• mejram

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Gamla trådar med mycket information i respektive TS:

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html (aug 2007-okt 2007)

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m32203185.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m34754409.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m37677491.html (okt 2008-dec 2008)

etc....

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m45890890-1.html (jul 2009-okt 2009)

• Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo
  • malush
    Mandragora skrev 2009-11-10 18:01:15 följande:
    Eller inte. Jag går in i vecka 26 i morgon och har liksom knappt fattat det än.
    Haha ..hoppas att du i alla fall fattar att det är ett barn när du väl ser det
    Ja, gud vilka känslor....
  • FrejaMariah
    malush skrev 2009-11-10 14:57:26 följande:
    Tackar! Mjo, en hel del eteriska oljor ska väl undvikas (om vi pratar kroppen) men annars är det väl typ som vanligt. Men tips på oljor med mera vore ändå kul, behöver som sagt ny inspiration
    Jag köpte en bok på Indiska om eteriska oljor och ja har för mig att de stod vid varje olja om man skulle undvika den under graviditet.. Tyvärr har ja slarvat bort den, annars skulle ja ha kollat upp vilka oljor de va..
    Någon annan kanske har den?? En tunn, mjuk bok e de..
  • malush
    Mamma Freja skrev 2009-11-10 18:47:16 följande:
    Jag köpte en bok på Indiska om eteriska oljor och ja har för mig att de stod vid varje olja om man skulle undvika den under graviditet.. Tyvärr har ja slarvat bort den, annars skulle ja ha kollat upp vilka oljor de va.. Någon annan kanske har den?? En tunn, mjuk bok e de..
    Jag har en bok om eteriska oljor och jag kommer inte använda så mycket sådant nu mandarin funkar dock bra och den gillar jag dessutom skarpt i egna blandningar
  • MrsQuitaz

jag är väldigt nyfiken på att tvätta håret med bikarbonat eller äppelcidervinäger ikväll. såg i ts hur jag skulle göra med vinägern men det står inget om bikarbonat så snälla hjälp mig avgöra hur mycket jag ska använda. sen undrar jag också vilket av dessa två metoder som är bäst för mig som har fåt som blir fett snabbt och som redan har en stark lyster.
    sen undrar jag också om dessa metoder fungerar om man i normala fall behöver liite litte balsam på topparna.
    tack på förhand, ser fram emot dushen om en stund =)

• Björnmossa
    MrsQuitaz skrev 2009-11-10 18:56:46 följande:
    jag är väldigt nyfiken på att tvätta håret med bikarbonat eller äppelcidervinäger ikväll. såg i ts hur jag skulle göra med vinägern men det står inget om bikarbonat så snälla hjälp mig avgöra hur mycket jag ska använda. sen undrar jag också vilket av dessa två metoder som är bäst för mig som har fåt som blir fett snabbt och som redan har en stark lyster. sen undrar jag också om dessa metoder fungerar om man i normala fall behöver liite litte balsam på topparna. tack på förhand, ser fram emot dushen om en stund =)
    Mellan en tesked och en matsked bikarbonat brukar bli bra, det beror lite på håret och hur van man är att massera in.

Bikarbonat och äppelcidervinäger är inte två olika metoder utan det funkar som schampo (bikarbonatet) och balsam (ÄCV).

ÄCV-skölj gör håret lätt att kamma ut, om du väntar tills det torkat. Men behöver du balsamet för fuktens skull kan du gott ta lite, om det är en godkänd sort utan silikoner etc.
  • MrsQuitaz
    Björnmossa skrev 2009-11-10 19:24:35 följande:
    Mellan en tesked och en matsked bikarbonat brukar bli bra, det beror lite på håret och hur van man är att massera in.Bikarbonat och äppelcidervinäger är inte två olika metoder utan det funkar som schampo (bikarbonatet) och balsam (ÄCV).ÄCV-skölj gör håret lätt att kamma ut, om du väntar tills det torkat. Men behöver du balsamet för fuktens skull kan du gott ta lite, om det är en godkänd sort utan silikoner etc.
    tackf ör ditt svar. jag ska blanda ut ÄVC med vatten och doppa huvudet ioch massera. jag hoppas verkligen att dte fungerar på mig. vill bli kvitt mitt hemskt feta hår som jag inte kan njuta av.
  • mejram
    malush skrev 2009-11-10 00:30:20 följande:
    Jag är graviiiiid Visserligen bara i vecka 5, men jag söker alla era gravid-nopoo-tips!
    Grattis! Vad gäller no poo för bebisen, så behöver du väl inte tänka på det på en sisådär 35 veckor.... Men fosterfett är ju en fantastisk uppfinning - se till att det inte torkas bort utan får sugas upp av huden. Annars är väl vanlig no poo och kemikaliefri vardag ultimat när man är gravid. Har du tur får du som jag ett strålande hår och fantastisk hy under graviditeten också. Sådär helt av sig själv
  • malush
    mejram skrev 2009-11-10 19:38:59 följande:
    Grattis! Vad gäller no poo för bebisen, så behöver du väl inte tänka på det på en sisådär 35 veckor.... Men fosterfett är ju en fantastisk uppfinning - se till att det inte torkas bort utan får sugas upp av huden. Annars är väl vanlig no poo och kemikaliefri vardag ultimat när man är gravid. Har du tur får du som jag ett strålande hår och fantastisk hy under graviditeten också. Sådär helt av sig själv
    Tack! Ja bebisen tycker jag verkar väldigt lätt gällande hudvård, blir bara naturliga oljor här (om något)
    Ja får hoppas på fantastisk hy!
  • RedTopaz
    MrsQuitaz skrev 2009-11-10 19:31:31 följande:
    tackf ör ditt svar. jag ska blanda ut ÄVC med vatten och doppa huvudet ioch massera. jag hoppas verkligen att dte fungerar på mig. vill bli kvitt mitt hemskt feta hår som jag inte kan njuta av.
    Mitt tips: Blanda bikarbonaten med ca 4dl vatten, häll långsamt i hårbotten med hjälp av te en gammal schampoflaska eller en liten pet- flaska. Massera hårbotten noga tex från pannan och bakåt så att du inte missar någonstans. (massera i minst 3 min). Låt verka 10 min. Skölj ur i duschen i ett par minuter.
    När du sedan stängt av duschen tar du en förblandad kanna med kallt vatten och ÄCV (tror att det är en del ÄCV och 10 delar vatten? står iaf i TS) och häller genom håret långsamt så att hela håret täcks.

ÄCV:n luktar starkt tills håret torkat då försvinner lukten.
    Mamma till Leo 051004 och Noa 090218
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo