• Lizzyy

Hur mycket har du i skulder till kronofogden?

Waldo skrev 2009-08-10 16:55:32 följande:
    Anonym (skuldfri) skrev 2009-08-10 12:20:15 följande:
    Konsumtionsskulder, Emål har en preskribtionstid på 3 år.Statliga skulder, 5 år, banklån och liknande fordringar 10 årNär ett inkassobolag påminner om en skuld bryts preskribtionstiden och på så sätt kan den leva för evigtDet finns idag ingen absolut preskribtion som infaller efter 10 år och man kan därför inte säga att dem ska skrivas av efter 10 år.I samband med att Jan Ertsborn gjorde utredningen om en ny skuldsaneringslag, hade man detta uppe till diskusion, både i utredningen och de olika remissinstanser som förslaget gick ut till.Det fanns flera som ville införa detta, liknande det system som man idag har i Finland, men jag vågar sätta månadspengen på att det inte kommer att händaDäremot kommer det att bli en del förändringar i utmätningssystemet vilket ser intressant ut. Gå gärna in på KFMs sida och läs vidare om detta
    Nu tar jag chansen att fråga dig Waldo om det nya förslaget, hoppas det är ok TS.

Hur menas det med schablonbelopp? Jag har läst om detta förslag, men förstår inte hur det blir lättare för den skuldsatte. Kan du redogöra för hur man gör beräkningen till utmätning (på det nya förslaget)
Svar på tråden Hur mycket har du i skulder till kronofogden?