• Carolina 86

Vad gjorde ondast - öppningsvärkarna eller utdrivningen?

Som rubriken lyder..

Jag får för mig att jag ska klara värkarna bättre än utdrivningen.
    Kan tänka mig hur det verkligen stretar i hela underlivet när huvudet trycker på och att det kommer göra att jag drabbas av panik. När man vet hur mycket mer som ska öppnas upp så att säga.. Aj aj aj...
    Tar det länge att få ut bebisen när utdrivningen sätter igång? Är det typ som att vara riktigt hård i magen och krysta som en galning utan att nåt händer.. Alltså som det känns att det står still, att inget händer?

Tänker att utdrivningen är en mer skarp smärta än värkarna som är en mer molande smärta?

Usch.. hur kändes det för er?
    Tror jag är mest rädd att drabbas av panik.

• Svar på tråden Vad gjorde ondast - öppningsvärkarna eller utdrivningen?
  • SweetPearl

Tyckte att både öppnings-och krystvärkarna gjorde lika ont. Men jag hade inte ont mellan krystningsvärkarna. Så det är helt olika från person till person och hur smärttålig man är.

Väntar nu 2:a barnet så får se hur denna förlossning kommer att bli.

• paddanpuff

Huuu värkarna säger jag, krystvärkarna var som att en jätte bajskorv skulle ut Klart att det gjorde ont men 100 ggr hellre krystvärkar är innan...

• lilla mej

innan edan sa helt klart oppnings arbetet, men nar jag fick edan epiuralen sa kandes de ju inte alls, krystvarkarna gjorde egentligen inte ont utan var bara otrolit obehagliga, trycket nar huvet kommer ner ar som att du ska baja 10 korvar pa bredd...

• Begga

Öppningsarbetet/värkarna!!! Gick ingenvart i flera timmar för att senn vidöppnas på kort tid. Frustrerande. Man kände ingen kontroll eller överseende på situationen. Bara skitont från A till Ö. Ville ge upp 100 gånger.

När jag äntligen fick krysta var det så skönt att äntligen göra någonting vettigt !! Att fokusera på att krysta tillräckligt och lagom hårt och rätt för att få UT barnet (och därmed slut på alla värkarna). 3 kryst och då var han ute. Superlättnad.

• husbyggare

Öppningsvärkarna betydligt värre än krystvärkarna, som jag knappt tyckte gjorde ont alls, med varken första eller andra barnet. Hade väl inte tid att tänka på att ha ont då... Men jag var väldigt rädd för utdrivningsskedet innan eftersom jag har vestibulit, så jag bad att få lokalbedövning under utdrivningen, så det är ett tips! Det funkade uppenbarligen jättebra, strunt samma om det bara var en placeboeffekt!

• Pisan

För min del gjorde öppningsvärkarna ondare än krystvärkarna. När man krystar så är man så uppe i att "arbeta" med kroppen och man är så fokuserad på ett annat sätt än när man har öppningsvärkarna.

Så för min del lättade det otroligt mycket när krystvärkarna kom.

Du kommer klara det galant.

Lycka till

• Pisan

Glömde skriva att jag krystade ut henne på 20minuter så det gick snabbt

• Michas

Märkte knappt öppningsskedet utan kom in till fl när jag var öppen 9 cm (trodde jag skulle vara 4-5 cm öppen bara...), så det var praktiskt taget bara att krysta sedan.

Men fan vad ont utdrivningsskedet gjorde !

Svar på tråden Vad gjorde ondast - öppningsvärkarna eller utdrivningen?