Inlägg från: RedTopaz |Visa alla inlägg
  • RedTopaz

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Niccan88 skrev 2009-11-02 10:27:26 följande:
    Tack för länken mejram! Vet inte riktigt om detta e rätt tråd egentligen, men chansar då den ändå handlar om alternativa saker. Har lite frågot gällande menskopp, kan man bada me den? Å behöver man koka den varje gång efter användning, eller räcker d att den får ligga i sin påse? Jag e oxå en som skulle vilja ha långt hår, men vill sig inte längre än ner till axlarna. Blir slitet och tort så fort, sen e d så tunt så vet inte om d ens skulle passa mig... Har fortf inte kommit på ngn bar "återställare" för mitt hår, vart i thailand för en mån sen, å då blev håret väldigt tort och slitet och har inte blivit så mkt bättre sen ja kom hem. Kört me olivolja som hårinpackning förut, men blir så flottigt. Något tips ngn???
    Jag har använt menskopp i många år och jag har badat med den och sovit med den. Man måste koka den efter varje mensperiod eller alt. dränka den i alsolsprit.
    Efter att jag fött två barn passar den dock inte längre utan "ploppar ut" även fast jag har den större storleken sedan efter första barnet. Jag sörjer!!

Jag har samma typ av hår som du.. sorgligt när man vill ha långt svallande hår! ;). Mitt hår är också torrt och slitet men mest efter tidigare slingningar och mindre nyttiga stylingmetoder. Har bara No pooat i någon månad. Det som funkar bäst på mig är lush Veganese- balsam, då känns det ok. Är det redan skadat finns det ju inte så mkt att göra åt saken =(.

Taggtroden: Jag vill sluta använda deo eller iaf använda en mer naturlig variant. Använder f.n. Aco:s för att jag tidigare trodde det var bättre men nu vet man ju bättre..
    Vad finns det för naturliga märken  som säljer deo?
    Hur gör du med kokosfettet?? Har du "på" det varje morgon??
    Mamma till Leo 051004 och Noa 090218
  • RedTopaz
    Hypnotica skrev 2009-11-02 15:28:04 följande:
    Nightblooming är en pärla...! Min samling inkluderar de flesta, men mest nöjd är jag nog med mina monkthemonk.
    Är det bara jag som inte förstår vad ni pratar om?? ;)
    Denebola skrev 2009-11-02 16:30:59 följande:
    Mamma Freja skrev 2009-11-02 14:25:23 följande: Rosmarinolja ska ju vara turbomedel för håret, hon kanske kan testa det? Förutom att använda mildare saker än schampo. Jag har också mitt hår på utväxt, klippte det till käklinjen ungefär i mars (tog bort 25 cm eftersom det var så himla slitet), nu är det precis nere vid axlarna, men längre ska det bli (vet ej hur långt). Har själv tänkt testa rosmarinolja, men bara inte fått ändan ur vagnen att skaffa det än.
    Hur får man ur oljan ur håret igen om man tex har i det över natten? Räcker det med CO i håret i 15 min?
  • RedTopaz
    Björnmossa skrev 2009-11-02 23:01:50 följande:
    Har du kollat alla märken på menskopp? När jag köpte min fanns det bara några få sorter men nu finns det många och de är lite olika i storlekarna. Det finns en del naturliga deosar på bodystore.com. Jag har testat ett par sorter, hittills är Rosenserien bäst.
    Jag har testat diva och moon. Diva var den jag använde innan andra barnet.
    Men sist jag provade var sonen bara 5 månader, kanske drar allt ihop sig mer efter hand? (livmodertappen har halkat ner).
    får väl kika på menskopp.se då!

ok, ska kolla, tack!
  • RedTopaz

ok!
    Haha, jahaaa =)

• RedTopaz

hmm.. jag skrev ett mess imorse som tydligen inte kom med..
    Tack för kopp tipsen! Har nu beställt en lady cup i L. Bara för att vi pratade om det kom den förhatade tanten i hela sängen imorse yeeeah! =(

Gyn säger att allt har flyttat på sig hos mig, jag har alltid haft en lång tapp men nu är den ännu längre och mer lutad eller något sådant...
    Men jag provade min diva när sonen var typ 4-5 månader och jag tror att allt dragit sig tillbaka mer nu.

Sitter med en SMT i håret (honung, aloe och lush veganese) och lite jojobaolja i topparna (den var närmast i skåpet..) får se om håret ser skumt ut när jag sköljer ur!

Jag vill färga håret i en mkt light ask/röd/ blond ton och funderar på att beställa på www.mehandi.com, har inte hittat någon liknande butik i sverige.. eller finns det?
    Behöver nog blanda cassia med mkt små mängder henna och buxus dioica/ katam (heter vad på svenska?).

• RedTopaz
    Taggtroden skrev 2009-11-03 23:19:50 följande:
    Jag har ca en msk till en halvliter vatten. Jag har låååångt hår. Dock ganska tunt...
    Vet du var man köper Cassia?? (kanske finns där du köper hennan?)
  • Meddelande borttaget
  • RedTopaz

Ok.. Cassia, Katam/ Buxia och Henna från Yemen är beställt på Hennaboy.
    Ooooh, hoppas att jag lyckas bara... får väl provfärga små slingor i nacken tills jag träffar rätt! Inte billigt dock..

Tack så jättemycket för tipset!!

• RedTopaz
    Hypnotica skrev 2009-11-05 11:49:50 följande:
    Men drygt. Jag beställer 300 g henna i stöten, vilket brukar räcka mellan 6-9 månader.
    Jaha! Det stod på sidan att till axellångt hår krävs 300g henna per färgning?

Beställde 500g cassia och 100g var av buxia och henna, med tanke på mitt tunna hår borde det räcka till 2-3 färgningar tänkte jag, men då räcker det kanske längre då =)

Mitt hår har börjat bli mindre fett nu! =) Förut var det smör när jag vaknade dag 2 men nu är det oftast bara lite grann så jag har i havre eller torrschampo och kan ha det UTSLÄPPT i två dagar i rad. Fantastiskt!
    Så nu tvättar jag var 3e dag istället för varannan.

Men jag funderar på att klippa av det i page.. det är sååå tunt och jag tycker det ser så stripigt ut även om det är blankt och välmående numera.
    Mannen tokvägrar att jag klipper mig, men jag mår dåligt över att det ser ut så här och jag måste borsta det iderligen för att det inte ska "stripa sig".
  • RedTopaz
    Hypnotica skrev 2009-11-05 12:31:17 följande:
    Njae. Kanske de första gångerna tills man får den nyans av rött man är ute efter. Nu färgar jag princip bara rötterna (och kör en henna gloss nån gång om året). Har man rakt hår är det väldigt vanligt att det hänger i "klumpar". Det liksom ingår. Du kanske ska toppa det ordentligt och sedan toppa regelbundet nått år? På så sätt så ger du håret en chans att få lite volym (iom att korta hår hinner växa ifatt).
    Jo det var min tanke från början, vill inte ha det längre än nu iaf.
    Men det lockar att bara klippa av också... Blir mkt slarvig knut nu för att jag är trött på det...
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo