• Missne

När är TSH för högt om man vill få barn?

Jag undrar vad TSH bör liga på om man vill att det ska vara optimalt för att bli gravid? Jag har hört olika. Min klinik säger att det är normalt mellan 0,4-4,0. Jag hae 2,8 varför de tycker att det är fullt normalt. Har dock läst andra som skrivit att det ska ligga under 2,5 eller tom mellan 1,0-1,5 för att ha så bra chanser som möjligt att bli gravid. Skulle vilja ha argument att föra fram till min klinik för att jag ska få behandling att sänka TSH. Nån som vet mer om detta???

• Svar på tråden När är TSH för högt om man vill få barn?
  • Missne

Vädur 78 skrev 2009-08-23 16:57:42 följande:

Vad kunde hända enligt henne om man låg för lågt???
    Oj, hon räknade upp massor, men hjärtklappning, depression och ångest var väl det hon menade var de riktigt obehagliga sakerna, sen kunde man få diareé och synrubbningar mm. kommer inte ihåg allt hon räknade upp.
  • Missne

Måste bara avreagera mig nån stans. Fick idag brev från RMC i Linköping där jag både gjort min utredning, mina landstingsförsök samt 2 privata IVFer. Ivåras när jag fick besked av dem att jag inte var välkommen att göra fler försök där tjatade jag till mig TSH-prov vilket de aldrig tagit tidigare varken i utredningen eller inför nån av mina IVFer eller FET. Idag fick jag brev från kliniken med resultatet från TSH-provet (hade ju redan fått reda på det från vårdcentralen och fått Levaxin) och där skriver läkaren att mitt värde (4,2) låg utanför normalintervallet, men att det troligtvis inte är något som man behöver göra nåt ytterligare åt, men att det bör väl kontrolleras om. Hur kan en överläkare inom IVF som jobbar heltid med fertilitetsproblem skriva att det inte är något man behöver göra nåt åt???? Blir riktigt förbannad. Har lust att skriva och klaga och "sätta dit dem " för felbehandling.

• BettanB
    Missne skrev 2009-08-24 22:27:29 följande:
    Måste bara avreagera mig nån stans. Fick idag brev från RMC i Linköping där jag både gjort min utredning, mina landstingsförsök samt 2 privata IVFer. Ivåras när jag fick besked av dem att jag inte var välkommen att göra fler försök där tjatade jag till mig TSH-prov vilket de aldrig tagit tidigare varken i utredningen eller inför nån av mina IVFer eller FET. Idag fick jag brev från kliniken med resultatet från TSH-provet (hade ju redan fått reda på det från vårdcentralen och fått Levaxin) och där skriver läkaren att mitt värde (4,2) låg utanför normalintervallet, men att det troligtvis inte är något som man behöver göra nåt ytterligare åt, men att det bör väl kontrolleras om. Hur kan en överläkare inom IVF som jobbar heltid med fertilitetsproblem skriva att det inte är något man behöver göra nåt åt???? Blir riktigt förbannad. Har lust att skriva och klaga och "sätta dit dem " för felbehandling.
    Min läkare tycker att 4,8 är toppen. Trots 5mf och en hel hop symptom.. Galet, galet... Medan andra läkare vägrar ens överväga IVF eller liknande om man ligger över 2,0. Varför pratar de inte med varandra?
    Piratpartist, javisst!
  • Vädur 78
    Förstår att du blir förbannad!!! KOnstigt att de inte reagerar på det provet och väldigt konstigt att de inte tagti det på utredningen.
    Skriv och klaga!!!!
  • Pimpinellan
    Anmäl till överordnad!
  • grådis

Hej o tack för välkomnande

Missne, vilket kasst bemötande. Ju mer man läser om detta...har kollat in en del länkar osv...det är rent skrämmande att det verkar finnas ett sånt svart hål vad gäller kunskap om dessa problem Stå på dig.

Jag fick svar på mina prover....

Käkade 25 mg Levaxin från april-juni, värdet gick från 4,5 till 3,9.
    Nu har jag käkat 50mg från juni-augusti och värdet har gått från 3,9 till 3,1....
    Känns som en lång väg att vandra innan det kommer bli aktuellt med något ivf försök här...

• grådis

...oc jag är oxå rätt sur...för jag hade 4,6 för 4-5 år sedan, första vändan vi började med undersökningar, Pergo osv osv...hade de brytt sig om det då hade kanske allt sett annorlunda ut...
    Men man ska ju inte gräma sig över sånt som vart....men när man läser om alla som ff inte får hjälp så blir man lätt frustrerad....

• Missne
    BettanB skrev 2009-08-25 06:00:36 följande:
    Min läkare tycker att 4,8 är toppen. Trots 5mf och en hel hop symptom.. Galet, galet... Medan andra läkare vägrar ens överväga IVF eller liknande om man ligger över 2,0. Varför pratar de inte med varandra?
    Undrar också om de inte har någon samordning över huvudtaget. JAg ringde endokrin på sjukhuset och frågade vad de rekommenderade och de rekommenderar att man ska ligga under 2 vid fertilitetsproblem. Att då RMC som bara behandlar folk med fertilitetsproblem, och som ligger i samma hus fast på en annan våning, tycker att 4,2 är helt OK är för mig helt obegripligt. Och att de inte ens tar provet i utredningen när det kan vara så avgörande för att lyckas med IVF är ännu mer obegripligt.

Vädur och pimpinellan: Ja, jag funderar allvarligt på att skriva och klaga eller tom anmäla dem. Känns bara lite jobbigt att dra i det också... Det är ju jobbigt som det är.

Grådis: Förstår att du också är sur att man inte gjorde nåt åt det redan för 4-5 år sen. Men vad långsamt det verkar gå att få ner värdet.... Vill ju göra en ny IVF innan äggstockarna totaldör, men samtidigt så vill man ju få optimala förhållanden. JAg får förhoppningsvis veta i slutet på veckan hur levaxinet påverkat värdet och om jag har långt kvar till målvärdet.
  • BettanB
    Missne skrev 2009-08-25 17:45:01 följande:
    Undrar också om de inte har någon samordning över huvudtaget. JAg ringde endokrin på sjukhuset och frågade vad de rekommenderade och de rekommenderar att man ska ligga under 2 vid fertilitetsproblem. Att då RMC som bara behandlar folk med fertilitetsproblem, och som ligger i samma hus fast på en annan våning, tycker att 4,2 är helt OK är för mig helt obegripligt. Och att de inte ens tar provet i utredningen när det kan vara så avgörande för att lyckas med IVF är ännu mer obegripligt. Vädur och pimpinellan: Ja, jag funderar allvarligt på att skriva och klaga eller tom anmäla dem. Känns bara lite jobbigt att dra i det också... Det är ju jobbigt som det är. Grådis: Förstår att du också är sur att man inte gjorde nåt åt det redan för 4-5 år sen. Men vad långsamt det verkar gå att få ner värdet.... Vill ju göra en ny IVF innan äggstockarna totaldör, men samtidigt så vill man ju få optimala förhållanden. JAg får förhoppningsvis veta i slutet på veckan hur levaxinet påverkat värdet och om jag har långt kvar till målvärdet.
    Ja, man kan undra hur många läkare det krävs för att ringa ett telefonsamtal. Helt galet. Håller med övriga om att du borde gå vidare i frågan. Jag övervägar definitivt att klaga formellt på min läkare.
    Piratpartist, javisst!
  • Madderakka
    Har varit med om exakt detta. Jag har insett att man inte kan lite på läkare till 100%. Men det är klart man undrar varför dom inte gör TSH-tester från början, vilket dom egentligen ska göra! Jag hade redan gjort 2 behandlingar när mitt TSH-värde visade sig ligga på 16. Lyckas inte vårt sista försök så kommer jag kräva en behandling till, för det är fel det dom har gjort! Därför säger jag alltid till de som jag känner som börjar med ivf-behandling att vara säkra på att TSH kollas.
Svar på tråden När är TSH för högt om man vill få barn?