• Carolina 86

Vad gjorde ondast - öppningsvärkarna eller utdrivningen?

Som rubriken lyder..

Jag får för mig att jag ska klara värkarna bättre än utdrivningen.
    Kan tänka mig hur det verkligen stretar i hela underlivet när huvudet trycker på och att det kommer göra att jag drabbas av panik. När man vet hur mycket mer som ska öppnas upp så att säga.. Aj aj aj...
    Tar det länge att få ut bebisen när utdrivningen sätter igång? Är det typ som att vara riktigt hård i magen och krysta som en galning utan att nåt händer.. Alltså som det känns att det står still, att inget händer?

Tänker att utdrivningen är en mer skarp smärta än värkarna som är en mer molande smärta?

Usch.. hur kändes det för er?
    Tror jag är mest rädd att drabbas av panik.

• Svar på tråden Vad gjorde ondast - öppningsvärkarna eller utdrivningen?
  • Carolina 86
    husbyggare skrev 2009-10-23 21:19:37 följande:
    Öppningsvärkarna betydligt värre än krystvärkarna, som jag knappt tyckte gjorde ont alls, med varken första eller andra barnet. Hade väl inte tid att tänka på att ha ont då... Men jag var väldigt rädd för utdrivningsskedet innan eftersom jag har vestibulit, så jag bad att få lokalbedövning under utdrivningen, så det är ett tips! Det funkade uppenbarligen jättebra, strunt samma om det bara var en placeboeffekt!
    Vad var det för slags lokalbedövning du fick??
  • ninos

Jag blev igångsatt och det gick snabbt. Snabbare än vad de trodde på BB så jag hann inte få nån bedövning och kranen på lustgasen hade de glömt att dra på så jag födde helt utan bedövning.

VÄRST VAR UTDRIVNINGEN utan tvekan. Det kändes som om jag höll på att gå av. Sådan smärta, jag bara låg och slingrade mig. Sedan kom plötsligt krystvärkarna och då gick det mer av sig själv även om jag krystade i en timme eftersom prinsen låg med huvudet upp.

Sedan kom han ut och då var ALLT GLÖMT och jag var redo att göra om det direkt om det hade behövts

• camave

första barnet tyckte jag värkarna va enkla, tog lite tid men hade inte speciellt ont.
    krystvärkarna tyckte jag va jobbigare och sista stunden va väldigt jobbig.

andra gången gick det så fort och värkarna va olidliga, när jag sen fick kryssta tyckte jag nästa att det bara va skönt och inte speciellt smärtsamt

Felicia och Albin, mina underbara små....
  • maar79

Krystvärkarna! Hade enbart lustgas under öppningsvärkarna och dom tyckte jag inte var så jobbiga så länge jag fick sitta still. Det gäller att behålla kontrollen, får du panik gör det ondare.

• fia jimmy

Hmm... Jag har fött barn två ggr o kan inte svara på det.Jag andades en massa lustgas på slutet bägge gångerna. Jag hade ju ont men jag förstod liksom på ett konstigt sätt inte hur ont eller varför jag va där...???

• FCBJ

Nu har jag i och för sig en hög smärttröskel, men jag tycker inte att varken öppningsskedet eller utdrivningen var så smärtsamma. Öppningsskedet kändes som lite mer än riktig mensvärk, men genom att andas igenom dem så klarar man dem. (ett tips är att lära sig andas antingen på Yoga eller profylax) Utdrivningen var mer som ett tryck neråt snarare än smärta. De var mest ansträngande som ett riktigt hårt träningspass.
    Det som gjorde ondast var nog när jag skulle krysta efter att jag sprack lite. Men det är ju under så kort tid.
    Sen kan jag ju tillägga att det allra mest smärtsamma under förlossningen var nog faktiskt när de satte akupunkturnålar på lilltåna för att moderkakan inte ville komma ut fort nog. Skitont, men det räknas kanske inte in i själva förlossningen...

• Asereht

Öppningsvärkarna! 

Utdrivningen är visserligen smärtsam men den är kort om man jämför med förarbetet (iaf har det varit så för mig).

Jag tycker att krystandet är rena lättnaden, då vet man ju att det snart är över och så fort huvudet är ute så slinker resten med och smärtan bara upphör. Så himla skönt!

Visst, man är öm och väldigt känslig men all värk är borta.

♥ Grabbarna Bus, Syrrans & Sladdens Mamma ♥ Min pyssliga blogg: stickig.blogspot.com
  • husbyggare

Jag vet faktiskt inte vilken typ av lokalbedövning jag fick, skulle tro att det var ungefär samma som man får hos tandläkaren...

Svar på tråden Vad gjorde ondast - öppningsvärkarna eller utdrivningen?