• Vädur 78

När är TSH för högt om man vill få barn?

Hej Missne{#lang_emotions_smile} Tror det kan vara bra att ta mer än ett prov på TSH med några veckors mellanrum. Jag hade TSH 5,7 på våran utredning när jag sen några veckor senare skulle ta om provet så hade jag helt normalt värde. Hade det varit tvärtom så första provet varit normalt så hade de ju inte tagit fler säkert och det hade inte upptäckts. Min läkare vill ha mig under 1 och jag ligger nu på 0,58 och har gjort det hela året.
    I Linköping har de aldrig ens frågat mig vad mina värden ligger på även att det står i min journal att jag har underfunktion av sköldkörteln. Nu när vi gick vidare i Göteborg så erbjöd de sig direkt att ta blodprov och frågade vad mina värden låg på.

Har ju hört ganska många här på fl som fått Levaxin när värdet på TSH har varit mellan 2-4 så det kan ju vara värt att testa!!

• Vädur 78
    Missne: Anledning till att min läkare vill ha mig så lågt är för att ha bra förutsättningar om man blir gravid, sen kan TSH värde gå upp när man tar alla hormoner vid en IVF behandling. Bra att du har tagit ett prov till på TSH, när får du svar på det?
    Jag tog prover nu i onsdags och min läkare ringde upp mig i fredags, så det gick undan men tror han har lite att göra på sommaren för då ringer han alltid en massa och sen hör man inte av honom på hela året om man inte själv ringer.

Vad dåligt av dem att inte ta alla prover på RMC, men man blir ju inte så förvånad.
  • Vädur 78

Tror de bara kollade TSH på mig på utredningen sen när det visade 5,7 och jag fick en remiss till endokrinologen togs alla tester och då var det normalt, men jag hade antikroppar.

• Vädur 78
    Missne skrev 2009-07-16 00:17:59 följande:
    Jag är alltid trött och seg nästan och har alltid varit men jag har trott att det är så jag är och att det bara är att acceptera. Har även alltid varit hård i magen vilket jag också trott varit bara att acceptera. Har väligt låg vilopuls vilket säkert bidrar till att jag somnar så lätt och är så trött. Men nu har man börjat fundera på om det beror på TSH, kanske har det alltid varit högt?Bubbelskum: Har faktiskt inte ens letat efter nån privat enokrinolog, men ska genast försöka hitta nån. Tack för tipset Kanske nån som har nåt tips förresten? JAg bor i Linköping, men kan förstås tänka mig var som helst i brist på nån i närheten.
    Både trötthet, seg het och hård i magen är ju symptom på underfunktion
  • Vädur 78
    pluggande mamma skrev 2009-07-16 10:31:56 följande:
    Vad gör jag för fel...?

Jag vet inte{#lang_emotions_wink}
    Jobbigt med överproduktion, har du precis fått veta det???

• Vädur 78
    pluggande mamma skrev 2009-07-17 23:01:37 följande:
    Provar igen.. TSH är under 0,06 och mitt T4 är 43 vilket är en överproduktion. Tydligen skall detta ha ett samband med mina 3 mf under IVF-försöken. IVF kliniken hade glömt att ta rutinproverna och nu nästan 2 år senare så upptäcktes det genom utredning av min yrsel... så himla besviken..

Men fy vad arg man blir! Det var det första provet som togs på våran utredning. Vart går du någonstans??? Dina värden är ju inte alls bra och du borde ju inte ens fått försöka att bli gravid. Kräv nya försök för det MÅSTE du få efter klinikens slarv.

När vi har gjort landstings försök i Linköping så har inte de frågat så mycket även att det står i min journal att jag har underfunktion men nu när vi gick vidare privat på Carlanderska i Göteborg så frågade de direkt när jag tagit senaste provet och hur mina värden låg och om de skulle ta ett blodprov åt mig.
    Nu har jag ju haft väldig koll på detta själv hos min läkare i Eksjö och säkert tagit 20 prover de senaste 2 åren

Vad händer nu då? Har lite dålig koll på överfunktion efter som jag har underfunktion men vad får du för behandling eller medicinering nu då???

Skickar en massa kramar till dig vännen, men förstår att du är upprörd. KRAM

• Vädur 78
    pluggande mamma skrev 2009-07-18 16:20:55 följande:
    Tack Missne och Vädur..Det finns tydligen 3 behandlingar att välja på, antingen operera bort sköldkörteln, medicinera vilket kan ta lång tid och ev komma tillbaka, eller använda nån strålnings vätska typ (har lite dålig koll på hur det fungerade..) Överproduktion kan leda till struma och gift struma.. Det kan som sagt ta upp till 2 år att få bukt på men kan också gå fortare om man har tur.Vi har pratat med kliniken och den läkaren som vi haft är chef på stället..han har semester till slutet av augusti! ingen annan vill ta i detta eller ens diskutera det med oss i nuläget.. Men vi funderar på ev skadestånd för onödigt lidande och nya försök men vi får väl se vad chefen säger först innan man eventuellt drar in advokat som får sköta allt. Jag vet inte vad man kan förvänta sig att de erbjuder oss men iaf nya försök! Får väl se vad man orkar med...
    Det är ju så fruktansvärt dåligt att de inte tagit detta prov. Att de inte reagerar vid missfallen heller för det är ju vanligt vid problem med sköldkörteln.
    Kan ju inte tänka mig annat än att ni kommer få nya försök, det är ju det minsta de kan göra för Er! Har ju hört andra som de missat saker på i utredningen och de har ju fått nya försök.
    Får du välja behandling själv?
    Ja det tar sin lilla tid med sköldkörteln, tog nog 2 år för mig innan det blev stabilt.

Jobbigt att han har semester nu då! Jag hade nog varit så förbannad så jag hade åkt hem till honom{#lang_emotions_wink}

Massa kramar
  • Vädur 78

Skönt att du får komma till läkare så snart! Sen är det ju så olika hur fort man blir bra, det går inte jämnföra sig med andra.
    Jag hade ju oxå känt att något inte va som det ska, men hade ju ingen aning att det var sköldkörteln det var fel på, hade man läst någon lista på symptomen så hade man kanske fattat.

• Vädur 78

Missne: Mina varden hoppade oxa i borjan och ibland var de bra och ibland inte. Tycker du ska krava att fa testa Levaxin!!!

• Vädur 78
    Missne: Bra att du fatt Levaxin nu!!! Jag borjade oxa pa 50 mg och mina varden gick snabbt ner men sen kom ett bakslag nagra manader senare och de steg igen, det tog nastan 1,5 ar innan TSH stannade pa samma varde. Har nu i ar legat pa TSH 0,58.
    Oftast stiger ju vardet nar man borjar med spraybehandlingen och jag har okat levaxinet nar jag borjat mina behandlingar.
    Jag har inte fatt nagra biverkningar
Svar på tråden När är TSH för högt om man vill få barn?