Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Är det bara jag som måste ha håret utsläppt när det blir flått? Det blir bara flått vid tinningarna, så har jag det utsläppt syns det inte, men har jag det uppsatt syns bara det.

Testat jojobaolja nu, tycker inte om lukten. Synd, för den verkar bra i övrigt.

• Blå Flygare

Vad finns det för andra "naturliga" metoder än bikarbnat o WO? Tycker bikarbonat är för omständigt, tar för myckat tid att blanda till, gnugga, gnugga, gnugga, skölja, skölja, skölja och sen ÄVC. Har också svårt att få ur all bikarbonat eftersom håret "klibbar ihop" av bikarbonaten, kommer liksom inte åt överallt. Först efter ÄCV som håret är normalt, men då ska man ju inte skölja mer

Funderat på honung, men det bleker väl samtidigt håret? Vill behålla min naturliga hårfärg.

Hur är WO? Är det svårt att få att funka? Tar det lång tid att tvätta så, och tar det lång tid för håret att vänja sig?

Appropå hår, just hittat de första grå Så snart vill jag väl inte längre ha min naturliga hårfärg

• Blå Flygare

Hur mycket törs man späda bikarbonaten då? Jag har 2 tsk i 4 dl nu. Fast tar jag mindre blir det kanske ett mellanting mellan bikarbonat o WO

Lera, hmm. Jag har ju rätt torrt hår som det är. Men är det mer uttorkande än bikarbonat?

Ägg går bort eftersom båda barnen är allergiska mot det. (Havretvätt går bort pga allergi hos ena barnet, allt med mjölkprodukter går bort pga mig o ena barnet...)

Ska nog våga testa honung då om det inte bleker.

• Blå Flygare
    Taggtroden skrev 2009-11-08 23:23:06 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-11-08 22:18:44 följande: Jag har ca en msk till en halvliter vatten, till ett långt hår som går ända ner till midjan. Och det tycker jag är mycket! Ibland tar jag mindre och det blir superrent ändå! Så jag tror absolut att du kan ta mindre! Jag häller bara ca en msk bikarbonat i en halvlitersflaska, häller ut det i torrt hår, masserar hårbotten lite, sköljer ur. Och så ÄCV, fast inte varje gång. Inte alls omständigare än att massera in schampoo. Men man tycker väl olika
    Det blir samma styrka nästan , du tar lite starkare. (3 tsk till 5 dl jmf 2 tsk till 4 dl), ska ta lite mindre o se.
  • Blå Flygare

Nu har jag testat honungstvätt och det var ju ingen höjdare. Svårt som attan att få ur, fick ta balsamtvätt efter. Man kanske skulle göra honungsvatten och tvätta med ist?

• Blå Flygare
    Mamma Freja skrev 2009-11-11 12:47:26 följande:
    Anväde du fast eller flytande honung?? Ja tycker de e busenkelt att få bort flytande honung..
    Flytande blomsterhonung. Acacia är nog tunnare, kanske bättre? Tog blomster för den var inget god att ha i te.
  • Blå Flygare

Jag bara utgick från att honung var från Sverige, så naiv jag är! Den var från Mexico. Får leta svenskt nästa gång jag handlar.

• Blå Flygare

Vad bra tips med majsstärkelse/potatismjöl som torr-tvätt! Jag får ju fett precis vid tinningarna efter 1 dag, resten är fint i några dagar till. Ska testa! Majs o potatis tål alla här hemma

• Blå Flygare
    himmelsflickan skrev 2009-11-13 09:25:58 följande:
    Hallå!! Jag känner aldrig att håret får den där "nytvättat-känslan", utan som nytvättat ser det ut o va en dag gammalt om man säger så... Jag tvättar med coop xtra och ibland kör jag hårinpackning (balsam, aloe, honung) Nån som har ett eller flera "nytvättat-känsla" tips ? Skulle vilja få mer volym i håret, nu är det mest tungt o platt o blir fort stripigt... Har ganska tjockt hår, men kort ^^ (uppklippt i nacken o lite längre fram)
    Låter som det är rester kvar i håret. Jag har innan gjort en sista-tvätt och det funkade bra. Men när jag var till frisören vetesjutton vad hon hade för schampo, för efter det behövdes 3!!! sista-shamponeringar för att få ut det. Så nu vägrar jag schampo igen!
  • Blå Flygare
    Björnmossa skrev 2009-11-13 13:07:39 följande:
    Nån som kan hjälpa mig med stylingtips förresten? Nu när håret inte är sådär torrt längre har jag fått tillbaka mitt babyhår. Nordiskt, dunigt... Inte så frissigt, men hopplöst att sätta upp. Aloe vera och Klick hjälper lite men inte riktigt. Bäst är det nästan efter en SMT, då känns det lite dagen efter och tyngre. Men vill ju ha snyggt hår även efter en snabbtvätt. Idéer?
    Det som finns kvar att testa är väl linfröavkok. Jag har bara läst om det, inte testat. Man gjorde nästan samma som äggersättning (2 msk linfrön kokas i 2-3 min i 2 dl vatten), men styrkan var lite annan. ½ msk mer eller mindre linfrön. Kolla www.lockig.se !
  • Blå Flygare

Kan ju berätta att jag testat honungsvatten med 1 krm bikarbonat. Var lite snål med honung o vatten, kanske därför håret inte höll sig rent så länge som med bikarbonat/CO/C+honung. Hade ungersk acacia, har skrivit upp svensk honung på inköpslistan.

• Blå Flygare

Glömde; var hittar man bikarbonat i större förpackningar? Hittade bara i kryddpåse på coop forum, och inte ens stor kryddpåse. Finns det i burk?

• Blå Flygare
    Denebola skrev 2009-11-15 21:33:48 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-11-15 21:09:50 följande: Kolla bland bakgrejerna. Bakpulver, vanillinsocker mm... Dr.Oetker har 100-gramsburkar.
    Vad bra att det finns. Känns ju löjligt att köpa påsar som räcker till bara ett fåtal tvättar. Lite som att köpa reseförpackning
  • Blå Flygare
    ANOF skrev 2009-11-15 21:37:13 följande:
    Nej, jag kan klicka för rutan vid tråden men det går inte att radera den.
    När du klickat i rutan skrolla ner och tryck på "radera markerade"
  • Blå Flygare
    Blå Flygare skrev 2009-11-15 21:39:14 följande:
    När du klickat i rutan skrolla ner och tryck på "radera markerade"
    Förlåt, tryck på "ta bort".
  • Blå Flygare

Oh, kanske till o med jag ska testa egen deo. Har BATS extra effektiv nu, så det lär ju ta lite tillvänjning. Men vad ska man annars göra när man är hemma o mammaledig.

• Blå Flygare
    Cybele skrev 2009-11-20 13:47:35 följande:
    Det regnade litenär jag var ute tidigare idag och jag fick för mig att det började lukta lite ÄCV - är det någon annan som varit med om samma sak. Hade 0,5 dl till 5dl vatten i min blandning och det kanske var lite starkt?
    Jag har märkt det samma (har samma blandning), så jag ser till att ha mössa eller dra på huvan när det regnar - iaf om jag ska iväg till nån.
  • Blå Flygare
    Schnauser skrev 2009-11-20 21:07:59 följande:
    Jag har schampoo-abstinens! Hur ska jag stå UT i flera månader, eller till och med år innan håret blir vettigt. Det borde finnas en schampoo-detox hos Betty Ford. *flottig och frustrerad*

Mitt hår blev som vanligt efter första tvätten efter slut-schamponering. Efter det har det bara blivit bättre. Förutom om jag låter det gå för många dagar mellan tvättarna, det blir lite mer sällan mellan tvättarna nu eftersom det tar lite längre tid att tvätta håret.
  • Blå Flygare
    Taggtroden skrev 2009-12-03 11:06:38 följande:
    Funderar lite på om jag har något problem med hårbotten eller om detta är normalt... om jag tvättar mitt hår och inte använder ÄCV (vilken metod som helst) och även när jag har använt ÄCV - skölj men då kommer det först efter fem - sex - sju dagar. Hårbotten blir liksom mjuk, den kliar och när man kliar så får jag något som mest kanske kan liknas vid mjuk, vitt mjäll under naglarna och det syns då i håret ungefär som mjäll. Kliar jag inte så syns det inget. Det måste alltså klias upp, liksom... Usch låter väldigt otrevligt, men det är sällan det blir så eftersom jag ofta sköljer med ÄCV. Är det en obalans i hårbotten eller är det mjäll?
    Jag har fått så när jag använt nått schampo jag inte tålt. Men då kliade det så jag kliade hål. Fick massa mjukt vitt under naglarna, nästan som marmelad. Stooor sårskorpa efteråt.
  • Blå Flygare

Någon som vet om man kan behandla svamp på en bäbis mha bikarbonat(blandning)? Jag vet att det går i munnen, men hur är det mot hud? Han har det i rumpan, och tygblöjorna mår inte bra av krämer. Och rumpan inte bra av engångsblöjor (eller inlägg som kan skydda blöjorna från krämer).

Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo