Inlägg från: Whintra |Visa alla inlägg
  • Whintra

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Rubbar verkligen vatten PH-balansen? Beror inte det på vilket PH vattnet man tvättar med har? Här har vi mjukt och neutralt vatten så jag tycker inte jag behöver något surt efterskölj men vilket PH ska man ha i hårbotten egentligen? Surt?

Mamma Freja skrev 2009-11-15 09:52:11 följande:

Om håret ser flottigt ut, men inte känns fett, så borsta me svinborste, så sebumet borstas ut i längderna.. De e juh aldrig bra att tvätta håret för ofta, eftersom sebumproduktionen går på högvarv och håret blir fett.. De enda e att stå ut så länge man kan mellan tvättarna, så produktionen går ner.. Tänk på att vatten torkar ut hår och hårbotten och rubbar pH-balansen, så du måste återställa denna med me ÄCV/citronvatten..
  • Whintra

Du blir bara beroende av lypsyl för att det innehåller mineraloljor. Bivax"lypsyl" är mycket mycket bättre eftersom det också förmodligen bara innehåller veg. oljor och eterisk olja. Veg. oljor gör dig inte beroende på det sättet som mineraloljor gör!

Mineralolja lägger sig som en tunn plasthinna på huden. Huden sluter sig och stängs, därför hindras svettavsöndringen och hudens egen fettproduktion. Det lömska är att det känns bra för stunden. Andra användningsområden för mineralolja är till bilmotorer och som symaskinsolja.

Vid en långvarig användning av produkter baserade på mineralolja blir huden torr och livlös. Mineralolja innehåller inga fettsyror, inga vitaminer och tas inte naturligt upp av huden. Mineralolja rubbar hudens naturliga förmåga att återfukta sig och skapar därigenom ett beroende. Om du slutar att använda mineralolja får du ofta en reaktion som gör att du blir väldigt torr. Det är därför du blir beroende av t.ex. cerat för att fetta in huden.

Denebola skrev 2009-11-15 10:27:20 följande:
    Igår var jag på hälsokosten och köpte eteriska oljor. Rosmarin till håret och blodapelsin till annat. Har blandat i några droppar blodapelsin i min kokos-bikarbonat-majsstärkelsedeo och luktar nu tårtkristyr under armarna Jag köpte även ett bivaxcerat, tänkte försöka bli av med mitt mångåriga beroende av Lypsyl. Antagligen kommer jag väl bli beroende av bisalvan i stället, men då är det i alla fall lite bättre grejer =)
  • Whintra

Håller verkligen med! På sommaren räcker det med att jag smörjer med lite jojobaolja+vatten i ansiktet men nu på vintern krävs mer. Jag använder lendelundens morotskräm i ansiktet och den är fin Övriga kroppen smörjer jag normalt sett inte in efter duschen, oljan jag tvättar med återfuktar ju till viss grad, men på vintern får jag använda bodylotion också för att inte bli för torr (har urtekram bodylotion för barn). Samma med håret, jag kan inte använda rasullera på vintern eftersom håret blir helt vansinnigt elektriskt så då är det bara CO som gäller.

mejram skrev 2009-11-15 13:16:00 följande:
    Apropå torr hud och torra läppar, så tycker jag att det blir mycket mycket värre nu på vintern när det är kallt (och det är inte ens särskilt kallt än). Mina eksem börjar komma tillbaka lite och jag känner plötsligt behov av att smörja in huden - det gör jag aldrig annars. Så här års så kämpar man dubbelt i motvind om man vill få huden mjuk och fin.
  • Whintra

Balsamet jag använder, Änglamark Sensible, är dessutom rätt surt (PH 4,5) så jag klarar mig utan efterskölj vid CO. Har iofs. citronskölj de gånger jag använt bikarbonat eftersom det är så kraftigt basiskt

Mamma Freja skrev 2009-11-15 14:42:32 följande:
    Du har rätt.. Ja vet inte hur ja fick ihop de där.. Har man hårt vatten, ska man skölja me ÄCV för att inte få uppbyggnader på håret av kalk.. :) Mjukt vatten innehåller inte massa kalk, men blir håret matt, så e de bara att prova en ÄCV-sköljning.. www.shenet.se/recept/harskoljning.html
  • Meddelande borttaget
  • Whintra

Det där ceratreceptet är då på 100 ml vilket är rätt mycket, men bara att dela receptet om man vill göra mindre sats

• Whintra

haha, det vet jag inte Bivax finns annars på hälsokosten eller på bodystore.se och kostar bara några tior.

Björnmossa skrev 2009-11-15 18:20:51 följande:
    Kan man använda vaxkakan längst ner i honungsburken?
  • Whintra

Apropå deo så rekommenderar jag Rosenseriens. Den är kanon! Dyr men väldigt dryg.

Björnmossa skrev 2009-11-15 15:22:30 följande:
    Men annars funkar det bra? Jag har nog aldrig haft en deo som funkat även när jag svettats ordentligt. Lukten och framför allt fukten brukar bryta igenom. Ska nog testa det här snart! Tog du lyxkokos eller silverpaket?
  • Whintra

Men kära nån, kryssa för tråden i dina favoriter och radera den då.

ANOF skrev 2009-11-15 21:17:54 följande:
    Nej, jag vill inte länre vara med i tråden och att den ska bort från mina favoriter.
  • Whintra

Då tror jag du kommit rätt Jag började tvätta med rasullera och ibland ägg istället för schampo och tyckte det var kanon i början då jag inte fick till CO (balsamtvätt). Mitt mål då var också att använda så naturliga produkter som möjligt och det är det väl fortfarande. Men efter jag fått det att funka med bara balsam tycker jag håret blir så bra så jag vill inte sluta. Men jag har ett miljövänligt och bra balsam med minimalt av konstigheter iallafall (Änglamark Sensitive).

Schnauser skrev 2009-11-17 00:20:51 följande:
    Att vara naturlig mot mig själv och naturen - det är jag ute efter.  
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo