• Carolina 86

Vad gjorde ondast - öppningsvärkarna eller utdrivningen?

Som rubriken lyder..

Jag får för mig att jag ska klara värkarna bättre än utdrivningen.
    Kan tänka mig hur det verkligen stretar i hela underlivet när huvudet trycker på och att det kommer göra att jag drabbas av panik. När man vet hur mycket mer som ska öppnas upp så att säga.. Aj aj aj...
    Tar det länge att få ut bebisen när utdrivningen sätter igång? Är det typ som att vara riktigt hård i magen och krysta som en galning utan att nåt händer.. Alltså som det känns att det står still, att inget händer?

Tänker att utdrivningen är en mer skarp smärta än värkarna som är en mer molande smärta?

Usch.. hur kändes det för er?
    Tror jag är mest rädd att drabbas av panik.

• Svar på tråden Vad gjorde ondast - öppningsvärkarna eller utdrivningen?
  • dobbelme

Öppningsvärkarna helt klart..
    När krystvärkarna sen kommer tänkte jag inte så mycket på smärtan utan var helt fokuserad att ungen skulle komma ut..

• Carolina 86
    husbyggare skrev 2009-10-24 20:11:22 följande:
    Jag vet faktiskt inte vilken typ av lokalbedövning jag fick, skulle tro att det var ungefär samma som man får hos tandläkaren...
    Ok det var alltså någon typ av spruta? Inte salva/spray eller liknande?
  • Niinis

krystvärkarna, fyfaan a de gjorde ont!!!!!!!!!! trodde jag skulle dö, total panik! aj jaj aj!!

• Matanza
    FCBJ skrev 2009-10-24 16:16:57 följande:
    Nu har jag i och för sig en hög smärttröskel, men jag tycker inte att varken öppningsskedet eller utdrivningen var så smärtsamma. Öppningsskedet kändes som lite mer än riktig mensvärk, men genom att andas igenom dem så klarar man dem. (ett tips är att lära sig andas antingen på Yoga eller profylax) Utdrivningen var mer som ett tryck neråt snarare än smärta. De var mest ansträngande som ett riktigt hårt träningspass.Det som gjorde ondast var nog när jag skulle krysta efter att jag sprack lite. Men det är ju under så kort tid.Sen kan jag ju tillägga att det allra mest smärtsamma under förlossningen var nog faktiskt när de satte akupunkturnålar på lilltåna för att moderkakan inte ville komma ut fort nog. Skitont, men det räknas kanske inte in i själva förlossningen...
    Asså, fy fan vad ont det gjorde när dom satte nålarna i tårna! Det gjorde dom på mig när moderkakan inte kom med ettan!! Fy satan det var det som var värst på hela förlossningen! När jag väntade tvåan så var jag mest orolig för att få dom där jäkla nålarna men det slapp jag !!!
  • nexie

Utdrivningen lätt! Inte själva värkarna i sig utan just det att jag verkligen kände hur det sträcktes ut mer ooch mer därnere. Då fick jag lite panikkänsla av att nej det går liksom inte mer. Sen sa det ploff och så var huvudet ute och det värsta över.....

Dom säger ju att man liksom helst ska hålla kvar huvudet i öppningen när det liksom sitter i det största läget istället för att det ska "ploffa till" för att undvika att spricka. Det kankse hade varit bra men den möjligheten fanns itne för mej. Det bara kom, hade inte kunnat hålla emot det ever.

• Jen ny

Jag fick en bedövningspray när jag födde sonen. De sprayade på den precis innan han skulle ut.Den sved skitmycket. Men jag vet inte om den hjälpte. Men det finns iaf.

• colanappen

de sista öppningsvärkarna precis innan det var dags at krysta var värst. att sen krysta tyckte inte jag gjorde ont var mest jobbigt som ett riktigt workout pass. jag höll på i 1.1/2 timme så det tog ett tag.

• Jeiden5

Öppningsvärkarna.utan tvekan. Dom sista cm är hemska,,det gör ONT!

Krystvärkarna tog en bråkdel av tiden och det var mest fysiskt ansträngande, men gjorde inte ont på samma sätt tycker jag.

• För blinda själar är alla katter

Helt klart värst var värkarna de sista 7-10 cm. Sen var krystvärkarna jobbiga, men då hjälper ju hela kroppen till och det går fort jämfört med hur länge tidigare värkar hållt på.

• DEB

Jag tyckte öppningsvärkarna var värst. Till skillnad från vad de flesta här verkar tycka så tyckte jag de första ca 5 cm var absolut värst. Kanske för att jag var trött och det gick väldigt långsamt... Efter det gick det snabbare och krystvärkarna tyckte jag var rena befrielsen! Krystvärkarna var dock inte helt regelbundna så ibland hade jag inte chans att andas i mellan och ibland var det långt mellan dem. Den absolut mest sjuka känslan jag var med om var när huvudet var halvvägs ute men jag inte fick krysta för att värkarna stannade av. 4 minuter låg jag helt still och kunde inte göra något och jag hade ett halvt huvud utstickande mellan benen. Denna känsla var bara så absurd att jag inte ens kände smärtan.

Svar på tråden Vad gjorde ondast - öppningsvärkarna eller utdrivningen?