• Missne

När är TSH för högt om man vill få barn?

Jag undrar vad TSH bör liga på om man vill att det ska vara optimalt för att bli gravid? Jag har hört olika. Min klinik säger att det är normalt mellan 0,4-4,0. Jag hae 2,8 varför de tycker att det är fullt normalt. Har dock läst andra som skrivit att det ska ligga under 2,5 eller tom mellan 1,0-1,5 för att ha så bra chanser som möjligt att bli gravid. Skulle vilja ha argument att föra fram till min klinik för att jag ska få behandling att sänka TSH. Nån som vet mer om detta???

• Svar på tråden När är TSH för högt om man vill få barn?
  • Vädur 78
    Pimpinellan skrev 2009-09-09 20:46:34 följande:
    Vädur 78 skrev 2009-09-09 20:44:38 följande: Men hur kunde du dela pillren så det blev 12,5 mg? Jag fattar inte hur jag ska få annat än 18,5 extra om man inte ska smula sönder eländet.
    Hade 75 mg hemma som jag ätit innan och tog en och en halv av dem, tror det blir 112,5
  • Vädur 78
    Pimpinellan skrev 2009-09-09 20:53:47 följande:
    Vädur 78 skrev 2009-09-09 20:46:40 följande: Usch då... Jag vill inte ens göra en till IVF med högre än 2,0 eftersom det är den sista IVF:en. Vill maximera oddsen så gott det bara går.
    Min första behandling var jag ju och tog massa prover just för att se hur jag reagerade på hormonerna, det var ett väldigt springade till sjukhuset, samt ringande och kolla värdena men var skönt att få ha full koll
  • Pimpinellan

Vädur 78 skrev 2009-09-09 21:00:20 följande:

Min första behandling var jag ju och tog massa prover just för att se hur jag reagerade på hormonerna, det var ett väldigt springade till sjukhuset, samt ringande och kolla värdena men var skönt att få ha full koll
    Jag önskar jag fick kolla oftare också. Tog många,många månader mellan proven innan det här sista. Har tyvärr inga svagare piller kvar så får se hur jag gör med delningen.
  • Missne

Pimpinellan: På "internetmedicin.se" så står det att patienter som är välinstälda ofta behöver höja dosen 25-50 mikrogram vid graviditet/IVF. Så om du nu äter 75 så kan du säkert lugnt höja till 100 iallafall. Då blir det väl 2 hela tabletter så slipper du dela, men du kanske har anan dosstorlek på tabletterna än 50 mikrogram som jag har.

• Vädur 78
    Pimpinellan skrev 2009-09-09 21:02:23 följande:
    Vädur 78 skrev 2009-09-09 21:00:20 följande: Jag önskar jag fick kolla oftare också. Tog många,många månader mellan proven innan det här sista. Har tyvärr inga svagare piller kvar så får se hur jag gör med delningen.
    Jag har ju en väldigt förstående läkare och jag får ta hur många prover jag vill. Har hänt att någon sköterska har ifrågasatt det men då har jag bara sagt att IVF kliniken kräver det
  • Vädur 78

Blir ju säkert bra om du höjer med 18,5 eftersom ditt värde är lite högre än mitt. Lycka till!!

• Pimpinellan

Jag tror jag delar i fyra som jag sa. Tar ju en tablett som är 75 så det blir 18,5 extra.
    Vad gjorde man utan era insikter och kunskaper?

• Noncuro

Pimpinellan!
    Jag skulle aldrig våga öka dosen om inte läkaren föreskrivit det.
    Jag ska börja spraya i morgon men ökade min Levaxin dos från 50 till 75 mg för cirka en månad sedan. Läkaren sa att det komemr inte behövas högre dos.

Men du är ju "proffs" i branchen och säker vet bättre än mig .

• Pucko Buffy

Gud vad arg jag blir när jag läser att läkare inte läser på ordentligt innan de ger behandling. Stå på er tjejer, det är er rätt att få rätt hjälp.

Ett perfekt TSH värde ligger runt 1 enligt min endokrinolog. Men många med hypo mår bättre av att trycka ner TSH ännu lägre. Själv ligger jag på 0.4 idag och allt över 1 gör att jag mår dåligt. Planerar man att bli gravid och har hypo så ska man ligga under 2 i TSH (medelvärde för de flesta labb och kan variera +-0,5) Ett perfekt T4 är runt 16.

Själv har jag påtalat för min läkare att jag vet att jag ska ligga under 2 för att ha optimal chans för att kunna bli gravid när vi vill det och än så länge har de inte knotat. Gud nåde den som försöker sänka min dos idag... de lär få veta att de lever.

Lägger även in en länk som är bra att läsa samt visa för sin läkare om denne inte är så kunnig.

Funkar inte länken så kopiera den och klistra in den i menyfältet...

ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325.pdf

Mvh PB

• Pimpinellan
    Noncuro skrev 2009-09-10 15:11:26 följande:
    Pimpinellan!Jag skulle aldrig våga öka dosen om inte läkaren föreskrivit det.Jag ska börja spraya i morgon men ökade min Levaxin dos från 50 till 75 mg för cirka en månad sedan. Läkaren sa att det komemr inte behövas högre dos.Men du är ju "proffs" i branchen och säker vet bättre än mig .
    Proffs på mig själv i alla fall! 25 mg hjälpte inte alls,med 50 steg det ändå till 2,6 och jag hade ju 1,6 trots 75 mg så jag ligger liksom inte så lågt att jag verkligen inte borde höja. Kroppen vänjer sig med Levaxin och då får man höja nästan hela tiden tills man står still en låååång period. Där är jag inte än tydligen. Ska be om prov när jag tar mitt första VUL.
Svar på tråden När är TSH för högt om man vill få barn?