När är TSH för högt om man vill få barn?
Precis som någon skrev här ovan - bör inte TSH-värdet diskuteras i samband med att man också kollar sköldkörtelvärdena?
TSH är ju hormonet hypofysen skickar till sköldkörteln. Om TSH är för högt är det ett tecken på att sköldkörteln inte tillverkar tillräckligt med hormon och det är då mna måste äta levaxin (som är konstgjort hormon liknande det sköldkörteln tillverkar) för att ha rätt nivå i kroppen.
Varför TSH-nivån är för hög kan det finnas flera orsaker till. Bl a kan man ha en inflammation i sköldkörteln som gör att den inte tillverkar tillräckligt med hormon, eller så har man (som jag hade) ett immunförsvar som gick till angrepp mot sköldkörteln (Graves sjukdom). Det kan också ha att göra med att något blivit fel vid hypofysen som får den att skicka ut signaler (TSH) om att det behövs högre hormonnivå från sköldkörteln fast det kanske inte behövs egentligen...
Om sköldkörteln tillverkar för hög eller låg dos hormon kan detta medicineras med läkemedel som bromsar in produktionen eller med levaxin för att få uåå rätt hormonnivå. Jag hade för hög produktion så jag har opererat bort min sköldkörtel och äter numera levaxin varje dag. Just nu är jag gravid och kollar mina hormonvärden regelbundet och reglerar levaxinnivån därefter. Vid mitt senaste test var TSH lite för högt = ett tecken på att hypofysen "tycker att" hormonnivån från sköldkörteln är för låg och min lökare valde att höja levaxinnivån i förebyggande syfte.
Oj, vad långt det blev... Och egentligen var det inte svar på frågan heller? Men, TSH-frågan bör (om jag inte är ute och cyklar) diskuteras i samband med hormonnivåerna från sköldkörteln (T3, T4?).
Försök få kontakt med någon endokrinolog för att diskutera TSH och graviditet är mitt tips. Håller dock med om att det är förvirrande. Har hunnit träffa en hel del olika läkare och alla verkar inte helt överens om vad som gäller.
Ledsen om jag hamnade lite off topic