• grådis

När är TSH för högt om man vill få barn?

Hej hopp

Känner igen en del av er härinne.Har inte varit på fl på ett tag.
    Jag håller oxå på o tragglar i TSH o Levaxinträsket

Skulle göra ivf på SU i våras men mina tsh prover var inte ok enligt läkaren. de låg på4,5.
    Hon ville tagit fler prover men jag sa att de varit i samma härad för flera år sedan också...men då sa min mag&tarmläkare att det var normalt och inom intervallet...men när hon på repro hörde det så tyckte hon att jag skulle börja med Levaxin med en gång. Fick börja med 25mg
    Efter ca 7 veckor hade det sjunkt till 3,9.
    Ökade dosen till 50mg. _Tog prover häromdan, ska ringa på fredag (idag) för svar på vad det kan vara nu.
    Enl henne så vill de på SU att det ska ligga under 2 om man ska göra IVF.

• grådis

Hej o tack för välkomnande

Missne, vilket kasst bemötande. Ju mer man läser om detta...har kollat in en del länkar osv...det är rent skrämmande att det verkar finnas ett sånt svart hål vad gäller kunskap om dessa problem Stå på dig.

Jag fick svar på mina prover....

Käkade 25 mg Levaxin från april-juni, värdet gick från 4,5 till 3,9.
    Nu har jag käkat 50mg från juni-augusti och värdet har gått från 3,9 till 3,1....
    Känns som en lång väg att vandra innan det kommer bli aktuellt med något ivf försök här...

• grådis

...oc jag är oxå rätt sur...för jag hade 4,6 för 4-5 år sedan, första vändan vi började med undersökningar, Pergo osv osv...hade de brytt sig om det då hade kanske allt sett annorlunda ut...
    Men man ska ju inte gräma sig över sånt som vart....men när man läser om alla som ff inte får hjälp så blir man lätt frustrerad....

• grådis

Hallå hallå

TSH 3,1 har nu fått gå upp till 75mg Levaxin och nya prover om ca 4 veckor...
    Skaffa barn känns mer o mer avlägset faktiskt..

Hur håller ni andra geisten uppe?
    Jag får såna nojor och tänker på alla argument mot och tror inte riktigt på att detta med att skaffa barn är nåt för mig... Är man knäpp?

• grådis

Har fått öka o äter nu 75mg....blir lite orolig när ni skriver att det tar så lång tid att svänga in sig o att ni får höja hela tiden....suck
    Känns lite tröstlöst.

Men det ordnar sig nog.

Hoppas ni haft en trevlig helg

• grådis

haha,och nu börjar jag bli senil oxå Har redan glömt att jag skrivit om min höjning

Tack Missne för kramen

Lycka till nu Pimpinellan

Pucko Buffy, intressant länk

• grådis

Noncuro, tack
    Ska ta nya prover om några veckor så får se vad som hänt då
    Kram o ha en bra dag

• grådis

Här var det stiltje?

Ville bara berätta att mitt TSH gick från 3,1 till 0,79 på fyra veckor med 75mikrogram.
    Inte helt obemärkt kan jag säga....satans huvudvärk och en PMS som inte var att leka med

Så nu har jag TSH 0,79 och ett T4 som gått upp till 20.

Ska käka 75 varannan dag och 50 varannan o ta nya prover kontinuerligt.
    Samt...tadaaaa: börja spraya, sen spruta och sen prel äggplock v47!!!!

• grådis

Jo, jag blev rejält påverkad av att hamna så lågt...fick en pms så det nästan sluta med flytt hemifrån och vart skitdeppig och allt vara jobbigt o svart
    Ska nu prova med 50 varannan dag o 75 varannan, samt nya prover om 4 veckor.

Är det sprayningen som kan påverka värdet eller sprutorna eller är det först om det tar sig som man behöver justera dosen?

Husläkaren är nog ingen ide´att gå till Missne...jag fick inte ens beställa tid förra vintern på vc för att kolla upp det och min syster håller på och bråkar med sin vc också...man blir ifrågasatt varför man ska kolla upp det och man får inga tider...så chansen att de skulle ha koll på att man ska ligga under 2 är rätt liten...

Min tarmläkare kollade för flera år sen men sa att jag låg inom gränsen eller strax över så det var ingen fara...4,5 hade jag då tror jag.
    Så inte ens inom läkarkåren har de riktig koll.

Det är först nu på Sahlgrenska jag fått hjälp. de vill att man är under 2 inför en ivf.
    Och läkaren sa att sen kan man variera inom gränserna, en del mår bra i det högre läget andra i det lägre, man får inte bara gå på siffrona utan se till hur man reagerar och mår.

Hoppas du ska fånån hjälp, verkar jobbigt att inte vara överens med sin behandlande läkare.
    Lycka till

Svar på tråden När är TSH för högt om man vill få barn?