• Carolina 86

Vad gjorde ondast - öppningsvärkarna eller utdrivningen?

Som rubriken lyder..

Jag får för mig att jag ska klara värkarna bättre än utdrivningen.
    Kan tänka mig hur det verkligen stretar i hela underlivet när huvudet trycker på och att det kommer göra att jag drabbas av panik. När man vet hur mycket mer som ska öppnas upp så att säga.. Aj aj aj...
    Tar det länge att få ut bebisen när utdrivningen sätter igång? Är det typ som att vara riktigt hård i magen och krysta som en galning utan att nåt händer.. Alltså som det känns att det står still, att inget händer?

Tänker att utdrivningen är en mer skarp smärta än värkarna som är en mer molande smärta?

Usch.. hur kändes det för er?
    Tror jag är mest rädd att drabbas av panik.

• Svar på tråden Vad gjorde ondast - öppningsvärkarna eller utdrivningen?
  • Zem

Öppningsvärkarna! Jag var helt öppen när jag kom in till förlossningen och det var de 40 minuterna innan krystvärkarna började som var värst. Han var ute på andra krystvärken så jag hann inte känna det så värst..

• Jollan06

Öppningsvärkarna. Sista barnet jag fick nu det tog jag varken Eda eller lustgas som smärtlindring, körde helt naturligt. Har haft Eda till dem två första förlossningarna.
    Men va jag lurat mej själv, trodde Eda hjälpte så bra. Men det va samma smärta på den tredje ickebedövade förlossningen. Andra förlossningen fick jag edan direkt via spinal i engångsdos och alla värkar va puts väck, så värkstimulerande sattes in och åter så va dem jävliga värkarna där, lika vassa!! :/
    Men som sagt öppningsvärkarna är jobbigast och ondast!!
    Krystade 3 krystvärkar så va han ute denna ggn. Denna ggn va förlossningen väldigt kort, hade första riktiga värken kring 10, va inne vid 12.40, han är född 12.15. Så denna ggn låg man inte länge. Känns bara jäkligt befriande och få trycka på kan man säga. :D

• Majblomma14

Utdrivningen helt klart!!! Fast det håller ju på så kort stund jämfört med öppningsvärkarna. 17 min jämfört med 3 dygn i mitt fall. Men mot öppningsvärkarna kan du ju å andra sidan få epidural och då slipper du smärtan. I mitt fall fick jag eda först de sista 15 h innan han kom ut, men det var som att komma till himmelriket... Fram till utdrivningen...

• lilla mej

oppningsvarkarna, tar man eda tar det dock oftast bort dem men inte krystvarkarna. 

• Lovis111

Öppningsvärkarna var helt klart värst, krystningsvärkarna var inte lika farliga, det som gjorde riktigt ont var att spricka. Konstig känsla att faktiskt gå sönder. Men alltihop värt det!

• Gott svart kaffe

Öppningsvärkarna upplever jag som ondare än krystvärkarna. Hade kraftiga krystvärkar under andra förlossningen (till skillnad mot första) och de tryckte rejält neråt men ingen direkt smärta förrän huvudet stod i genomskärning och den smärtan är ju som tur är ganska kortvarig. Tycke att öppningsvärkarna var fullt hanterbara med lustgas.

• mjess

Öppningsvärkarna, speciellt när man öppnar sig fort. Jag öppnade mig 6 cm och krystade ut honom inom 20 minuter. Ja jäklar vad ont det gjorde men jisses vad en kropp klarar smärta! 

• Thaleya1
    Thaleya1 skrev 2013-09-15 22:32:09 följande:
    öppningsvärkar gör ont.
    krystvärkarna var värre än att dö.
    Kanske ska förtydliga att mina öppningsvärkar pågick i 2 dygn och mina krystvärkar i 2 och en halv timma, 45 minuter när huvudet gled ut och sen in igen, kunde känna hela tiden när jag sprack. Men var så jäkla utmattad från att inte ha ätit eller sovit på 3 dygn att jag svimmade av till och från för att vakna upp 30 sekunder senare i vrålskrik. Sonen var 54 cm lång och vägde 4730g.
  • Neo4ever

Krystvärkarna var den värsta smärtan,kommer aldrig att glömma den smärtan

• Gudinnan

Ingen av dom gjorde ont alls
    Det ända som gjorde ont var värkarna sen var det ok

Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • Malin81a

Utdrivningen är vidrig. Det andra går att stå ut med..Och andra sidan har de med första barnet sett huvudet när vi kom in på sjukhus och tvåan var öppen 6 cm när vi kom in så öppningen verkar min kropp fixa i smyg.. Låter på tråden som att det är väldigt individuellt det här.

Svar på tråden Vad gjorde ondast - öppningsvärkarna eller utdrivningen?