Theorese skrev 2009-07-11 19:55:49 följande:
Det är svårt att säga vad tsh bör ligga på för att bli gravid. Jag har hypotyreos konstaterad och mår bäst när jag ligger runt 1. Sista höjningen av levaxin som gjordes gjordes av vår ivf-läkare trots att husläkaren inte tyckte att det var nödvändigt. Intervall för normalvärden är precis som ts skriver 0,4-4, man bör docktitta på tsh tillsammans med andra sköldkörtelvärden för att få en så bra bild som möjligt, bla t4.
Intressant att höra at du mår bäst om TSH är runt 1. Viöka symptom får du om det är högre? Det kan ju hända att jag med mår bättre om TSH är lägre. Jag är ju oftast väldigt trött och seg.
Vädur 78 skrev 2009-07-11 20:29:29 följande:
Hej Missne Tror det kan vara bra att ta mer än ett prov på TSH med några veckors mellanrum. Jag hade TSH 5,7 på våran utredning när jag sen några veckor senare skulle ta om provet så hade jag helt normalt värde. Hade det varit tvärtom så första provet varit normalt så hade de ju inte tagit fler säkert och det hade inte upptäckts. Min läkare vill ha mig under 1 och jag ligger nu på 0,58 och har gjort det hela året.I Linköping har de aldrig ens frågat mig vad mina värden ligger på även att det står i min journal att jag har underfunktion av sköldkörteln. Nu när vi gick vidare i Göteborg så erbjöd de sig direkt att ta blodprov och frågade vad mina värden låg på.
Har ju hört ganska många här på fl som fått Levaxin när värdet på TSH har varit mellan 2-4 så det kan ju vara värt att testa!!
Faktum är att jag tagit FSH två gånger till en gång i juni och en gång i förrgår. Har dock inte fått svar på de senaste 2 ggrna d läkare har semester. Intressant att din läkare också vill ha dig under 1. RMC tog aldrig TSH på mig. Det togs inte förrän jag bytte klinik. RMC hade inte tagit FSH eller prolaktin heller utan det togs också när jag bytte. TMC tog inga prover alls utom progesteron på mig
sp det förvånar mig inte att de inte frågade dig om TSH.
Skruttefia skrev 2009-07-11 23:06:07 följande:
Som gravid gäller annat referensintervall - maxvärde enligt MVC's riktlinjer är då 2,0. Jag tog blodprover var 4-6 vecka eftersom jag låg på gränsen.
Rent logiskt borde man väl isåfall även ha under 2 om man vill bli gravid eftersom man då kan vara gravid inom kort och det kanske inte är bra om man har höre när man blir gravid. Intressant att veta iallafall att MVC har 2 som gräns.