• Missne

När är TSH för högt om man vill få barn?

Jag undrar vad TSH bör liga på om man vill att det ska vara optimalt för att bli gravid? Jag har hört olika. Min klinik säger att det är normalt mellan 0,4-4,0. Jag hae 2,8 varför de tycker att det är fullt normalt. Har dock läst andra som skrivit att det ska ligga under 2,5 eller tom mellan 1,0-1,5 för att ha så bra chanser som möjligt att bli gravid. Skulle vilja ha argument att föra fram till min klinik för att jag ska få behandling att sänka TSH. Nån som vet mer om detta???

• Svar på tråden När är TSH för högt om man vill få barn?
  • plupp06
    Hannathu skrev 2009-09-03 10:42:07 följande:
    TSH i sig är ju bara en indikator på att hypofysen får jobba för hårt ni som har högt tsh - hur ligger ert T4 och T3? har ni högt på båda?har ni precis haft/har ngn infektion när proverna togs?innan jag fick levaxin så låg mitt t4 på 12 och tsh på 8 Nu ligger tsh på 0,05-0,6 och t4 varierar mellan 20 och 24så ngt pressat alltså men det är så jag mår bäst och så som endokrinologen tycker är bäst.
    Vilka refernsvärden har du på T4?
  • Missne

Jag ringde idag och fick veta att mitt TSH nu är 1,3 efter ca 4 veckor med levaxin. På måndag ska jag träffa läkaren och diskutera nästa IVF. Hon kommer tycka att jag komit ner tilräckligt nu då jag är under 2. Vet att jag inte kommer att nå framgång med att pressa ner det ännu mer, men tänkte försöka övertala henne att få höja dosen när jag börjar med hormonstimuleringen eftersom det då är risk att det stiger igen. Om hon säger nej till det (det sa hon förra gången jag frågade) kommer jag nog att ta extra på eget bevåg tror jag. Eller få stöd från endokrinologen. Är inte patient där man jag ringde en annan gång och de var väldigt snälla så kanske kan man få dem att stötta mig mot.

• Vädur 78
    Missne skrev 2009-09-03 20:07:07 följande:
    Jag ringde idag och fick veta att mitt TSH nu är 1,3 efter ca 4 veckor med levaxin. På måndag ska jag träffa läkaren och diskutera nästa IVF. Hon kommer tycka att jag komit ner tilräckligt nu då jag är under 2. Vet att jag inte kommer att nå framgång med att pressa ner det ännu mer, men tänkte försöka övertala henne att få höja dosen när jag börjar med hormonstimuleringen eftersom det då är risk att det stiger igen. Om hon säger nej till det (det sa hon förra gången jag frågade) kommer jag nog att ta extra på eget bevåg tror jag. Eller få stöd från endokrinologen. Är inte patient där man jag ringde en annan gång och de var väldigt snälla så kanske kan man få dem att stötta mig mot.
    Härligt! Men tänk på att det kan hoppa upp igen eller fortsätta gå ner mer så håll koll och ta prov en gång i månaden
  • Hannathu
    plupp06 skrev 2009-09-03 15:34:48 följande:
    Vilka refernsvärden har du på T4?
    T4 ska enligt min läkare ligga mellan 12 och 24
  • Hannathu

vet inte om man kan ta dom samtidigt eftersom upptaget kan försämras

men eftersom levaxin inte är ngt annat än vad kroppen bör producera själv så när jag frågat om olika liknande medel så säger de bara att det är att köra på - ingen skillnad mot "friska"

• Missne

Vädur 78 skrev 2009-09-05 15:40:39 följande:

Någon här som vet om man kan ta L-arginin ihop med Levaxin???
    Undrar jag också. Har inte vågat ta Lárginin sen jag börjat med Levaxin ifall levaxinupptaet skulle ändras. Men funderar ändå på att börja inför nästa IVF....
  • Vädur 78
    Missne skrev 2009-09-05 21:19:11 följande:
    Vädur 78 skrev 2009-09-05 15:40:39 följande: Undrar jag också. Har inte vågat ta Lárginin sen jag börjat med Levaxin ifall levaxinupptaet skulle ändras. Men funderar ändå på att börja inför nästa IVF....
    Jag vet att man inte ska ta rosenrot ihop med Levaxinet i alla fall.
  • gedansk

hej
    Min endokrinolog läkare (Sophiahemmet) vill att mitt TSH ska ligga under 2.0 gärna lägre. Vid utredningen tog de även T3och T4 fritt. Nu vid kotroller tar han TSH och T3 fritt och ser även på balansen mellan dessa. Han menar att det är skillnad på hur man ligger normalt och när man försöker att bli gravid. Jag tycker att du ska kontakta en annan läkare som du inte behöver dividera med.
    Mvh Jeanette

• Missne

gedansk: Ja jag skulle vilja hitta en läkare som man slipper dividera med men det är minsann inte det lättaste. Tycker att ja får dividera med alla läakre jag träffat när det gäller infertilitet. De lyssnar aldrig på vad man själv läst sig till utan tycker att de själva vet bäst jämt.

Svar på tråden När är TSH för högt om man vill få barn?