• Carolina 86

Vad gjorde ondast - öppningsvärkarna eller utdrivningen?

Som rubriken lyder..

Jag får för mig att jag ska klara värkarna bättre än utdrivningen.
    Kan tänka mig hur det verkligen stretar i hela underlivet när huvudet trycker på och att det kommer göra att jag drabbas av panik. När man vet hur mycket mer som ska öppnas upp så att säga.. Aj aj aj...
    Tar det länge att få ut bebisen när utdrivningen sätter igång? Är det typ som att vara riktigt hård i magen och krysta som en galning utan att nåt händer.. Alltså som det känns att det står still, att inget händer?

Tänker att utdrivningen är en mer skarp smärta än värkarna som är en mer molande smärta?

Usch.. hur kändes det för er?
    Tror jag är mest rädd att drabbas av panik.

• Svar på tråden Vad gjorde ondast - öppningsvärkarna eller utdrivningen?
  • Minxy

För mig var krystvärkarna värst.
    Det kändes som när man har en riktigt jävlig magsjuka och kroppen bara vänder ut och in på sig själv i kräk-kramper....fast den här gången så försökte kroppen "kräkas" ut ett barn genom muttan!
    Jag kände att jag hade noll kontroll och det var bara att hålla i sig i sängen när "kramperna" (krystvärkarna) kom och försöka flyta med.

Älskade Leo 2oo8-o2-16 och Bönan BF 2oo9-12-o4
  • smulis 87

jag håller med..lustgas och EDA!!!!

när/om du börjar spy då kan ja informera om att du är nära att föda barn iaf =)

• Carolina 86

Ja, det låter ju.. mysigt =o}

Skulle önska att det fanns någon bedövning för själva utdrivningen, måste ju svida/skära/spänna som satan i hela underlivet?

Vad jag förstått så hjälper bara EDA vid värkarna men det kanske bedövar där nere också litegrann?

Jag är så knäpp att jag hade tänkt att klara mig så länge det går utan bedövning, endast lustgas, pga att det kan göra att det drar ut på tiden. Och det vill jag inte. Är rädd att barnet ska få syrebrist eller att de måste avsluta med ett kajsarsnitt.

Men läste för ett tag sen på nån sida att värkarna kan stanna upp också om man har FÖR ont och att bedövning då kan balansera upp det. Vet ju inte hur det stämmer..
    Vad har ni för erfarenheter med det här kring bedövning?

• Neko

Jag tyckte utdrivningen var helt klart jobbigast under min förlossning. Den gjorde mindre ont än värkarna men kändes som att man hade hög feber, var kallsvettig och som magsjuka på det. Väldigt obehagligt. Som tur är så är den ju (oftast) över ganska snabbt, för mej tog det mindre än en kvart. Känns också ofta som att det går snabbare än vad det gör om man tar lustgas, man får lite mysko tidsuppfattning.

För mej kändes det som att ingenting hände, jag kände ingen 'urkraft som tvingade mej att trycka ut den' så som många andra har beskrivit. BM frågade mej gång på gång om 'jag inte kände mej lite bajsnödig nu?' för tydligen ska det kännas så? Jag kände ingenting sådant alls. Tryckte dock allt vad jag kunde ändå för att det skulle vara över fort och för att BM kändes så stressig. Det spände litegrann men eftersom det spänns upp så mycket så tappar man rätt mycket av känseln där. Sedan kändes det som att ingenting hände en stund trots att jag tryckte på och plötsligt kom han ut =S Jag antar att det syns mer än vad det känns. Kan ju vara en bra idé att be din BM säga till hur långt du har kommit så du vet vad som händer, typ 'nu ser man lite hår', 'nu kom huvudet nästan ut' och så vidare.

Däremot tyckte jag det gjorde skitont efteråt då han kommit ut, sprack litegrann (fick sy 5 stygn så det var ju inte jättemycket) men det sved och gjorde rejält ont. Har hört att det ska sluta göra ont då barnet kommit ut >_> Som tur är kan man ju ta mycket mer bedövning då =)

Ang bedövning så är det rätt bra att börja utan något, ta lustgas om det börjar kännas jobbigt och se hur det går. Det var det enda jag tog och jag tyckte det gick bra (hade tänkt vara utan, ångrade mej typ dagen före och tänkte att jag ville nog ändå ha EDA men sedan var det ingen som erbjöd det på förlossningen =S).

• Lippans

Helt klart öppningsvärkarna. Jag öppnades 7 cm på 3,5 timma.. Det var inte en skön känsla kan jag säga!

• Kazeer
    Carolina 86 skrev 2009-10-07 16:51:35 följande:
    Ja, det låter ju.. mysigt =o}Skulle önska att det fanns någon bedövning för själva utdrivningen, måste ju svida/skära/spänna som satan i hela underlivet?Vad jag förstått så hjälper bara EDA vid värkarna men det kanske bedövar där nere också litegrann?Jag är så knäpp att jag hade tänkt att klara mig så länge det går utan bedövning, endast lustgas, pga att det kan göra att det drar ut på tiden. Och det vill jag inte. Är rädd att barnet ska få syrebrist eller att de måste avsluta med ett kajsarsnitt.Men läste för ett tag sen på nån sida att värkarna kan stanna upp också om man har FÖR ont och att bedövning då kan balansera upp det. Vet ju inte hur det stämmer.. Vad har ni för erfarenheter med det här kring bedövning?
    Jag använde ackupunktur och lustgas som smärtlindring under förlossningen. Jag ville i möjligaste mån undvika EDA. Jag hade bett BM säga till om hon bedömde att jag behövde EDA. När BM kom och pratade igenom förlossningen med mig ett par dagar efteråt, så sade hon att hon hade bedömt det som att jag klarade mig bra utan EDA ... och det är min uppfattning också.

Jo, jag blev lokalbedövad också alldeles i slutet, eftersom sonen förlöstes med sugklocka och det behövdes ett klipp. Enligt BM hade läkaren bedövat rikligt. Och det måste han ha gjort för jag kände ingenting.
    BF febr-10 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • DianaT

Lätt att öppningen var värst!!! Utdrivningen var lätt som en plätt i jämförelse, smärtsam även den men det var så gott att äntligen få trycka på.

• Miot

Jag tycker att värkarna är dom värsta! Utdrivningen är väl inte så rolig men jag tykte nog inte den gjorde jätteont egentligen.

Det finns ju en smärtlindring för utdrivningen, bäckenbottenbedövning. Den bedövar väl ganska mycket där nere, hade den med min yngsta dotter och tyckte det var jättebra! Kommer ta det den här gången oxå. Nackdelen är att själva krystningsreflexen kan försämmras.

• Pilea

Utan tvekan utdrivningen! Öppningsfasen var en piss i mississippi

Alve 060129 Tyra 071019
  • smulis 87

EDA:n bedövarryggen och neråt..på mig tog den jätte bra ryggen och en bit neråt låren..men visst den stannade upp värkarna med 2 timmar med de va bara possitivt för min del för då hinner man samla nya krafter från värkarna..och äta och dricka lite..
    sen finns de dom som den tar snett på och dom som inte tycker den hjälper alls..men de tyckte jag ..vill ha den nästa gång igen..
    och som sagt de gör inte bara ont med värkar och föda..utan efteråt med..när du ska göra nr 1 och 2...usch usch..tyckte de kändes som att kissa ut rakblad typ..men fick bara sy 3 stygn..fast hade då "typ skrubbsår" eller va ja ska säga..små revor tydligen..och när de skulle bedöva där nere va inte så skönt heller..för den tog inte först..så kändes ganska mck när hon skulle sy till en början..fast de fanns något som tog bort de onda och distraherade mig..min guldklimp så klart =)

Svar på tråden Vad gjorde ondast - öppningsvärkarna eller utdrivningen?