• mejram

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Gamla trådar med mycket information i respektive TS:

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html (aug 2007-okt 2007)

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m32203185.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m34754409.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m37677491.html (okt 2008-dec 2008)

etc....

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m45890890-1.html (jul 2009-okt 2009)

• Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo
  • Denebola
    RedTopaz skrev 2009-11-11 22:46:18 följande:
    Mitt hår blir lite strävt och kladdigt av tvätt med veganese och det blir snabbt fett igen. Kanske är ett för tungt tvättbalsam även för dig?
    Jag har hört att det ska vara ett väldigt lätt balsam, men det behöver ju inte funka för det. Men det kanske stämmer att det är därför det inte funkade. Man kan ju inte räkna med att träffa rätt med en gång =)
  • Meddelande borttaget
  • Taggtroden

På tal om havretvätt: hur exakt gör ni den?
    Jag får nämligen inte till det!

• Denebola
    Taggtroden skrev 2009-11-11 22:58:03 följande:
    På tal om havretvätt: hur exakt gör ni den? Jag får nämligen inte till det!
    Jag tar mina mixade havregryn och gnuggar in i hårbotten och drar genom håret med fingrarna, använder ganska mycket mjöl tror jag. Hela håret blir vitt/grått :P Ibland låter jag det sitta i en stund och ibland borstar jag ur det direkt.

Jag har alltid dammsugaren till hands! Borstar några tag med svinborstborsten, sen suger jag bort mjölet från borsten med dammsugaren, och så håller jag på så tills det nästan inte fastnar något mjöl i borsten längre. Tror det skulle bli ett evighetsprojekt att verkligen få ut ALLT. Det krävs en del borstande, men jag har märkt hur mycket det hjälper att suga rent borsten mellan tagen, då kör man inte tillbaka det i håret igen.

Sen sköljer jag av borsten lite då och då under de kommande dagarna, det fastnar lite mjöl där varje gång jag borstar, så det vill jag ju ha bort.
  • Denebola

Borstar från alla möjliga håll också, med huvudet rakt upp, upp och ner, med benor här och där, så att jag verkligen kommer åt i hela håret.

• Taggtroden

Tack!
    Mitt problem är att fast att jag krossat havregrynen till mjöl så fastnar det inte i håret! Det bara ramlar ur när jag försöker massera in det i hårbotten...

• RedTopaz
    Taggtroden skrev 2009-11-11 23:07:37 följande:
    Tack! Mitt problem är att fast att jag krossat havregrynen till mjöl så fastnar det inte i håret! Det bara ramlar ur när jag försöker massera in det i hårbotten...
    Samma här! Men om man gnuggar ordentligt i små etapper med lite i taget så suger det upp iaf. Sedan har ju jag blont hår så mjölet syns inte på mig.
    Tar dock väldigt mycket längre tid än att använda torrschampo.

Måste köpa en mortel.. baksidan av ett glas är sådär att mosa med.
    Mamma till Leo 051004 och Noa 090218
  • Taggtroden

Hmmm jag får fortsätta att träna på det där då! Tillslut lär man väl hitta en bra metod. Har inte provat så många gånger ännu heller...
    Mortel är skitbra! Går jättesnabbt att krossa havregryn till mjöl! ;)

• Miss T

Har du en handmixer eller en vanlig mixer? Ska funka det med! Eller varför inte kavla?

• Niccan88

Ja brukar använda potatismjöl eller majsstärkelse... Risken e dock att man tar för mkt, å då får man grått hår. :P Tycker d e väldigt lätt att gnugga in i håret...

Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo