• Carolina 86

Vad gjorde ondast - öppningsvärkarna eller utdrivningen?

Som rubriken lyder..

Jag får för mig att jag ska klara värkarna bättre än utdrivningen.
    Kan tänka mig hur det verkligen stretar i hela underlivet när huvudet trycker på och att det kommer göra att jag drabbas av panik. När man vet hur mycket mer som ska öppnas upp så att säga.. Aj aj aj...
    Tar det länge att få ut bebisen när utdrivningen sätter igång? Är det typ som att vara riktigt hård i magen och krysta som en galning utan att nåt händer.. Alltså som det känns att det står still, att inget händer?

Tänker att utdrivningen är en mer skarp smärta än värkarna som är en mer molande smärta?

Usch.. hur kändes det för er?
    Tror jag är mest rädd att drabbas av panik.

• Svar på tråden Vad gjorde ondast - öppningsvärkarna eller utdrivningen?
  • elisch

Öppningsvärkarna gjorde mycket ondare än krystvärkarna tycker jag! Men för mig så gick allting ganska snabbt för att vara förstföderska. från 0 till helt öppen ca 6 timmar, och då fick jag också EDA. Värkarna stannade inte av för mig, tvärtom, det gjorde så jag kunde slappna av och öppnade upp ännu mer :)

• Knoddiz

Jag tycker helt klart krystvärkarna var värst! Så hemskt! Gjorde ont i stort sett hela tiden utan paus.. hade man inte värk så var det ett hemskt tryck.
    Mina krystvärkar varade i 1,5timme och jag hade bara lustgas. Öppningskedet gick fort från 0-10cm på 5timmar.. då var jag hemma (använde tens) kom in på förlossningen och var fullt öppen
    Jag hoppas kunna få ngt som bedövar "där nere" när nr 2 ska ut.
    Alla upplever det olika och ingen förlossning är den andra lik. Det är bara att följa kroppen och dess signaler..
    Lycka Till

• Tokern

Öppningsvärkarna vid 4 cm var det absolut värsta. Då var jag faktiskt lite orolig, för om smärtstegringen skulle fortsätta så....
    Jag använde därefter lustgas och det hjälpte så bra att jag kunde ligga och vila mellan värkarna.
    Krystvärkarna fick jag ta mig igenom utan bedövning eftersom lillen behövde att jag andades 100 %, men det var inga problem. lillen gled ut på tre krystvärkar utan att jag fattade att han kom ut för det gjorde inte "ont nog". (normalstort, fullgånget barn)
    Utdrivningen tyckte jag var lätt att hantera smärtmässigt eftersom jag upplevde smärtan nästan som kroppens sätt att informera mig om vad jag skulle göra och när.
    Det jag framförallt vill ha sagt är att om du under ett skede upplever smärtan som svårhanterlig behöver det inte innebära att det bara blir värre, jag tyckte inte att resten av förlossningen kunde jämföras vid 4 cm även om jag inte använde lustgas genom hela resterande förlossningen.

• Mingzhi09

Med första tjejen gjorde värkarna ondas! När det var dags att krysta var det en befrielse :)
    Med andra tjejen gjorde krystvärkarna ondas - det vill säga det gjorde ondast när hon precis skulle ut :)
    Nu med tredje får vi se hur det går :)
    Kram!

• guldplutt

jag tyckte att krystskedet var helt klart värst. så hade jag iofs ett kort och till stor del "tyst" öppningsskede, så det blev ganska hanterbart. men krystskedet ser jag inte fram emot igen...

• Anna Sui

Ondast gjorde det timmarna mellan öppningsvärkarna och krystvärkarna. På andra plats öppningsvärkarna, men då hände i alla fall något. Krystvärkarna kom som en befrielse.

• Andrundrun

Krystvärkarna har varit värst båda gångerna! Men sonen krystade jag i 2½h. Det gjorde sablans ont och jag hade problem länge efter förlossningen.

När jag skulle föda mina tvillingtjejer fick jag faktiskt panik när krystvärkarna kom. Men nu krystade jag bara i 5 minuter med första och 1 minut med andra. Det tackar jag för nu i efterhand.

• Anna Sui

Anna Sui skrev 2009-10-15 13:34:49 följande:

Ondast gjorde det timmarna mellan öppningsvärkarna och krystvärkarna. På andra plats öppningsvärkarna, men då hände i alla fall något. Krystvärkarna kom som en befrielse.
    Även fast jag hade krystvärkar i två timmar.
  • goingpanda

utdrivningen var värst speciellt mellan krystvärkarna för det var då jag kände sån smärta så jag fick panik. Under själva krystvärkarna var jag så koncentrerad på att krysta så jag kände ingen smärta men som sagt där i mellan värkarna trodde jag att jag skulle dö. Krystade i nästan två timmar. Kommer inte ihåg något av de två timmarna eftersom jag hade så ont.
    såhär i efterhand så hade jag tagit bedövning men värkarna gjorde inte så ont så jag kände inte att det var nödvändigt men då visste jag inte att det skulle bli ett helvete att krysta.

• Linsenstinsen
    goingpanda skrev 2009-10-15 13:45:46 följande:
    utdrivningen var värst speciellt mellan krystvärkarna för det var då jag kände sån smärta så jag fick panik. Under själva krystvärkarna var jag så koncentrerad på att krysta så jag kände ingen smärta men som sagt där i mellan värkarna trodde jag att jag skulle dö. Krystade i nästan två timmar. Kommer inte ihåg något av de två timmarna eftersom jag hade så ont. såhär i efterhand så hade jag tagit bedövning men värkarna gjorde inte så ont så jag kände inte att det var nödvändigt men då visste jag inte att det skulle bli ett helvete att krysta.
    Word! ;)
Svar på tråden Vad gjorde ondast - öppningsvärkarna eller utdrivningen?