• Skruttefia

När är TSH för högt om man vill få barn?

Mela78 skrev 2009-07-11 20:00:52 följande:
    Jag fick Levaxin på stört när jag hade TSH på 2,1 i mitten av min senaste graviditet. Var som en zombie pga trötthet.
    Som gravid gäller annat referensintervall - maxvärde enligt MVC's riktlinjer är då 2,0. Jag tog blodprover var 4-6 vecka eftersom jag låg på gränsen.
    Mamma till Amanda 060121 & lillasyster 090605
  • Skruttefia
    Missne skrev 2009-07-12 00:04:06 följande:
    Rent logiskt borde man väl isåfall även ha under 2 om man vill bli gravid eftersom man då kan vara gravid inom kort och det kanske inte är bra om man har höre när man blir gravid. Intressant att veta iallafall att MVC har 2 som gräns.
    Jag tycker också att det är rätt förvirrande med alla olika besked man får, men hur som helst är gränsen för vad som är OK 2 när man är gravid. Och väldigt irriterande att läkarna ger olika besked om vad som är OK samt vilka prover som man bör ta!

Jag har också hört att det är optimalt att ligga i det lägre intervallet för TSH när man försöker bli gravid. Läste för ett tag sen om en tjej i 40-årsåldern här på FL som var oförklarligt barnlös efter ett par års försök. Hennes TSH låg högt, men inom "referensintervallet" (kommer ej ihåg exakt värde) och hennes läkare skrev ut Levaxin för att få ner TSH till 1 och hon blev faktiskt gravid

Kan nämna att det tydligen är ganska vanligt att TSH ökar under graviditeten, så när man väl blivit gravid (för det hoppas jag innerligt att du blir) är det bra att fortsätta kolla upp värdena!
    Amanda 060121 & Louisa 090605
  • Skruttefia

Krösamaja - visst har du rätt. Framför allt T4 brukar kollas upp tillsammans med TSH son "standard". Jag tog även prover på antikroppar, så följande 5 värden testades varje gång:

* TSH
    * T3
    * T4
    * TRAK
    * TPO-ak

Jag låg högt på TSH och lågt på T4, men precis på gränsen (obs! det finns 3 olika mätmetoder för T4) och hade dessutom förhöjda värden på TRAK. För höga enligt MVC's referensintervall men inte "tillräckligt" höga för att få gå på spec-MVC.

Amanda 060121 & Louisa 090605
Svar på tråden När är TSH för högt om man vill få barn?