Inlägg från: Whintra |Visa alla inlägg
  • Whintra

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Jag tror du ska passa dig för banan i inpackningen, har hört skräckhistorier om det!

Niccan88 skrev 2009-11-03 09:08:27 följande:
    Ja, har tänkt den tanken oxå. Tänkte testa å köpa lite kokosfett ida, å göre en rejäl inpackning, blanda i lite avocado och banan med tänkte ja, tror att d kan va bra. Funderade på honung oxå, men d e la mest rengörande?? Dock e d ju hur lite man ska ta, får jätte lätt fett hår, så e lite rädd för att d ska bli för mkt.. Sen e ja avis på min sambo! Han ahr bara kört me WO i 4 veckor nu, å hans hår e så fint! Känns inte flottigt och ser inte smutsigt ut, Helt otroligt! Men funderar på om d helt enklet beror på att han har så kort hår som gör att d blir så bra, mkt lättare för honom att få håret genomsköljt...
  • Whintra

Jag har använt det rätt mycket till både hår och kroppstvätt. Funkar fint och i längden kanske lite för bra På vintern tycker jag håret blir lite torrt och elektriskt av det men på somrarna funkar det jättebra för mig. Använde alltid rasul att tvätta med innan jag fick till CO.

Mandragora skrev 2009-11-03 23:27:51 följande:
    Någon som brukar använda rasullera? Jag fick en påse av svärmor (som jag har inspirerat till no poo) men jag tror inte att det är någonting för mig när det gäller hårtvätt. Jag har JÄTTETJOCKT hår ned till rumpan. Visst kan man tvätta sig med leran?
  • Whintra

Jag använde tistelolja till sockerskrubb tillsammans eterisk olja av rosmarin och citron . Funkade fint och luktade gott

Taggtroden skrev 2009-11-06 00:00:01 följande:
    Någon här som provat tistelolja eller vet något om den? Ska tydligen vara läkande och bra mot akne, men torr... kan man späda ut den med oliv eller jojobaolja?
  • Whintra

vad har du använt för metod?

skypigveon skrev 2009-11-08 18:37:28 följande:
    har testat nopoo i typ 6 veckor tillsammans med ÄCV för mina mjällproblem...har torrt lockigt hår...håret blev ÄNNU torrare med denna metoden!!!...nu vet jag inte alls vad jag ska göra
  • Whintra

förlåt, var för långsam med att skicka på posta-knappen

Prova SMT-inpackning! Och om du ska använda ÄCV tycker jag du ska använda den som skölj utspädd.

skypigveon skrev 2009-11-08 18:53:28 följande:
    jag blandar ut ÄCV med balsamet...enda vettiga sättet att få det att stanna kvar i håret så det kan göra verkan och inte bara rinna ut... ...gnuggar förståss noga i hårbotten...
  • Whintra

Grattis grattis till graviditeten!! Nu är jag lite nyfiken på vem du var förut i tråden, vill du inboxa mig?

Mitt tips är att smörja in magen med kokosolja, mysigt och så kanske det förhindrar några bristningar

malush skrev 2009-11-10 00:30:20 följande:
    Jag är graviiiiid Visserligen bara i vecka 5, men jag söker alla era gravid-nopoo-tips!
  • Whintra

Då gissade jag rätt

Lycka till med graviditeten och bebis. Åååh, det är så underbart!!

malush skrev 2009-11-10 13:16:53 följande:
    Tack!! Har inboxat Ja kokosolja är något av det bästa jag vet så det får jag se till att köpa snart igen då
  • Whintra

Är det någon av er som testat att istället för att borsta ut havremjöl/potatismjöl istället skölja ur det med vatten? Eller blir det bara gröt då tro?

• Whintra

Jag tänkte väl egentligen istället för CO eller annan vattentvätt. Om man skulle klara sig med enbart havre och vatten istället för balsam/bikarbonat/lera/ägg. T.ex att först köra havretvätt, borsta ur det värsta och sedan köra WO. Jag måste testa någon dag

Denebola skrev 2009-11-12 12:28:08 följande:
    Jag tror inte det blir så bra... Dessutom är ju tanken med havretvätt att man inte ska blöta håret eftersom vatten i sig är uttorkande och därmed stimulerar sebumproduktionen. Och det är ju överflödigt sebum man vill ha bort när man gör havretvätt.
  • Whintra

Hej och välkommen till den här underbara världen utan schampo och annan skit

För mig tog det ett tag att få balsammetoden att fungera (provade några gånger med jämna mellanrum men nej...) Tricket var (för mig) att hitta rätt balsam för mitt hår (Änglamark sensible) och att låta det sitta i ett tag innan tvätt.
    När jag började för ca 2 år sedan körde jag ägg och ibland rasullera. Ägg gör håret rent och fint men lite meckigt tycker jag att det är och så måste man skölja i kallt vatten för att inte få äggröra i huvet. Bikarbonat fungerar också bra men håret kan bli lite torrt, och så är ÄCVskölj ett måste för att återställa ph-balansen vid bikarbonattvätt och jag klarar inte av lukten. Så summa sumarum, just nu trivs jag bäst med CO (balsammetoden) men varvar med annat emellanåt också.

Svårt att säga vad som kommer fungera bäst för dig, det är olika för alla men det är jättekul att testa olika varianter och se vad som passar en själv bäst och ge inte upp...det kan ta tid att hitta sin metod och att lyckas dra ut på tvättarn, men belöningen är stor Lycka till!

RiNan skrev 2009-11-12 13:40:32 följande:
    Omen guuuuuud, det är precis dit jag vill komma Överlycklig att jag stannat till här och börjat läsa på lite. Håller nu på att läsa igenom första tråden och det är så spännande! En sak jag undrar över, jag är mest intresserad av tvätt med balsam/bikarbonat eller ägg för att sen skölja med ÄCV. Förstår inte riktigt skillnaden mellan att tvätta med balsam/bikarbonat och ägg. Vilket borde funka bäst på mig? Vilket funkar bäst på er och varför?
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo