• Theorese

När är TSH för högt om man vill få barn?

Det är svårt att säga vad tsh bör ligga på för att bli gravid. Jag har hypotyreos konstaterad och mår bäst när jag ligger runt 1. Sista höjningen av levaxin som gjordes gjordes av vår ivf-läkare trots att husläkaren inte tyckte att det var nödvändigt.

Intervall för normalvärden är precis som ts skriver 0,4-4, man bör docktitta på tsh tillsammans med andra sköldkörtelvärden för att få en så bra bild som möjligt, bla t4.

• Theorese

Missne: när mitt tsh är för högt går jag på "sparlåga" får ingen extra energi av att träna, magen är slö och hela jag går liksom i slow motion. Svårt att förklara.

Pimpinellan det är verkligen tråkiga erfarenheter du har och jag kan förstå att du kopplar det samman.

Vid vårt första ivf låg mitt sköldkörtelvärde lågt strax under 1. Tyvärr blev det mf, och då var mitt tsh uppe i nästan 9. Då höjdes dosen och inför ivf2 låg det återigen under 1. Både vid ivf 1 & 2 använde vi oss av puregon och vi fick väldigt få ägg befruktade och av låg kvalitet.

Vid ivf3 skippades nedregleringen och jag fick menopur istället Samtliga ägg befruktades och i slutändan blev det ett till mig och två till frysen. Försöket lyckades och jag är nu snart i vecka 29. Mitt tsh värde ligger stabilare än någonsin på strax över 1 och dosen av levaxin har ännu inte behövt justeras.

• Theorese

Bubbelskum, nu när jag är gravid är det mvc som sköter provtagning och levaxindos, så mitt tips är att ta upp detta med din barnmorska och be om mvc-läkarens omdöme.

• Theorese

Det är verkligen olika hur det hela fungerar i olika landsting. 6 veckor låter som ett "normalt" testintervall, jag har aldrig haft kortare intervall än så och nu under graviditeten har jag tagit test i vecka 10 och 25, nästa test blir i vecka 35.
    Hur mår du? Känner du någon skillnad i hur du mår nu och hur du mådde när tsh var lågt? Jag har genom åren lärt mig att fokusera på att tala om för läkarna hur jag mår istället för att själv föreslå nya tsh-tester.

• Theorese

Pimpinellan- Jag tycker inte att man generellt kan säga att CvL inte bryr sig om tsh:s påverkan. det kanske är så att de inte bryr sig om enkom tsh värdet där har jag ingen erfarenhet, men har man hypotyreos konstaterad (anti-kroppar, t4, t3 och tsh i kombination) så är min erfarenhet att det en faktor som de tar med i beräkningarna. Vår läkare på CvL höjde min levaxindos mer än vad min husläkare ville göra just för att få ner mig lite extra.

Missne- Jag har aldrig varit överdoserad så jag vet tyvärr inte hur de biverkningarna känns, men jag vet hur det känns när de är bra,då mår även jag bra!

Svar på tråden När är TSH för högt om man vill få barn?