• Missne

När är TSH för högt om man vill få barn?

Jag undrar vad TSH bör liga på om man vill att det ska vara optimalt för att bli gravid? Jag har hört olika. Min klinik säger att det är normalt mellan 0,4-4,0. Jag hae 2,8 varför de tycker att det är fullt normalt. Har dock läst andra som skrivit att det ska ligga under 2,5 eller tom mellan 1,0-1,5 för att ha så bra chanser som möjligt att bli gravid. Skulle vilja ha argument att föra fram till min klinik för att jag ska få behandling att sänka TSH. Nån som vet mer om detta???

• Svar på tråden När är TSH för högt om man vill få barn?
  • Skruttefia
    Missne skrev 2009-07-12 00:04:06 följande:
    Rent logiskt borde man väl isåfall även ha under 2 om man vill bli gravid eftersom man då kan vara gravid inom kort och det kanske inte är bra om man har höre när man blir gravid. Intressant att veta iallafall att MVC har 2 som gräns.
    Jag tycker också att det är rätt förvirrande med alla olika besked man får, men hur som helst är gränsen för vad som är OK 2 när man är gravid. Och väldigt irriterande att läkarna ger olika besked om vad som är OK samt vilka prover som man bör ta!

Jag har också hört att det är optimalt att ligga i det lägre intervallet för TSH när man försöker bli gravid. Läste för ett tag sen om en tjej i 40-årsåldern här på FL som var oförklarligt barnlös efter ett par års försök. Hennes TSH låg högt, men inom "referensintervallet" (kommer ej ihåg exakt värde) och hennes läkare skrev ut Levaxin för att få ner TSH till 1 och hon blev faktiskt gravid

Kan nämna att det tydligen är ganska vanligt att TSH ökar under graviditeten, så när man väl blivit gravid (för det hoppas jag innerligt att du blir) är det bra att fortsätta kolla upp värdena!
    Amanda 060121 & Louisa 090605
  • Fidelis ad urnam

Kanske fel tråd att fråga detta i, men är ökad behåring och infertilitet symtom på förhöjda eller sänkta TSH värden?

Forgive your enemies, but never, never forget their names
  • Vädur 78
    Missne: Anledning till att min läkare vill ha mig så lågt är för att ha bra förutsättningar om man blir gravid, sen kan TSH värde gå upp när man tar alla hormoner vid en IVF behandling. Bra att du har tagit ett prov till på TSH, när får du svar på det?
    Jag tog prover nu i onsdags och min läkare ringde upp mig i fredags, så det gick undan men tror han har lite att göra på sommaren för då ringer han alltid en massa och sen hör man inte av honom på hela året om man inte själv ringer.

Vad dåligt av dem att inte ta alla prover på RMC, men man blir ju inte så förvånad.
  • Krösamaja

Precis som någon skrev här ovan - bör inte TSH-värdet diskuteras i samband med att man också kollar sköldkörtelvärdena?
    TSH är ju hormonet hypofysen skickar till sköldkörteln. Om TSH är för högt är det ett tecken på att sköldkörteln inte tillverkar tillräckligt med hormon och det är då mna måste äta levaxin (som är konstgjort hormon liknande det sköldkörteln tillverkar) för att ha rätt nivå i kroppen.

Varför TSH-nivån är för hög kan det finnas flera orsaker till. Bl a kan man ha en inflammation i sköldkörteln som gör att den inte tillverkar tillräckligt med hormon, eller så har man (som jag hade) ett immunförsvar som gick till angrepp mot sköldkörteln (Graves sjukdom). Det kan också ha att göra med att något blivit fel vid hypofysen som får den att skicka ut signaler (TSH) om att det behövs högre hormonnivå från sköldkörteln fast det kanske inte behövs egentligen...

Om sköldkörteln tillverkar för hög eller låg dos hormon kan detta medicineras med läkemedel som bromsar in produktionen eller med levaxin för att få uåå rätt hormonnivå. Jag hade för hög produktion så jag har opererat bort min sköldkörtel och äter numera levaxin varje dag. Just nu är jag gravid och kollar mina hormonvärden regelbundet och reglerar levaxinnivån därefter. Vid mitt senaste test var TSH lite för högt = ett tecken på att hypofysen "tycker att" hormonnivån från sköldkörteln är för låg och min lökare valde att höja levaxinnivån i förebyggande syfte.

Oj, vad långt det blev... Och egentligen var det inte svar på frågan heller? {#lang_emotions_sealed} Men, TSH-frågan bör (om jag inte är ute och cyklar) diskuteras i samband med hormonnivåerna från sköldkörteln (T3, T4?).

Försök få kontakt med någon endokrinolog för att diskutera TSH och graviditet är mitt tips. Håller dock med om att det är förvirrande. Har hunnit träffa en hel del olika läkare och alla verkar inte helt överens om vad som gäller.

Ledsen om jag hamnade lite off topic {#lang_emotions_tongue_out}

• Krösamaja

Vill bara understryka att jag inte är proffs på området... Har bara egna erfarenheter och allt jag läst (pga min sjukdom och situattion) att luta mig emot...

• Skruttefia

Krösamaja - visst har du rätt. Framför allt T4 brukar kollas upp tillsammans med TSH son "standard". Jag tog även prover på antikroppar, så följande 5 värden testades varje gång:

* TSH
    * T3
    * T4
    * TRAK
    * TPO-ak

Jag låg högt på TSH och lågt på T4, men precis på gränsen (obs! det finns 3 olika mätmetoder för T4) och hade dessutom förhöjda värden på TRAK. För höga enligt MVC's referensintervall men inte "tillräckligt" höga för att få gå på spec-MVC.

Amanda 060121 & Louisa 090605
  • Vädur 78

Tror de bara kollade TSH på mig på utredningen sen när det visade 5,7 och jag fick en remiss till endokrinologen togs alla tester och då var det normalt, men jag hade antikroppar.

• Missne

Har ju bara fått resultaten från första TSH-provtagningen och då tog man även T4 men inget mer. T4 var 13,3 vilket är mitt i intervallet av referensvärden. De andra provtagningarna är beställda av två oberoende av varandra läkare så jag hoppas nån av dem beställt även de andra parametrarna.

Vädur: Ja, varför blir man inte förvånad när det gäller RMC? . Läkaren på vårdcentralen skulle ringa tillbaka men har semester nu så jag antar att hon ringer om nån vecka när hon är tillbaka.

Krösamaja: Blir nog svårt att få remiss til endokrinolog om man tycker att jag ligger inom referenintervallet..., men jag ska försöka.

• Tokstolla

Mitt TSH låg på ca 4 när jag blev gravid. Efter första provtagningen låg den fortfarande enligt BM för högt, (då på 2,7) så att de höjde dosen levaxin för mig. De vill att man ska ligga under 2,5.
    Du ligger precis på gränsen så det är nog ingen större fara men visst tycker jag personligen att du borde behandlas så fort du får ett +

• Pimpinellan

Jag skulle med facit i hand inte ens gjort en IVF när mitt TSH var 3,5. Jag blev ju tyvärr gravid och då låg det fortfarande på 3,5 efter många veckor med Levaxin. Visst,dosen höjdes,men jag fick MA och jag får aldrig veta om det berodde på högt TSH eller inte. Några månader senare var värdet 0,4 och då lyckades jag få 1 av 2 ägg befruktade och gick till ET( brukar inte gå till ET) och nästnästa IVF när jag nyss kollat TSH låg det på 2,6 och jag fick inga befruktade igen. Nåt samband finns mellan allt detta-det är jag övertygad om!

Svar på tråden När är TSH för högt om man vill få barn?