• Hannathu

När är TSH för högt om man vill få barn?

TSH i sig är ju bara en indikator på att hypofysen får jobba för hårt

ni som har högt tsh - hur ligger ert T4 och T3?
    har ni högt på båda?
    har ni precis haft/har ngn infektion när proverna togs?

innan jag fick levaxin så låg mitt t4 på 12 och tsh på 8
    Nu ligger tsh på 0,05-0,6 och t4 varierar mellan 20 och 24
    så ngt pressat alltså men det är så jag mår bäst och så som endokrinologen tycker är bäst.

• Hannathu
    plupp06 skrev 2009-09-03 15:34:48 följande:
    Vilka refernsvärden har du på T4?
    T4 ska enligt min läkare ligga mellan 12 och 24
  • Hannathu

vet inte om man kan ta dom samtidigt eftersom upptaget kan försämras

men eftersom levaxin inte är ngt annat än vad kroppen bör producera själv så när jag frågat om olika liknande medel så säger de bara att det är att köra på - ingen skillnad mot "friska"

• Hannathu
    gedansk skrev 2009-09-05 21:29:17 följande:
    hej Min endokrinolog läkare (Sophiahemmet) vill att mitt TSH ska ligga under 2.0 gärna lägre. Vid utredningen tog de även T3och T4 fritt. Nu vid kotroller tar han TSH och T3 fritt och ser även på balansen mellan dessa. Han menar att det är skillnad på hur man ligger normalt och när man försöker att bli gravid. Jag tycker att du ska kontakta en annan läkare som du inte behöver dividera med. Mvh Jeanette
    men levaxinet påverkar väl inte T3 det finns såvitt jag vet inte med i tabletten - det påverkar väl bara T4???

Det är i alla fall bara T4 som ändras på mig när de ändrar dosen levaxin. Eller du kanske äter Liothyronin?
  • Hannathu

stannat helt har inte mitt gjort, det tog ett år innan TSH och T4var inom normalvärdena, sen har det krävts en 25mg ökning var 7-9e månad efter det...

• Hannathu
    Pimpinellan skrev 2009-09-15 13:25:47 följande:
    Var går den nedre gränsen egentligen? När jag hade 0,4 var det inte på långa vägar i närheten att vara _för_ lågt sa min läkare.
    Det finns olika bud där, jag mår bäst när TSH är under 0,4 och T4 är uppe på övre referensområdet. Min läkare säger att nära noll och T4 inom normalen men högt (så att jag mår bra) betyder att kroppen är nöjd med dosen den får och piskar inte på sköldkörteln att jobba mer.

Vill man bli gravid ska det enligt mina läkare vara bättre att ligga lågt
Svar på tråden När är TSH för högt om man vill få barn?