• mejram

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Gamla trådar med mycket information i respektive TS:

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html (aug 2007-okt 2007)

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m32203185.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m34754409.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m37677491.html (okt 2008-dec 2008)

etc....

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m45890890-1.html (jul 2009-okt 2009)

• Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo
  • Bellatrix

Tack för svar om hennafärgning! En fråga till: har för mig att man ska blanda något surt i hennan för att färgen ska sitta i längre? Citron tex. Nån som vet?

• Taggtroden
    Whintra skrev 2009-11-12 22:59:19 följande:
    Jag förstår inte varför man skulle behöva göra det vid CO eller WO. Vad märker du för skillnad? Jag märker absolut ingen skillnad förutom att håret luktar pyton av ÄCV Jag sköljer med citron ifall jag tvättar med bikarbonat. Taggtroden skrev 2009-11-12 22:51:10 följande:
    Efter en CO - tvätt märker jag ingen större skillnad, men efter ett par CO - tvättar behöver jag ÄCV. Den skillnaden jag märker är att jag blir torr och fjällig i hårbotten och det kliar. Sköljer jag med ÄCV så blir jag len och fin i hårbotten Och det gäller också efter honung och WO...
  • RiNan

En fråga till. Hur gör ni när håret ska torka efter ÄCV? Blir inte handduken sunkig och börjar lukta? Kan man hänga upp den och använda den igen eller gäller ny handduk efter varje tvätt?

• Whintra

Intressant, kan det vara vattnet det beror på då tro. Hårt vatten har ju högre PH och då förstår jag sambandet att ÄCV behövs i de fallen.

Taggtroden skrev 2009-11-12 23:12:47 följande:

Efter en CO - tvätt märker jag ingen större skillnad, men efter ett par CO - tvättar behöver jag ÄCV. Den skillnaden jag märker är att jag blir torr och fjällig i hårbotten och det kliar. Sköljer jag med ÄCV så blir jag len och fin i hårbotten Och det gäller också efter honung och WO...
  • Taggtroden

RiNan: jag använder den flera gånger. När handduken torkat upplever i alla fall inte jag att den luktar något.

Whintra: det är mycket möjligt. Jag tror att vi har medelhårt vatten här...

• RiNan
    Taggtroden skrev 2009-11-12 23:20:46 följande:
    RiNan: jag använder den flera gånger. När handduken torkat upplever i alla fall inte jag att den luktar något.
    Okej, ska gå och tvätta på en gång! Tänkte köra med bamse schampo men sen skrev någon (förlåt att jag inte minns vem just nu) att man lika gärna kan köra med bikarbonat så det ska jag ta och göra nu. Ska bli spännande. Hoppas jag inte blir besviken
  • Whintra

Har ju PH-stickor hemma...testade vårt vatten och det var helt neutralt PH (ca 7) så vad skönt, jag slipper ÄCV ;-D Är tyvärr lite lat och har minimalt med tid i duschen så ju mindre moment desto bättre anser jag

Taggtroden skrev 2009-11-12 23:20:46 följande:
    RiNan: jag använder den flera gånger. När handduken torkat upplever i alla fall inte jag att den luktar något. Whintra: det är mycket möjligt. Jag tror att vi har medelhårt vatten här...
  • Björnmossa
    RiNan skrev 2009-11-12 23:17:17 följande:
    En fråga till. Hur gör ni när håret ska torka efter ÄCV? Blir inte handduken sunkig och börjar lukta? Kan man hänga upp den och använda den igen eller gäller ny handduk efter varje tvätt?
    Jag har en mikrofiberhandduk speciellt till håret. Tycker inte den luktar så fasligt.
  • RiNan

Nu har jag testat. Men tjena vad sjukt mycket bikarbonat det gick åt, typ halva burken! Men sen så försökte jag uppnå den där schamporena känslan också. Tyckte dock att det var svårt att få den in i hårbotten eftersom den mest verkade fördelas i håret men det kanske bara är inbillning?

Är toknöjd med resultatet i alla fall. Känns ju inte schamporent direkt men när jag känner med händerna i håret och hårbotten så känns det bättre än med schampo. Det är själva känslan på huvudet som inte känns helt hundra men man vänjer sig nog Håret är supermjukt och gosigt och jag kan inte sluta ta på det Ska bli spännande att se vart detta leder! Tycker i alla fall inte att lukten var så speciellt illa.

Fattar dock inte hur ni som sprayar gör? Jag blandade ÄCV och vatten i en sprayflaska men det var ju bara knepigt så det slutade med att jag skruvade av huvudet och hällde över huvudet och gnosade in det i håret.
    Hoppas det ser bra ut och känns bra imorgon så att jag kan få min lillasyrra som kommer på besök att testa. Hon har slitit väldigt på hennes hår med diverse produkter och skulle nog behöva testa på detta.

• Miss T

RiNan
    Oj,har du så mkt bikarbonat? Jag brukar bara 1 msk. max 2. Blandar med lite vatten för att få en smet och sen kleta in i hårbotten. Jag brukar blöta ner håret med så varm vatten så möjligt. Sen tar jag små mängder av bikarbonat-smeten och masserar in i hårbotten. När allt är i så brukar jag fukta håret lite till och massera ännu mer. Sen sköljer jag av allt(dvs masserar) under rinnande vatten. Jag har inte fått in löddret men det blir rent ändå. Om du tycker att det är svårt med att fördela bikarbonatet kan du ju prova att ha lite mer vatten och sen hälla i hårbotten bara, inte i längderna.

Det är svårt att känna eftersom man är van vid schampo och lödder men det är en vanesak.

Med ÄCV/citron använder jag av en stor kanna. Doppar ner hårlängderna och sen hälla förstigt över huvet så att hela hårbotten får citron på sig.

Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo