• mejram

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Gamla trådar med mycket information i respektive TS:

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html (aug 2007-okt 2007)

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m32203185.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m34754409.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m37677491.html (okt 2008-dec 2008)

etc....

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m45890890-1.html (jul 2009-okt 2009)

• Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo
  • FrejaMariah
    Whintra skrev 2009-11-15 12:26:26 följande:
    Rubbar verkligen vatten PH-balansen? Beror inte det på vilket PH vattnet man tvättar med har? Här har vi mjukt och neutralt vatten så jag tycker inte jag behöver något surt efterskölj men vilket PH ska man ha i hårbotten egentligen? Surt? Mamma Freja skrev 2009-11-15 09:52:11 följande:
    Du har rätt.. Ja vet inte hur ja fick ihop de där.. Har man hårt vatten, ska man skölja me ÄCV för att inte få uppbyggnader på håret av kalk.. :) Mjukt vatten innehåller inte massa kalk, men blir håret matt, så e de bara att prova en ÄCV-sköljning..

www.shenet.se/recept/harskoljning.html
  • FrejaMariah
    RiNan skrev 2009-11-15 14:27:18 följande:
    Tack för era svar Havretvätt? Kan ni berätta lite mer om det och hur det går tillväga? Hur mycket man ska och så ifall det är något som ska blandas. Vet att jag har sett om det här i tråden men eftersom jag inte ens påbörjat min resa då så var det inget jag tog in och nu hittar jag inte om det.Svinborste? Hmm... en sån hade jag när jag var liten. Vart hittar jag en sån till ett bra pris idag tro? Någon speciell teknik som bör användas med den? Tänkte på att den ska sprida på flottet men jag borstar mig sällan i hårbotten. Ska man göra det med den alltså?
    Ja ska börja me att försöka förklara havretvätteen.. Man krossar havre i en mortel (stavmixer fungerar me) till ett mjöl som man fördelar i håret och de får absorbera fettet.. Sen ska de borstas ur håret.. Läste att någon hade damsugaren till hand och damsög borsten imellanåt, för att inte köra tillbaka mjölet igen.. För att genomföra en havretvätt e de nog ett måste att ha en svinborste (för att kunna borsta ur mjölet)..
    Svinborstar finns för runt en hundring på t.ex Kicks och Åhléns.. Ja börjar i hårbotten och drar neråt i längderna för att arbeta ner sebumet.. Sen tycker ja de e otroligt onödigt att ens försöka reda ut tovor med en svinborste, så en glestandad kam e en bra investering.. Tyvärr har ja inte hittat någon träkam, så ja kör med en i plast.. :(
  • Denebola
    RiNan skrev 2009-11-15 14:27:18 följande:
    Tack för era svar Havretvätt? Kan ni berätta lite mer om det och hur det går tillväga? Hur mycket man ska och så ifall det är något som ska blandas. Vet att jag har sett om det här i tråden men eftersom jag inte ens påbörjat min resa då så var det inget jag tog in och nu hittar jag inte om det. Svinborste? Hmm... en sån hade jag när jag var liten. Vart hittar jag en sån till ett bra pris idag tro? Någon speciell teknik som bör användas med den? Tänkte på att den ska sprida på flottet men jag borstar mig sällan i hårbotten. Ska man göra det med den alltså?
    Svinborstborste finns på Åhlens, Kicks, mm. Finns i lite olika storlekar, kostar kring 100 kronor (mindre om jag minns rätt). Det känns lite ovant att använda svinborstborste om man inte är van, eftersom det kan kännas att den inte når igenom hela håret som en "vanlig" borste gör.

När man använder svinborst kan man uppleva att håret blir fett och platt direkt efter, men det är bara att skaka till håret och fluffa upp det med fingrarna, så ser det bra ut. Speciell teknik vet jag inte, dra ordentliga drag. Om man har väldigt tjockt hår kan man behöva ta det i etapper just eftersom borsten inte alltid når igenom hela håret.

Havretvätt:

Finfördela havregryn, vissa gör det genom mortel, vissa mixar, vissa mal med en kopp i en skål eller liknande. Målet är ett havremjöl.

Ta havremjölet och gnugga in i hårbotten. Hur mycket? Några (små) nävar kanske det blir. Se till att det kommer in överallt. Ta lite extra om du har en särskilt fet fläck på ett ställe. Jag tar även i längderna, vissa fokuserar på hårbotten. Det beror väl på hur fett håret i övrigt är. Man kan sen låta havren sitta i en stund för att suga upp fettet, men jag gör inte alltid så och det brukar bli bra ändå.

Borsta, borsta, borsta för att få ut mjölet. Det är i princip nödvändigt med en svinborstborste eftersom den har stråna så tätt.

Själv står jag med dammsugarslangen mellan knäna (lätt till hands) när jag borstar, och suger efter hand bort mjölet som fastnar i borsten. Då slipper jag att borsta tillbaka det i håret. Det går även att "sprätta" bort mjölet från borsten men då får man det ju överallt. Skölja bort det funkar också, men då måste man vänta till borsten torkar innan man kan fortsätta borsta...

Se till att borsta igenom hela håret. Borsta håret med huvudet upp och ner, gör flera olika benor och borsta på så sätt igenom håret i olika lager.

Jag brukar skölja av borsten med vatten när jag är klar, för att slippa borsta in det mjöl som blir kvar i håret igen när jag borstar nästa gång. Dessutom tvättar jag borsten varje gång jag våttvättar håret för att inte borsta in gammalt sebum. Till borsten använder jag utspätt schampo för att få bort allt fett.
  • Denebola

Jag har gjort en ordentlig laddning med mixade havregryn som jag har i en burk. Då slipper jag göra nytt havremjöl varje gång, och jag slipper försöka beräkna hur mycket jag behöver åt gången.

• Björnmossa
    Denebola skrev 2009-11-15 10:27:20 följande:
    min kokos-bikarbonat-majsstärkelsedeo
    Hur har du rört till den?
  • Björnmossa

Mamma Freja skrev 2009-11-15 14:57:01 följande:

Tyvärr har ja inte hittat någon träkam, så ja kör med en i plast.. :(
    Bodyshop!
  • Meddelande borttaget
  • Denebola
    Björnmossa skrev 2009-11-15 15:03:19 följande:
    Hur har du rört till den?
    Jag hittade receptet i en av de äldre trådarna:

1/2 dl bikarbonat
    1/2 dl majstärkelse (maizena)
    1/2 dl kokos olja eller fett (ev. lite mer om det behövs)
    ev. några droppar eterisk olja (tea tree ska vara bakteriedödande har jag för mig, och därför extra bra)

Smält fettet i vattenbad, blanda ihop i en liten burk. Låt stelna och smörj in under armarna.

En nackdel jag har upplevt är att det blir små klumpar i vecken, av majsstärkelsen och bikarbonatet. Jag funderar dock på om det blev bättre när jag hade smält om det igår när jag hade i den eteriska oljan. Bikarbonaten kanske löste sig bättre då. Men det är bara en teori.

Jag vet inte vad majsstärkelsen gör, om det är tänkt att den ska suga upp svetten. Bikarbonaten neutraliserar svettlukten. Eventuellt testar jag utan majsstärkelse nästa gång.

Jag tycker tröjor kan lukta lite om jag svettats ordentligt, men om jag kan "lufta" armhålorna så att svetten torkar och inte hamnar i tröjan så brukar det inte lukta något om armhålorna. Men att det luktar svett kan ju också bero på att armhålorna håller på att ställa om sig från vanlig deo till den här.
  • FrejaMariah
    Björnmossa skrev 2009-11-15 15:06:29 följande:
    Bodyshop!
    Åh, de har vi på stan, juh.. :P Då har ja snart en bra kam me.. :D Tack!
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo