• Waldo

Hur mycket har du i skulder till kronofogden?

Anonym (¤¤¤) skrev 2009-07-12 23:23:43 följande:

Anonym (skuld) skrev 2009-07-12 19:34:24 följande:
    Men låser inte krono räntan på skulden den dagen du börjar betala av? Eller alla gör väl det? Ring och prata med dom annars, sonens faster fick sin ränta låst när hon började betala av.
    Nej, det gör dom aldrig och har aldrig gjort. Du kan heller inte förhandla med KFM om enskilda mål. KFM har inte rätten att företräda dem. Du har en väldigt snävt förhandlingsutrymme vid A mål, men att frysa räntan går inte

Ingen gör det det. Det enda sättet att få fryst ränta är om skulden ligger hos ett inkassobolag och att man klarar att förhandla fram det
  • Waldo

Anonym (skuldfri) skrev 2009-08-10 12:20:15 följande:

Vill bara upplysa er som får gamla skulder "upphoppande" att det ska skrivas av efter 10 år. Många finansbolag lägger i system att "hålla på" skulden till precis innan dessa 10 år gått för att kunna lägga på en hög räntekostnad.
    Konsumtionsskulder, Emål har en preskribtionstid på 3 år.
    Statliga skulder, 5 år, banklån och liknande fordringar 10 år
    När ett inkassobolag påminner om en skuld bryts preskribtionstiden och på så sätt kan den leva för evigt

Det finns idag ingen absolut preskribtion som infaller efter 10 år och man kan därför inte säga att dem ska skrivas av efter 10 år.

I samband med att Jan Ertsborn gjorde utredningen om en ny skuldsaneringslag, hade man detta uppe till diskusion, både i utredningen och de olika remissinstanser som förslaget gick ut till.
    Det fanns flera som ville införa detta, liknande det system som man idag har i Finland, men jag vågar sätta månadspengen på att det inte kommer att hända
    Däremot kommer det att bli en del förändringar i utmätningssystemet vilket ser intressant ut. Gå gärna in på KFMs sida och läs vidare om detta
  • Waldo
    Lizzyy skrev 2009-08-10 20:27:15 följande:
    Nu tar jag chansen att fråga dig Waldo om det nya förslaget, hoppas det är ok TS.Hur menas det med schablonbelopp? Jag har läst om detta förslag, men förstår inte hur det blir lättare för den skuldsatte. Kan du redogöra för hur man gör beräkningen till utmätning (på det nya förslaget)
    Jag kan redogöra för hur det är tänk, hur det kommer att funka i slutändan (det brukar alltid uppstå situationer som man inte lyckats förutse) kan jag inte svara på.

Ett schablonbelopp betyder att det är en summa för alla. Man kommer alltså inte att räkna på lönen som utgångspunkt, utan alla har samma grundutmätning

Man kommer att börja räkna på 75 % av lönen, inte hela din lön.
    Man kommer heller inte att ta hänsyn till din sambos inkomst som man gör nu.
    På dom 75% är det tänkt att man ska få behålla 6500 (har jag för mig, det var ett tag sedan jag läste förslaget själv) allt utöver 6500 upp till 75% av inkomsten kommer att utmätas.
    Till det får man räkna upp summan med 650 kr för varje barn man har. Om jag inte missminner mig helt kommer man även att få tillgodoräkna ytterligare 650 kr för sin sambo/maka, om man har någon

Som det funkar idag kan man själv inte påverka sin ekonomiska situation som skuldsatt.
    Om man tex flyttar till ett billigare boende så äter löneutmätningen upp den minskade kostnaden.
    (Man räknar ju med hyreskostnaden när man räknar ut utmätning)
    I framtiden är det tänkt att man själv får behålla den summan och på så sätt kan man påverka sin ekonomi under utmätningsförfarandet

Detta är de stora bitar som jag tycker kommer att göra det lättare för många med löneutmätning
  • Waldo
    Anonym skrev 2009-08-10 21:44:34 följande:
    Anonym (inkasso) skrev 2009-08-10 21:42:47 följande:
    förlåt men vad menas med solidarisk?
    Att man är två eller flera om skulden och kan krävas på summan.'
Svar på tråden Hur mycket har du i skulder till kronofogden?