• Missne

När är TSH för högt om man vill få barn?

Jag undrar vad TSH bör liga på om man vill att det ska vara optimalt för att bli gravid? Jag har hört olika. Min klinik säger att det är normalt mellan 0,4-4,0. Jag hae 2,8 varför de tycker att det är fullt normalt. Har dock läst andra som skrivit att det ska ligga under 2,5 eller tom mellan 1,0-1,5 för att ha så bra chanser som möjligt att bli gravid. Skulle vilja ha argument att föra fram till min klinik för att jag ska få behandling att sänka TSH. Nån som vet mer om detta???

• Svar på tråden När är TSH för högt om man vill få barn?
  • Missne

Hej pimpinellan och tack för ditt svar. Tycker det är konstigt att inte IVF-klinikerna tar TSH på allvar trots attman har måååånga misslyckade IVF, utan att det var din vanliga läkare som tog det på allvar och du fick medicin. Vilka symptom får man av för höt TSH? Jag vet inte om jag har några symptom, är väldigt trött och frusen om händer och fötter och har segt slem i halsen men jag vet inte om det är symptom på nåt annat..

• Missne
    Theorese skrev 2009-07-11 19:55:49 följande:
    Det är svårt att säga vad tsh bör ligga på för att bli gravid. Jag har hypotyreos konstaterad och mår bäst när jag ligger runt 1. Sista höjningen av levaxin som gjordes gjordes av vår ivf-läkare trots att husläkaren inte tyckte att det var nödvändigt. Intervall för normalvärden är precis som ts skriver 0,4-4, man bör docktitta på tsh tillsammans med andra sköldkörtelvärden för att få en så bra bild som möjligt, bla t4.
    Intressant att höra at du mår bäst om TSH är runt 1. Viöka symptom får du om det är högre? Det kan ju hända att jag med mår bättre om TSH är lägre. Jag är ju oftast väldigt trött och seg.
    Vädur 78 skrev 2009-07-11 20:29:29 följande:
    Hej Missne Tror det kan vara bra att ta mer än ett prov på TSH med några veckors mellanrum. Jag hade TSH 5,7 på våran utredning när jag sen några veckor senare skulle ta om provet så hade jag helt normalt värde. Hade det varit tvärtom så första provet varit normalt så hade de ju inte tagit fler säkert och det hade inte upptäckts. Min läkare vill ha mig under 1 och jag ligger nu på 0,58 och har gjort det hela året.I Linköping har de aldrig ens frågat mig vad mina värden ligger på även att det står i min journal att jag har underfunktion av sköldkörteln. Nu när vi gick vidare i Göteborg så erbjöd de sig direkt att ta blodprov och frågade vad mina värden låg på.
    Har ju hört ganska många här på fl som fått Levaxin när värdet på TSH har varit mellan 2-4 så det kan ju vara värt att testa!!
    Faktum är att jag tagit FSH två gånger till en gång i juni och en gång i förrgår. Har dock inte fått svar på de senaste 2 ggrna d läkare har semester. Intressant att din läkare också vill ha dig under 1. RMC tog aldrig TSH på mig. Det togs inte förrän jag bytte klinik. RMC hade inte tagit FSH eller prolaktin heller utan det togs också när jag bytte. TMC tog inga prover alls utom progesteron på mig sp det förvånar mig inte att de inte frågade dig om TSH.
    Skruttefia skrev 2009-07-11 23:06:07 följande:
    Som gravid gäller annat referensintervall - maxvärde enligt MVC's riktlinjer är då 2,0. Jag tog blodprover var 4-6 vecka eftersom jag låg på gränsen.
    Rent logiskt borde man väl isåfall även ha under 2 om man vill bli gravid eftersom man då kan vara gravid inom kort och det kanske inte är bra om man har höre när man blir gravid. Intressant att veta iallafall att MVC har 2 som gräns.
  • Missne

Har ju bara fått resultaten från första TSH-provtagningen och då tog man även T4 men inget mer. T4 var 13,3 vilket är mitt i intervallet av referensvärden. De andra provtagningarna är beställda av två oberoende av varandra läkare så jag hoppas nån av dem beställt även de andra parametrarna.

Vädur: Ja, varför blir man inte förvånad när det gäller RMC? . Läkaren på vårdcentralen skulle ringa tillbaka men har semester nu så jag antar att hon ringer om nån vecka när hon är tillbaka.

Krösamaja: Blir nog svårt att få remiss til endokrinolog om man tycker att jag ligger inom referenintervallet..., men jag ska försöka.

• Missne
    Theorese skrev 2009-07-12 20:12:46 följande:
    Missne: när mitt tsh är för högt går jag på "sparlåga" får ingen extra energi av att träna, magen är slö och hela jag går liksom i slow motion. Svårt att förklara.
    Jag är alltid trött och seg nästan och har alltid varit men jag har trott att det är så jag är och att det bara är att acceptera. Har även alltid varit hård i magen vilket jag också trott varit bara att acceptera. Har väligt låg vilopuls vilket säkert bidrar till att jag somnar så lätt och är så trött. Men nu har man börjat fundera på om det beror på TSH, kanske har det alltid varit högt?

Bubbelskum: Har faktiskt inte ens letat efter nån privat enokrinolog, men ska genast försöka hitta nån. Tack för tipset Kanske nån som har nåt tips förresten? JAg bor i Linköping, men kan förstås tänka mig var som helst i brist på nån i närheten.
  • Missne

pluggande mamma: Vad jobbigt att upptäcka detta nu och att detta kan vara orsak till dina mf Had de tagit proven tidigare hade ju duna mf kanske kunnat undvikas.. Eftersom de glömt ta proverna på dig borde du ju få göra om dina tre försök tycker jag. Ska ni kräva det? Där jag gjort utredningen så tar de inte TSH regelmässigt. på mig har de inte tagit och när jag två år senare frågat om det sa de att de inte tar det rutinmässigt vilket är väldigt dumt då det är en självklar koppling till infertilitet.

• Missne

Imorse har jag varit til min IVF-läkare och bl a pratat TSH. Hon var skeptisk till att behandla mig då jag har 2,8 eftersom det är inom normalintervallet. JAg försökte övertyga med vad jag läst här och hon menade på att det var två olika skolor. En del som hade ca 2 som gräns (västsverige) och östsverige där man inte tror det påverkar fertiliteten om under 4. Efter läkarbesöket när jag pratade med sköterskan om ev ytterligare provtagning ringde hon och kollade de prover som togs i brjan på juni respektive juli och då fick jag veta de resultaten. Juni hade jag 2,7 och juli 4,2 . På en månad hade det alltså ökat från 2,7-4,2! Så det var ju tur att jag tog ett till prov i juli annars hade jag aldrig fått veta att det var så högt. Det kanske kan göra att jag får behandlig då jag nu ligger över även normalintervallet.

Är det nån som vet vad det kan bero på att det varierar så? Kan det vara olika beroende på när i menscykeln provet tas eller kan det bero på motionsvanor eller kostvanor? Kan man göra nåt sjölv för att sänka TSH genom kost och motion??? eller kan akupunktur hjälpa?

• Missne
    Pimpinellan skrev 2009-07-23 13:12:49 följande:
    Nu fick du allså Levaxin utskrivet då? Kom bara ihåg att provet måste tas om om cirka 6 veckor för dosen kanske inte räcker. Det där med öst/ väst verkar stämma. CvL tror inte på TSH påvekran under 4 och läkaren här vill ha mig under 2,0. Höjde dosen när jag låg på 2,6. Har tyvärr ingen aning om levernet påverkar,men jag tror inte det. Snarare TSH som påverkar levernet.
    Nej, jag fick inte det eftersom läkaren redan tagit emot en ny patient när jag fick veta resultatet så det fanns ingen chans att prata mer med henne. Har ingen ny tid hos henne förrän 17 augusti. Funderar på om jag ska maila henne om det för att inte förlora så mycket tid. MEn jag tror hon jobbar sista dagen iag innan hon går på semester ända till dess så hon kanske inte hinner med detta.
  • Missne

Har nu fått Levaxin Mailade ju läkaren och hon ringde tillbaka lite senare och sa att hon skrivit ut recept. Så det var tur att jag hade 4,2 trots allt. tror inte jag fått levaxin annars. Har redan hämtat ut tabletterna, ska börja med 50mg/dag i morgon, men ska börja med halva tabletter några dagar för att inte chocka kroppen. Läkaren varnade för biverkningarna ifall jag får för hög dos. nån som kännt av några biverkningar?

• Missne

theorese: Låter bra att du inte blivit överdoserad. Får man fråga vilka värden du legat på? och vilket värde du strävar efter att ligga på för att må som bäst? Ska bli spännande att se om man kan bli pigg och mindre frusen. Tror aldrig jag kännt mig riktigt pigg i mitt vuxna liv så det är något jag trott varit en egenskap som jag hade och att det var något man måste acceptera. Kanske är det så att CvL bryr sig när du redan fått diagnos. När jag gjorde behandling på CvL togs TSH och T4 men inga andra prover och de tyckte värdena var normala eftersom TSH var under 4. Så jag fick aldrig ta T3 eller antikroppar. I västsverige så verkar de ha en gräns på ca 2 när de behandlar.

Svar på tråden När är TSH för högt om man vill få barn?