• Missne

När är TSH för högt om man vill få barn?

Jag undrar vad TSH bör liga på om man vill att det ska vara optimalt för att bli gravid? Jag har hört olika. Min klinik säger att det är normalt mellan 0,4-4,0. Jag hae 2,8 varför de tycker att det är fullt normalt. Har dock läst andra som skrivit att det ska ligga under 2,5 eller tom mellan 1,0-1,5 för att ha så bra chanser som möjligt att bli gravid. Skulle vilja ha argument att föra fram till min klinik för att jag ska få behandling att sänka TSH. Nån som vet mer om detta???

• Svar på tråden När är TSH för högt om man vill få barn?
  • Madderakka
    Noncuro skrev 2009-09-15 11:45:48 följande:
    Vad säger din läkare?
    Han har inte hört av sig ännu.
    Pimpinellan skrev 2009-09-15 13:25:47 följande:
    Var går den nedre gränsen egentligen? När jag hade 0,4 var det inte på långa vägar i närheten att vara _för_ lågt sa min läkare.
    Tack för svaret! Jag hoppas få feta imorgon när jag ringer igen.... Dessa telefontider och svårtillgängliga läkare... :)
  • Hannathu
    Pimpinellan skrev 2009-09-15 13:25:47 följande:
    Var går den nedre gränsen egentligen? När jag hade 0,4 var det inte på långa vägar i närheten att vara _för_ lågt sa min läkare.
    Det finns olika bud där, jag mår bäst när TSH är under 0,4 och T4 är uppe på övre referensområdet. Min läkare säger att nära noll och T4 inom normalen men högt (så att jag mår bra) betyder att kroppen är nöjd med dosen den får och piskar inte på sköldkörteln att jobba mer.

Vill man bli gravid ska det enligt mina läkare vara bättre att ligga lågt
  • Pimpinellan
    Hannathu skrev 2009-09-15 19:49:07 följande:
    Det finns olika bud där, jag mår bäst när TSH är under 0,4 och T4 är uppe på övre referensområdet. Min läkare säger att nära noll och T4 inom normalen men högt (så att jag mår bra) betyder att kroppen är nöjd med dosen den får och piskar inte på sköldkörteln att jobba mer.Vill man bli gravid ska det enligt mina läkare vara bättre att ligga lågt
    Mitt T4 vet jag inte förutom att vc-läkaren sa det vara "bra". Blev gravid när jag hade 3,5,men fick tyvärr MA så jag tror problemet mer ligger där. Oavsett TSH-värde har jag extremt svårt att bli gravid,men om jag skulle bli det igen har jag bättre chans med lägre TSH.
  • tulip79

Jag hade 6,3 på mitt TSH värde för två-tre veckor sedan. Äter nu levaxin 50 mg/dag. Ska ta om provet om två månader. Någon som vet om jag måste ta provet när jag har mens eller om jag kan ta det vilken dag som helst?

• Pimpinellan
    tulip79 skrev 2009-09-16 17:37:18 följande:
    Jag hade 6,3 på mitt TSH värde för två-tre veckor sedan. Äter nu levaxin 50 mg/dag. Ska ta om provet om två månader. Någon som vet om jag måste ta provet när jag har mens eller om jag kan ta det vilken dag som helst?
    När som helst. Hoppas dosen räcker en bit på väg!
  • grådis

Noncuro, tack
    Ska ta nya prover om några veckor så får se vad som hänt då
    Kram o ha en bra dag

• grådis

Här var det stiltje?

Ville bara berätta att mitt TSH gick från 3,1 till 0,79 på fyra veckor med 75mikrogram.
    Inte helt obemärkt kan jag säga....satans huvudvärk och en PMS som inte var att leka med

Så nu har jag TSH 0,79 och ett T4 som gått upp till 20.

Ska käka 75 varannan dag och 50 varannan o ta nya prover kontinuerligt.
    Samt...tadaaaa: börja spraya, sen spruta och sen prel äggplock v47!!!!

• Missne

Grådis: Oj, fick du biverkningar av att TSH sjönk så pass alltså? Men bra att du blir kollad ordentligt nu och att du nu kan börja behandlingen.

Själv tjatade jag till mig ett nytt TSH-prov på sprutdag 6 för att se om det gått upp. Det kan ju gå upp när man hormonstimulerar. Mycket riktigt hade det gått upp från 1,3 till 1,8. När jag kollade med min hemmaIVFläkare om jag inte borde höja dosen lite så att det inte gick över 2 sa hon blankt NEJ! Hon vägrar och sa att om jag inte är nöjd med hennes svar är jag välkommen att byta till någ on annan läkare. Hon sa även att jag blivit kollad mycket mer än vad som är brukligt då jag frågade om jag inte borde ta nytt TSH iallafall nu när jag sprutat ytterligare samt tagit ÄL-spruta. JAg har nu tagit prov tre gånger med 4-5 veckor emellan. Hon kunde bara sträcka sig till att jag fick ta ett nytt prov om jag testar plus så får vi diskutera saken igen då. Hon kan bara sträcka sig till att medicinera ner under 2 och inte närmare 1 . När jag var på ET idag i Falun passade jag på att fråga den läkaren, men han bara skakade på huvet om TSH och menade att det var en myt som var "inne" för flera år sedan, men att det med dagens kunskap inte spelade nån roll. Så där kom jag ingen vart heller. Min hemmaIVF-läkare sa även att hon förra veckan varit på nån träff med en massa IVF-läkare och att de då diskuterat detta med TSH och att ingen annan heller behandlade till lägre eller tog prover så ofta som jag gjort . Med anledning av det så undrar jag om ni som har läkare som säger att det ska ligga nära 1 kan namnge dem. JAg har ju inget att komma med (mer än att jag vet många andra men kan inte säga var ni går) när hon säger att det är så här......

• Vädur 78
    Missne skrev 2009-10-02 20:25:42 följande:
    Grådis: Oj, fick du biverkningar av att TSH sjönk så pass alltså? Men bra att du blir kollad ordentligt nu och att du nu kan börja behandlingen. Själv tjatade jag till mig ett nytt TSH-prov på sprutdag 6 för att se om det gått upp. Det kan ju gå upp när man hormonstimulerar. Mycket riktigt hade det gått upp från 1,3 till 1,8. När jag kollade med min hemmaIVFläkare om jag inte borde höja dosen lite så att det inte gick över 2 sa hon blankt NEJ! Hon vägrar och sa att om jag inte är nöjd med hennes svar är jag välkommen att byta till någ on annan läkare. Hon sa även att jag blivit kollad mycket mer än vad som är brukligt då jag frågade om jag inte borde ta nytt TSH iallafall nu när jag sprutat ytterligare samt tagit ÄL-spruta. JAg har nu tagit prov tre gånger med 4-5 veckor emellan. Hon kunde bara sträcka sig till att jag fick ta ett nytt prov om jag testar plus så får vi diskutera saken igen då. Hon kan bara sträcka sig till att medicinera ner under 2 och inte närmare 1 . När jag var på ET idag i Falun passade jag på att fråga den läkaren, men han bara skakade på huvet om TSH och menade att det var en myt som var "inne" för flera år sedan, men att det med dagens kunskap inte spelade nån roll. Så där kom jag ingen vart heller. Min hemmaIVF-läkare sa även att hon förra veckan varit på nån träff med en massa IVF-läkare och att de då diskuterat detta med TSH och att ingen annan heller behandlade till lägre eller tog prover så ofta som jag gjort . Med anledning av det så undrar jag om ni som har läkare som säger att det ska ligga nära 1 kan namnge dem. JAg har ju inget att komma med (mer än att jag vet många andra men kan inte säga var ni går) när hon säger att det är så här......
    Det kan ju även ta ett tag att ställa in dosen rätt, mina värden gick ju ner först när man började med Levaxin och sen gick det upp och då höjde jag dosen och samma sak då att först gick det ner och den vände... och så fortsatte det tills jag var uppe på 100 mg om dagen.
    Jag tror ju att jag tog prov var fjärde vecka säkert ett år när jag började med Levaxin och under min första IVF tog jag ju innan start, och prov vid sprutstart för att se hur värdena reagerade.
    Jag har ju oxå tagit väldigt mycket prover men min läkare tycker det nog är bättre jag får göra det och få känna mig lugn.
    När vi började på CA så frågade läkaren där vad mitt TSH låg på och när jag sa att det låg på 0,54 sa han att det var jättebra att det var nedpressat.
    CARLANDERSKA ÄR BÄST!!!♥♥♥
  • Missne

Grådis: Oj, fick du biverkningar av att TSH sjönk så pass alltså? Men bra att du blir kollad ordentligt nu och att du nu kan börja behandlingen.

Själv tjatade jag till mig ett nytt TSH-prov på sprutdag 6 för att se om det gått upp. Det kan ju gå upp när man hormonstimulerar. Mycket riktigt hade det gått upp från 1,3 till 1,8. När jag kollade med min hemmaIVFläkare om jag inte borde höja dosen lite så att det inte gick över 2 sa hon blankt NEJ! Hon vägrar och sa att om jag inte är nöjd med hennes svar är jag välkommen att byta till någ on annan läkare. Hon sa även att jag blivit kollad mycket mer än vad som är brukligt då jag frågade om jag inte borde ta nytt TSH iallafall nu när jag sprutat ytterligare samt tagit ÄL-spruta. JAg har nu tagit prov tre gånger med 4-5 veckor emellan. Hon kunde bara sträcka sig till att jag fick ta ett nytt prov om jag testar plus så får vi diskutera saken igen då. Hon kan bara sträcka sig till att medicinera ner under 2 och inte närmare 1 . När jag var på ET idag i Falun passade jag på att fråga den läkaren, men han bara skakade på huvet om TSH och menade att det var en myt som var "inne" för flera år sedan, men att det med dagens kunskap inte spelade nån roll. Så där kom jag ingen vart heller. Min hemmaIVF-läkare sa även att hon förra veckan varit på nån träff med en massa IVF-läkare och att de då diskuterat detta med TSH och att ingen annan heller behandlade till lägre eller tog prover så ofta som jag gjort . Med anledning av det så undrar jag om ni som har läkare som säger att det ska ligga nära 1 kan namnge dem. JAg har ju inget att komma med (mer än att jag vet många andra men kan inte säga var ni går) när hon säger att det är så här......

Svar på tråden När är TSH för högt om man vill få barn?