• Missne

När är TSH för högt om man vill få barn?

Jag undrar vad TSH bör liga på om man vill att det ska vara optimalt för att bli gravid? Jag har hört olika. Min klinik säger att det är normalt mellan 0,4-4,0. Jag hae 2,8 varför de tycker att det är fullt normalt. Har dock läst andra som skrivit att det ska ligga under 2,5 eller tom mellan 1,0-1,5 för att ha så bra chanser som möjligt att bli gravid. Skulle vilja ha argument att föra fram till min klinik för att jag ska få behandling att sänka TSH. Nån som vet mer om detta???

• Svar på tråden När är TSH för högt om man vill få barn?
  • Hannathu
    gedansk skrev 2009-09-05 21:29:17 följande:
    hej Min endokrinolog läkare (Sophiahemmet) vill att mitt TSH ska ligga under 2.0 gärna lägre. Vid utredningen tog de även T3och T4 fritt. Nu vid kotroller tar han TSH och T3 fritt och ser även på balansen mellan dessa. Han menar att det är skillnad på hur man ligger normalt och när man försöker att bli gravid. Jag tycker att du ska kontakta en annan läkare som du inte behöver dividera med. Mvh Jeanette
    men levaxinet påverkar väl inte T3 det finns såvitt jag vet inte med i tabletten - det påverkar väl bara T4???

Det är i alla fall bara T4 som ändras på mig när de ändrar dosen levaxin. Eller du kanske äter Liothyronin?
  • grådis

Hallå hallå

TSH 3,1 har nu fått gå upp till 75mg Levaxin och nya prover om ca 4 veckor...
    Skaffa barn känns mer o mer avlägset faktiskt..

Hur håller ni andra geisten uppe?
    Jag får såna nojor och tänker på alla argument mot och tror inte riktigt på att detta med att skaffa barn är nåt för mig... Är man knäpp?

• Missne

grådis: Nej, det är klart du inte är knäpp. Är nog helt naturligt att såna tankar dyker upp när man stöter på motgång efter motgång. Jobbigt att TSH inte vill gå ner tillräckligt fort. MAn vill ju inte hålla på och vänta på detta i evigheter. Hoppas hoppas att den höjda dosen gör susen nu. kram

• Pimpinellan

Jag funderar på hur mycket jag ska höja dosen under sprayning. Tar ju 75 mg. Kan jag dela den i fyra delar och ta en 4:edels extra per dag? Blir knappt 20 mg extra då. Är det för mycket? Blir ju svårt att dela mindre än så menar jag.

• Missne
    Pimpinellan skrev 2009-09-09 19:57:12 följande:
    Jag funderar på hur mycket jag ska höja dosen under sprayning. Tar ju 75 mg. Kan jag dela den i fyra delar och ta en 4:edels extra per dag? Blir knappt 20 mg extra då. Är det för mycket? Blir ju svårt att dela mindre än så menar jag.
    Men ska du höja under sprayningen redan? Jag trodde det var sen när östrogenhalterna blev höga som man bör höja. Va säger din läkare? Eller gör du det helt på eget bevåg?
  • Pimpinellan
    Missne skrev 2009-09-09 20:36:34 följande:
    Men ska du höja under sprayningen redan? Jag trodde det var sen när östrogenhalterna blev höga som man bör höja. Va säger din läkare? Eller gör du det helt på eget bevåg?
    Det är ju flera som sagt att TSH går upp av sprayen så jag tänkte börja redan då. Låg ju på 1,6 sist så jag vill inte riskera attt hamna över 2. Min läkare går inte få tag på,han har inte telefontid alls utan man får boka tid och han ringer upp på fredagar bara och min klinik bryr sig inte om TSH-värdet alls. Därav mitt eget bevåg.
  • Vädur 78
    Pimpinellan skrev 2009-09-09 20:41:28 följande:
    Det är ju flera som sagt att TSH går upp av sprayen så jag tänkte börja redan då. Låg ju på 1,6 sist så jag vill inte riskera attt hamna över 2. Min läkare går inte få tag på,han har inte telefontid alls utan man får boka tid och han ringer upp på fredagar bara och min klinik bryr sig inte om TSH-värdet alls. Därav mitt eget bevåg.
    Jag började en vecka innan sprayet, tar 100 mg i vanliga fall och då har jag ökat till 112,5. Mina värden steg av sprayen första behandlingen men med denna lilla ökning höll sig värdena stabilt
  • Pimpinellan

Vädur 78 skrev 2009-09-09 20:44:38 följande:

Jag började en vecka innan sprayet, tar 100 mg i vanliga fall och då har jag ökat till 112,5. Mina värden steg av sprayen första behandlingen men med denna lilla ökning höll sig värdena stabilt
    Men hur kunde du dela pillren så det blev 12,5 mg? Jag fattar inte hur jag ska få annat än 18,5 extra om man inte ska smula sönder eländet.
  • Vädur 78

MIna värden gick från 0,53 till 1,4 efter 2,5 veckas sprayning vid första behandlingen

• Pimpinellan

Vädur 78 skrev 2009-09-09 20:46:40 följande:

MIna värden gick från 0,53 till 1,4 efter 2,5 veckas sprayning vid första behandlingen
    Usch då... Jag vill inte ens göra en till IVF med högre än 2,0 eftersom det är den sista IVF:en. Vill maximera oddsen så gott det bara går.
Svar på tråden När är TSH för högt om man vill få barn?