Inlägg från: vanilla |Visa alla inlägg
  • vanilla

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Angående honungstvätt:

Jag använder vanlig honung och ställer den i lite varmvatten innan så blir den lite rinnig, dessutom kan man ju droppa i några droppar vatten så blir den ännu mer rinnig

men honungstvätt funkar inte för mig Det enda som funkar på mig just nu verkar vara ACOs babymousse schampoo. Av allt annat blir håret stripigt och lite fett närmast hårbotten efter ett par dagar. Längderna blir dock aldrig feta för mig.

SMT funkade förut om jag lät det sitta i minst en halvtimme med plastpåse och handduk runt. Kanske ska testa vanlig CO med handduk runt, tänk att det kan göra skillnad! Kan inte göra SMT längre, har ingen Aloe vera kvar... suck.

Tips någon?

• vanilla
    RiNan skrev 2009-11-12 13:15:22 följande:
    Halloj. Jag är inte det mista insatt i denna tråden förutom att jag kikat in här lite nu och då och kan inget om att tvätta håret utan schampo heller men det kan vara något för mig. Har ni lust att dela med er lite över era erfarenheter med att inte använda schampo? Vad använder ni istället? Varför började ni med detta? Vad är resultatet? Jag börjar bli tokig på mitt hår och alla dessa schampon som bara gör allt värre. Är torr i håret men blir fet i hårbotten snabbt. Använder jag schampo mot det feta blir håret ännu torrare och använder jag något mot det torra blir hårbotten fetare snabbt. Duschar jag mig på kvällen så känns håret ofräscht på morgonen och börjar se flottigt ut och ändå försöker jag låta det gå 3 dagar mellan tvättningarna. Kan detta vara något för mig???
    Det kan det absolut! Läs första trådstarten i ts ovan för att få tips på vad det finns för metoder. Jag har gått från att tvätta håret varje dag med schampoo till att tvätta det en gång i veckan.
  • vanilla
    RiNan skrev 2009-11-12 13:40:32 följande:
    Omen guuuuuud, det är precis dit jag vill komma Överlycklig att jag stannat till här och börjat läsa på lite. Håller nu på att läsa igenom första tråden och det är så spännande! En sak jag undrar över, jag är mest intresserad av tvätt med balsam/bikarbonat eller ägg för att sen skölja med ÄCV. Förstår inte riktigt skillnaden mellan att tvätta med balsam/bikarbonat och ägg. Vilket borde funka bäst på mig? Vilket funkar bäst på er och varför?
    Jag körde CO från början varannan dag. Det tog ett tag att lära sig hur. Jag experimenterade med ägg och bikarbonat också men gillade inte den knastriga känslan jag fick av bikarbonatet, eller äggbitarna jag hittade i håret efter äggtvätt (ja, jag sköljde med kallt vatten)

Jag hade precis blivit gravid när jag började. Det tog hela graviditeten att vänja av håret. I slutet tvättade jag två ggr i veckan. Iofs får jag extra fett hår när jag är gravid. Efter förlossningen kunde jag gå ner till en gång i veckan och där är jag nu.
  • vanilla
    Vaniljpuck skrev 2009-12-02 22:19:54 följande:
    Vad använder ni istället för duschcreme? Vad kan man använda till barnen istället för duschcreme och schampo?
    Mina barn tvättas med nästan enbart vatten (förutom händerna, där blir det tvål).
    Jag kompletterar med kallpressad raposolja vid behov. Då och då tvättar jag deras hår med Aco Babymousse schampoo (om det behövs)
  • vanilla
    Titrania skrev 2009-12-17 22:17:06 följande:
    Har bara hållt på ett par-tre veckor, så har inte hunnit märka efter ordentligt än Men BS och äcv funkar någorlunda, håller fortfarande på att exprimentera där. Började med att köra BS en gång i veckan, med WO emellan, det har funkat sådär Funderar på att köra BS som grovrengöring en gång i veckan, och försöka hitta nåt annat däremellan. Vet bara inte riktigt vad det skulle vara.
    Bra att köra emellan är havretvätt. Provocerar inte hårbotten att producera mer sebum men håret blir ändå fräscht och får volym. Lite minus på att det blir mindre glansigt, men det får man ta. Jag har kört nopoo i nästan två och ett halvt år nu och använder fortfarande havretvätt någon gång ibland.
  • vanilla
    zazzza skrev 2009-12-18 18:21:39 följande:
    oj så ni bara hafsar i mjöl o borstar ur, inge vatten alls?
    Ungefär så men det låter rätt roligt när man uttrycker det så där.

En del låter det sitta i en stund. Det suger upp överflödigt fett och så får håret volym. Jättebra, helt enkelt.
  • vanilla
    zazzza skrev 2009-12-18 22:42:59 följande:
    oki, men känns det rent ,blir det ng aNNan lukt än gammalt hår då?
    Det känns inte precis som vanligt (dvs efter vattentvättat hår) men det känns inte smutsigt heller, lite strävare än vanligt, kanske.

Mitt hår luktar ingenting när det väl gått några dagar efter tvätt så jag vet inte. Havretvätten påverkar nog inte lukten. Har iofs aldrig väntat mer än en vecka
  • vanilla

Har förresten gjort cerat hemma i helgen. Det var jätteroligt! Köpte extra virgin kokosolja från bodystore och blandade med bivax. Det luktar lite, lite kokos och lite, lite honung och är jätteskönt att ha på! Känns väldigt lyxigt. Tack till Wintra för recept

• vanilla
    Pyl skrev 2009-12-22 13:04:28 följande:
    Om ni säger det så.. men jag har svårt att föreställa mig att kunna vänja mig vid det -frusen som jag är på morgonen. Särskilt nu när det är så kallt överallt! Ok, så det sluter fjällskiktet. Vad innebär det då? är det inte bra med äcv i varmt för att håret är "öppet"?
    Tror inte det har med äcv:n att göra. Bara att man alltid ska avsluta en vattentvätt med kallvattenskölj (pga fjällskiktet då ) och eftersom äcv ska vara sist så blir det så.
  • vanilla

Cybele, vet inte om du har fått detta tips men jag tycker att bivax-cerat funkar mycket bra mot just torrsprickor på händerna. Nu har jag inte det så ofta tack och lov, men det läker väldigt snabbt om jag smörjer med just bivax-preparat.

Man kan göra eget sådant ganska lätt, tror det finns recept i bloggen.

• vanilla

Angående Klick och elektriskt hår. Har hittat två inlägg angående det i tråden den senaste tiden.

Kan vara förklaringen till att mitt har blivit jätteelektriskt sedan senaste tvätt. Testade klick och gillade resultatet i övrigt, men jag kan bara inte med statisk elektricitet i håret

• vanilla
    Mamma Freja skrev 2010-01-13 15:37:32 följande:
    Blanda  ni klick med aloe?? Ja gör de och tycker inte håret blir statiskt..
    Jag har inte testat det. Tycker inte det funkar så bra med bara Aloe men det kanske blir bättre med en blandning. Allt kan ju provas åtminstone en gång så jag får testa efter nästa tvätt
  • Meddelande borttaget
  • vanilla
    Amlin skrev 2010-01-28 09:53:43 följande:
    Nu har jag äntligen kunntat ta mig hemmifrån tillräcklig långt för att hitta ett godkännt balsam. Så igår körde jag min sista-schampotvätt. Körde i mitt balsam efter det. Det blev ett Apoliva Care från Apoteket förstås. Håret verkar då där förtjust i balsamet jag hittat så jag tänkte hitta ett till vårdande och tvätta med det från apoteket. Jag har kikat på inpackning och balsam i Oliv (naturell?) serien från Åhlens. Har ni några synpunkter på det? Är det bra som vårdande eller är det också mer av ett tvättbalsam? Hur är inpackningen?  Jag vet ju förstås att man måste prova för just sitt egna hår men det är ändå bra att få lite åsikter innan. Jag är nämligen distans-student hemma och lever mitt liv mellan böckerna hemma och dagis. Jag tar mig sällan iväg bara för att shoppa.
    Jag var på Åhléns och skulle köpa balsam men hittade inte ett enda som inte hade dimethicone eller amodimethicone i. Då har jag för mig att jag tittade på Oliv serien också men jag kanske missade den.

Jag letar också bra vårdande balsam för mitt hår blir så tovigt i längderna tre-fyra dagar efter tvätt. Lush American cream luktar så mycket att jag nästan mår illa när jag använder det så det går bort.

Jag har köpt Garnier Fructis nutri-repair (hittade det på en vanlig konsumbutik) som jag ska testa nästa gång jag använder balsam. Det låter ju vårdande

Andra tips för tovigt hår? Jag avslutar alltid hårtvätt med kallvatten. Brukar inte använda ÄCV för jag tycker håret blir fett av det men jag kanske måste?
  • vanilla
    Amlin skrev 2010-01-28 13:54:04 följande:
    Hm, rackarns då. Nä jag hittade Oliv serien på listan på lockig.se över godkända balsam så jag hoppades på den. Eller, främst inpackningen. Så jag har själv inte kollat innehållsförteckningen. Jag har inte hittat rätt fructis när jag har letat men jag får väl jaga vidare. Skarp lukt klarar inte jag heller. Jag fixar snappt att gå förbi lush-butikerna för det luktar så hemskt om dem.
    Men om den står med på listan är den säkert ok. Då missade jag bara den, helt enkelt. Kändes väl inte så vårdande, kanske.
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo