• Missne

När är TSH för högt om man vill få barn?

Jag undrar vad TSH bör liga på om man vill att det ska vara optimalt för att bli gravid? Jag har hört olika. Min klinik säger att det är normalt mellan 0,4-4,0. Jag hae 2,8 varför de tycker att det är fullt normalt. Har dock läst andra som skrivit att det ska ligga under 2,5 eller tom mellan 1,0-1,5 för att ha så bra chanser som möjligt att bli gravid. Skulle vilja ha argument att föra fram till min klinik för att jag ska få behandling att sänka TSH. Nån som vet mer om detta???

• Svar på tråden När är TSH för högt om man vill få barn?
  • Missne
    Madderakka skrev 2009-08-28 19:03:54 följande:
    Har varit med om exakt detta. Jag har insett att man inte kan lite på läkare till 100%. Men det är klart man undrar varför dom inte gör TSH-tester från början, vilket dom egentligen ska göra! Jag hade redan gjort 2 behandlingar när mitt TSH-värde visade sig ligga på 16. Lyckas inte vårt sista försök så kommer jag kräva en behandling till, för det är fel det dom har gjort! Därför säger jag alltid till de som jag känner som börjar med ivf-behandling att vara säkra på att TSH kollas.
    Oj 16! JA, det är skandal! Om ditt sista inte lyckas tycker jag du ska kräva båda två behandlingarna (ifall det behövs) eftersom du gjort två beehandlingar innan TSH togs.... Hoppas dock du slipper. Lycka till!
  • Vädur 78
    Madderakka skrev 2009-08-28 19:03:54 följande:
    Har varit med om exakt detta. Jag har insett att man inte kan lite på läkare till 100%. Men det är klart man undrar varför dom inte gör TSH-tester från början, vilket dom egentligen ska göra! Jag hade redan gjort 2 behandlingar när mitt TSH-värde visade sig ligga på 16. Lyckas inte vårt sista försök så kommer jag kräva en behandling till, för det är fel det dom har gjort! Därför säger jag alltid till de som jag känner som börjar med ivf-behandling att vara säkra på att TSH kollas.
    Tycker absolut att du ska kräva nya behandlingar när du haft så högt som 16. Fattar inte att vissa läkare slarvar med att ta detta värde!!!!
  • Pimpinellan

Det är ju en sak att ta provet och godkänna värden runt 4,men inte ens ta det och sen visar det sig vara 16!? Helt klart ska ni ha ett till försök. Det är ju oetiskt att göra IVF med så höga värden! Och onödigt.

• Noncuro

Min fertilitets läkare var stenhård med att värderna skall ligga så låga som möjligt inför mitt först och nu inför mitt andra IVF behandling. Jag hade missfall i våras (vi blev gravida själva) men fick misfall. Enligt henne berodde det troligen på mina
    TSH-värden. Hon höjde genast dos trots att jag har legat inom den normala gränsen.

Enligt henne så finns det olika uppfattningar vad gäller TSH värden om man frågar vanliga husläkare eller om man frågar fertilitetsläkare.

• Noncuro
    Missne skrev 2009-08-24 22:27:29 följande:
    Måste bara avreagera mig nån stans. Fick idag brev från RMC i Linköping där jag både gjort min utredning, mina landstingsförsök samt 2 privata IVFer. Ivåras när jag fick besked av dem att jag inte var välkommen att göra fler försök där tjatade jag till mig TSH-prov vilket de aldrig tagit tidigare varken i utredningen eller inför nån av mina IVFer eller FET. Idag fick jag brev från kliniken med resultatet från TSH-provet (hade ju redan fått reda på det från vårdcentralen och fått Levaxin) och där skriver läkaren att mitt värde (4,2) låg utanför normalintervallet, men att det troligtvis inte är något som man behöver göra nåt ytterligare åt, men att det bör väl kontrolleras om. Hur kan en överläkare inom IVF som jobbar heltid med fertilitetsproblem skriva att det inte är något man behöver göra nåt åt???? Blir riktigt förbannad. Har lust att skriva och klaga och "sätta dit dem " för felbehandling.
    Så konstigt. Jag förstår dig...
    Jag skulel bli skogstokig.... Det första min läkare gjorde överhuvudtaget så tog hon blodbrov för att kolla mina TSH-värde. Allt annat kom senare... Och jag är så tacksam att hon var så kunnig. Mitt första IVF resulterade i ett barn. och nu är jag full med hopp att det andra kommer bli lika lyckad.

Klaga!!!! F**n det är dig det handlar om!!!!
  • BettanB
    Noncuro skrev 2009-09-01 10:50:04 följande:
    Så konstigt. Jag förstår dig... Jag skulel bli skogstokig.... Det första min läkare gjorde överhuvudtaget så tog hon blodbrov för att kolla mina TSH-värde. Allt annat kom senare... Och jag är så tacksam att hon var så kunnig. Mitt första IVF resulterade i ett barn. och nu är jag full med hopp att det andra kommer bli lika lyckad. Klaga!!!! F**n det är dig det handlar om!!!!
    Noncuro skrev 2009-09-01 10:46:56 följande:
    Min fertilitets läkare var stenhård med att värderna skall ligga så låga som möjligt inför mitt först och nu inför mitt andra IVF behandling. Jag hade missfall i våras (vi blev gravida själva) men fick misfall. Enligt henne berodde det troligen på mina TSH-värden. Hon höjde genast dos trots att jag har legat inom den normala gränsen. Enligt henne så finns det olika uppfattningar vad gäller TSH värden om man frågar vanliga husläkare eller om man frågar fertilitetsläkare.
    Vill ha en läkare som din. *avundssjuk*
    Piratpartist, javisst!
  • callimero

Jag har vid prov 2006 + 2009 haft under 2 i TSH. Tog om det igen i våras och då var det 1,4. Kom på sen att jag åt p-piller vid testtillfället. Är det någon som vet hur det påverkar TSH?

Om det har sett bra ut innan kanske jag inte behöver oroa mig heller? Det är bara så tungt att få misslyckande på misslyckande, man griper efter alla halmstrån!

• Missne
    Noncuro skrev 2009-09-01 10:50:04 följande:
    Så konstigt. Jag förstår dig...Jag skulel bli skogstokig.... Det första min läkare gjorde överhuvudtaget så tog hon blodbrov för att kolla mina TSH-värde. Allt annat kom senare... Och jag är så tacksam att hon var så kunnig. Mitt första IVF resulterade i ett barn. och nu är jag full med hopp att det andra kommer bli lika lyckad.Klaga!!!! F**n det är dig det handlar om!!!!
    Jag önskar också att jag hade en läkare som din. Ja, jag ska klaga, men det är ju sånt som tar mycket energi och kraft och jag har inte ens tagit reda på vart jag ska klaga.
  • Hannathu

TSH i sig är ju bara en indikator på att hypofysen får jobba för hårt

ni som har högt tsh - hur ligger ert T4 och T3?
    har ni högt på båda?
    har ni precis haft/har ngn infektion när proverna togs?

innan jag fick levaxin så låg mitt t4 på 12 och tsh på 8
    Nu ligger tsh på 0,05-0,6 och t4 varierar mellan 20 och 24
    så ngt pressat alltså men det är så jag mår bäst och så som endokrinologen tycker är bäst.

Svar på tråden När är TSH för högt om man vill få barn?