• Anonym (skuld)

Hur mycket har du i skulder till kronofogden?

Hur mycket har du i skulder?
    endast du med skulder svarar!
    ska vi peppa varann att lösa vår ekonomiska situation?

• Svar på tråden Hur mycket har du i skulder till kronofogden?
  • Anonym

Blev nyss uppringd av dom.. Nu ska det göras en utmätning.. Har 29000 i skuld..
    Lika bra kanske så man får bort det..
    Men hur fungerar det..
    Han sa att om dom kommer dra så blir det existensminimum..
    Men är det för mig på min inkomst som varier beroende på hur man blir uttringd (är springvikare) som eller kan dom ta alla mina pengar och tycka att jag ska leva på sambons pengar??

• Anonym (inkasso)
    Anonym skrev 2009-08-10 12:26:28 följande:
    Anonym (skuldfri) skrev 2009-08-10 12:20:15 följande:
    Är det sant??+vad kan jag då göra för o få bort min skuld på 179000 från 1994??
    Vet att det stod i ts att endast de med skulder fick svara men jag vill bara hjälpa.
    Preskribtionsavbrott görs ofta men när det gäller så gamla skulder är oftast fordringsägarna eller deras ombud (inkassobolagen) villiga att nå en uppgörelse. Att man gör en nedskrivnign av räntan t.ex. Det är värt ett försök iaf
    har du några frågor om det får du gärna fråga på.
    Gäller även ngn annan. Är det ngt ni undrar över så svarar jag gärna och hjälper gärna till. Alla kan vi hamna i situationer men det vikitga är vad man gör av det och ibland behöver man lite hjälp och råd
  • Waldo

Vill bara upplysa er som får gamla skulder "upphoppande" att det ska skrivas av efter 10 år. Många finansbolag lägger i system att "hålla på" skulden till precis innan dessa 10 år gått för att kunna lägga på en hög räntekostnad.
    Konsumtionsskulder, Emål har en preskribtionstid på 3 år.
    Statliga skulder, 5 år, banklån och liknande fordringar 10 år
    När ett inkassobolag påminner om en skuld bryts preskribtionstiden och på så sätt kan den leva för evigt

Det finns idag ingen absolut preskribtion som infaller efter 10 år och man kan därför inte säga att dem ska skrivas av efter 10 år.

I samband med att Jan Ertsborn gjorde utredningen om en ny skuldsaneringslag, hade man detta uppe till diskusion, både i utredningen och de olika remissinstanser som förslaget gick ut till.
    Det fanns flera som ville införa detta, liknande det system som man idag har i Finland, men jag vågar sätta månadspengen på att det inte kommer att hända
    Däremot kommer det att bli en del förändringar i utmätningssystemet vilket ser intressant ut. Gå gärna in på KFMs sida och läs vidare om detta
  • Anonym

Anonym (inkasso) skrev 2009-08-10 16:29:12 följande:

Vet att det stod i ts att endast de med skulder fick svara men jag vill bara hjälpa.Preskribtionsavbrott görs ofta men när det gäller så gamla skulder är oftast fordringsägarna eller deras ombud (inkassobolagen) villiga att nå en uppgörelse. Att man gör en nedskrivnign av räntan t.ex. Det är värt ett försök iaf har du några frågor om det får du gärna fråga på.Gäller även ngn annan. Är det ngt ni undrar över så svarar jag gärna och hjälper gärna till. Alla kan vi hamna i situationer men det vikitga är vad man gör av det och ibland behöver man lite hjälp och råd
    jag tog ett banklån till ett hus gick back vid försäljningen kunde ej bet skulden va o vände hos fogden.Som sagt när jag var glad o överlycklig att ha bet av ala nya skulder dit kom denna som ett glatt brev på postenn...
    Känner mej sååååå nära att ge upp allt bara för detta med ekonomin.De är vekligen ute efter att knäcka en totalt!
  • Anonym

har en hel jävla kmassa skuldefr pga att min galna mor satte mig på allt från telabonnemang till övertalade mig att skriva under ba nklån när jag var yngre...,finns det nån mer därute ???
    Har aldrig kunnat stå på rtt eget telabonnemang/ ha kredit o.svl,osv. Kommer aldrig kunna det heller...Nån mer??

• Anonym
    Anonym skrev 2009-08-10 20:12:42 följande:
    har en hel jävla kmassa skuldefr pga att min galna mor satte mig på allt från telabonnemang till övertalade mig att skriva under ba nklån när jag var yngre...,finns det nån mer därute ???Har aldrig kunnat stå på rtt eget telabonnemang/ ha kredit o.svl,osv. Kommer aldrig kunna det heller...Nån mer??
    Förlåt..men hur fan kan man göra så mot sitt barn??
  • Lizzyy
    Waldo skrev 2009-08-10 16:55:32 följande:
    Konsumtionsskulder, Emål har en preskribtionstid på 3 år.Statliga skulder, 5 år, banklån och liknande fordringar 10 årNär ett inkassobolag påminner om en skuld bryts preskribtionstiden och på så sätt kan den leva för evigtDet finns idag ingen absolut preskribtion som infaller efter 10 år och man kan därför inte säga att dem ska skrivas av efter 10 år.I samband med att Jan Ertsborn gjorde utredningen om en ny skuldsaneringslag, hade man detta uppe till diskusion, både i utredningen och de olika remissinstanser som förslaget gick ut till.Det fanns flera som ville införa detta, liknande det system som man idag har i Finland, men jag vågar sätta månadspengen på att det inte kommer att händaDäremot kommer det att bli en del förändringar i utmätningssystemet vilket ser intressant ut. Gå gärna in på KFMs sida och läs vidare om detta
    Nu tar jag chansen att fråga dig Waldo om det nya förslaget, hoppas det är ok TS.

Hur menas det med schablonbelopp? Jag har läst om detta förslag, men förstår inte hur det blir lättare för den skuldsatte. Kan du redogöra för hur man gör beräkningen till utmätning (på det nya förslaget)
  • Anonym (inkasso)
    Anonym skrev 2009-08-10 19:57:19 följande:
    Anonym (inkasso) skrev 2009-08-10 16:29:12 följande:
    jag tog ett banklån till ett hus gick back vid försäljningen kunde ej bet skulden va o vände hos fogden.Som sagt när jag var glad o överlycklig att ha bet av ala nya skulder dit kom denna som ett glatt brev på postenn...Känner mej sååååå nära att ge upp allt bara för detta med ekonomin.De är vekligen ute efter att knäcka en totalt!
    Fast det kanske går att få en nedskrivning. mycket kanske är räntor osv. Det mesta grå att lösa om man hamnar hos rätt person.
    Hur stor är skulden och hur mycket av den är ränta?
  • Anonym (Mee too)

Har inte riktigt koll på vad jag har kvar.. tror runt 80.000 Har inte ngt fast jobb så det dras lite olika varje månad.. :( Hoppas det snart är över iallafall. . :)

• Waldo
    Lizzyy skrev 2009-08-10 20:27:15 följande:
    Nu tar jag chansen att fråga dig Waldo om det nya förslaget, hoppas det är ok TS.Hur menas det med schablonbelopp? Jag har läst om detta förslag, men förstår inte hur det blir lättare för den skuldsatte. Kan du redogöra för hur man gör beräkningen till utmätning (på det nya förslaget)
    Jag kan redogöra för hur det är tänk, hur det kommer att funka i slutändan (det brukar alltid uppstå situationer som man inte lyckats förutse) kan jag inte svara på.

Ett schablonbelopp betyder att det är en summa för alla. Man kommer alltså inte att räkna på lönen som utgångspunkt, utan alla har samma grundutmätning

Man kommer att börja räkna på 75 % av lönen, inte hela din lön.
    Man kommer heller inte att ta hänsyn till din sambos inkomst som man gör nu.
    På dom 75% är det tänkt att man ska få behålla 6500 (har jag för mig, det var ett tag sedan jag läste förslaget själv) allt utöver 6500 upp till 75% av inkomsten kommer att utmätas.
    Till det får man räkna upp summan med 650 kr för varje barn man har. Om jag inte missminner mig helt kommer man även att få tillgodoräkna ytterligare 650 kr för sin sambo/maka, om man har någon

Som det funkar idag kan man själv inte påverka sin ekonomiska situation som skuldsatt.
    Om man tex flyttar till ett billigare boende så äter löneutmätningen upp den minskade kostnaden.
    (Man räknar ju med hyreskostnaden när man räknar ut utmätning)
    I framtiden är det tänkt att man själv får behålla den summan och på så sätt kan man påverka sin ekonomi under utmätningsförfarandet

Detta är de stora bitar som jag tycker kommer att göra det lättare för många med löneutmätning
Svar på tråden Hur mycket har du i skulder till kronofogden?