• mejram

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Gamla trådar med mycket information i respektive TS:

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html (aug 2007-okt 2007)

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m32203185.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m34754409.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m37677491.html (okt 2008-dec 2008)

etc....

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m45890890-1.html (jul 2009-okt 2009)

• Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo
  • FrejaMariah
    Cybele skrev 2009-11-14 09:17:47 följande:
    Jag har kört ekologiskt schampoo och balsam men nu när jag hittade den här tråden och kollat upp vad de verkligen innehåller blev jag också jättesugen att testa!Jag har tittat runt och tror jag förstår det mesta men har inte hittat information om sista tvätt, är det någon som kan förklara eller tala om var jag kan läsa om det?
    En sista tvätt ska göras med ett schampo, som innehåller SLS, men saknar mineraloljor och silliconer.. Dettar för att få bort gamla mineraloljor och silliconer från håret, som inte är vattenlösliga.. Är de så att du har tvättat med ett SLS-schampo som saknar silliconer och mineraloljor, så e de bara att börja No 'poo:a, eftersom du redan har tvättat bort ev. uppbyggnader..
    Godkända ista schampo: www.lockig.se/forum/viewtopic.php&t=251
    Godkända balsam: www.lockig.se/forum/viewtopic.php&t=250
  • Cybele

Tack för svar! Lustigt att min balsam var ok men inte schampoot. Vi har faktiskt fungoral (som är godkänt) hemma men det känns som att det skulle vara lite väl starkt för mitt hår, man behöver kanske inte ta så mycket?

• Taggtroden
    Cybele skrev 2009-11-14 17:50:32 följande:
    Tack för svar! Lustigt att min balsam var ok men inte schampoot. Vi har faktiskt fungoral (som är godkänt) hemma men det känns som att det skulle vara lite väl starkt för mitt hår, man behöver kanske inte ta så mycket?
    Jag skulle nog inte våga använda fungoral i mitt hår så länge jag inte har några problem... det använder jag på marsvinen för att få bort ohyra och svamp! :/
  • Cybele

hmm, jag funderar nog också lite så - känns konstigt att använda något som är så otroligt mycket starkare än jag någonsin använt, å andra sidan vill jag inte köpa något som jag bara skall använda en gång! Jag testade med CO idag. Nästa gång skall jag testa bikarbonat och ÄCV. Känner mig inte redo för ägg :)

Nu skall jag läsa lite om hudvård med - har glömt min vanliga ansiktstvål hos en kompis så det är kanske ett bra tillfälle att testa att bli av med den? Jag har kokosfett hemma och testade att ha i ansiktet. Kände inte att jag kunde tvätta av den ordentligt, men det är kanske så det skall kännas? Jag har torr hud så det känns rätt bra, men undrar om man blir ren nog?

• Taggtroden

Jag använder endast honung att tvätta ansiktet med, och det händer kanske varannan vecka att jag gör det. Annars kör jag bara vatten. Och försöker att göra det så sällan som möjligt. Dock smörjer jag mycket med olivolja (bara olivolja på natten, olivolja med lite aloe vera i på dagen, känns fräschare).
    Jag har också torr hud, och olivolja har räddat den totalt!

• Cybele

Jag har bara testat olivolja till benen men det har inte fungerat. Ansiktet känns faktiskt fantastiskt bra, men då är det mindre än 12 timmar sen första gången jag inte tvättat bort den med tvål! :)

Vad har du till kroppen? Jag testade jojobaolja som var fantastisk men den räckte inte så länge. När jag använde nästa flaska (helt annat fabrikat och antagligen inte kallpressad) så var huden jätteflagig och fick inte alls samma resultat. Vet inte om det beror generellt på jojobaoljan och att det tog ett litet tag innan jag märkte det eller att den senare inte var lika bra. Jag har också testat solrosolja men det har lika lite effekt som olivolja på mig.

Jag hittade ett par inlägg som pratade om OCM - vet du vad det är?

• Taggtroden

I TS i denna tråd finns det om OCM på svenska:

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

Till kroppen har jag faktiskt vanlig tvål. Har inte alls problem med torr hud på kroppen, bara i ansiktet.
    Men underlivet och fötterna tvättar jag med olivolja. Underlivet säger ju sig själv, och fötterna får så lätt förhårdnader och fotsvamp så och det har blivit mycket bättre sedan jag började tvätta med bara olivolja.
    Kokosfett ska tydligen också va bra till fötterna, men det funkar inte så bra på mig.
    Jag är alldeles för snål för att använda annan olja än olivolja att tvätta kroppen med, tex jojoba tycker jag är för dyr för det :/
    Konstigt dock att det var sån skillnad på oljan... skulle också gissa på att den sämre var ett sämre fabrikat och framställd på ett sämre sätt...

• lunkentuss
    Björnmossa skrev 2009-11-13 13:05:27 följande:
    Jag får aldrig den nytvättade känslan av balsammetoden, bara av de andra. Kanske använder för tungt balsam eller nåt. Kanske samma för dig?
    kanske det...! Får prova ett annat balsam kankse.. har coops nu
  • lunkentuss
    SweetNilam skrev 2009-11-13 13:25:17 följande:
    Jag har alltid i en klick med just "klick" i håret när det är nytvättat. Ibland blanar jag klick med aloevera gel och har i. Låter såklart lufttorka och håret har volym under dagen. Härligt som tusan! Jag har fått känslan av att enbart klick funkar, klick och aloe gel funkar, men inte enbart aloe gel. Men det är mitt hår det! Jag har annars neutrals balsam som tvättbalsam och Coolauglin (lush- kokos) balsam till längderna. (Sen lägger sig volymen på håret under natten, men mitt hår är sådant, trist, men men )
    ahaa...! Det är ju värt att testa! Tack för tipset!
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo