt blekande, men om du inte har märkt av något av bikarbonaten så borde honung vara okej. Hoppas jag inte lovar något jag inte kan hålla nu bara ;)

• Taggtroden
    Blå Flygare skrev 2009-11-08 22:18:44 följande:
    Hur mycket törs man späda bikarbonaten då? Jag har 2 tsk i 4 dl nu. Fast tar jag mindre blir det kanske ett mellanting mellan bikarbonat o WO Lera, hmm. Jag har ju rätt torrt hår som det är. Men är det mer uttorkande än bikarbonat? Ägg går bort eftersom båda barnen är allergiska mot det. (Havretvätt går bort pga allergi hos ena barnet, allt med mjölkprodukter går bort pga mig o ena barnet...) Ska nog våga testa honung då om det inte bleker.
    Jag har ca en msk till en halvliter vatten, till ett långt hår som går ända ner till midjan. Och det tycker jag är mycket! Ibland tar jag mindre och det blir superrent ändå! Så jag tror absolut att du kan ta mindre!

Jag häller bara ca en msk bikarbonat i en halvlitersflaska, häller ut det i torrt hår, masserar hårbotten lite, sköljer ur. Och så ÄCV, fast inte varje gång. Inte alls omständigare än att massera in schampoo. Men man tycker väl olika
  • Blå Flygare
    Taggtroden skrev 2009-11-08 23:23:06 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-11-08 22:18:44 följande: Jag har ca en msk till en halvliter vatten, till ett långt hår som går ända ner till midjan. Och det tycker jag är mycket! Ibland tar jag mindre och det blir superrent ändå! Så jag tror absolut att du kan ta mindre! Jag häller bara ca en msk bikarbonat i en halvlitersflaska, häller ut det i torrt hår, masserar hårbotten lite, sköljer ur. Och så ÄCV, fast inte varje gång. Inte alls omständigare än att massera in schampoo. Men man tycker väl olika
    Det blir samma styrka nästan , du tar lite starkare. (3 tsk till 5 dl jmf 2 tsk till 4 dl), ska ta lite mindre o se.
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo