• Noncuro

När är TSH för högt om man vill få barn?

Min fertilitets läkare var stenhård med att värderna skall ligga så låga som möjligt inför mitt först och nu inför mitt andra IVF behandling. Jag hade missfall i våras (vi blev gravida själva) men fick misfall. Enligt henne berodde det troligen på mina
    TSH-värden. Hon höjde genast dos trots att jag har legat inom den normala gränsen.

Enligt henne så finns det olika uppfattningar vad gäller TSH värden om man frågar vanliga husläkare eller om man frågar fertilitetsläkare.

• Noncuro
    Missne skrev 2009-08-24 22:27:29 följande:
    Måste bara avreagera mig nån stans. Fick idag brev från RMC i Linköping där jag både gjort min utredning, mina landstingsförsök samt 2 privata IVFer. Ivåras när jag fick besked av dem att jag inte var välkommen att göra fler försök där tjatade jag till mig TSH-prov vilket de aldrig tagit tidigare varken i utredningen eller inför nån av mina IVFer eller FET. Idag fick jag brev från kliniken med resultatet från TSH-provet (hade ju redan fått reda på det från vårdcentralen och fått Levaxin) och där skriver läkaren att mitt värde (4,2) låg utanför normalintervallet, men att det troligtvis inte är något som man behöver göra nåt ytterligare åt, men att det bör väl kontrolleras om. Hur kan en överläkare inom IVF som jobbar heltid med fertilitetsproblem skriva att det inte är något man behöver göra nåt åt???? Blir riktigt förbannad. Har lust att skriva och klaga och "sätta dit dem " för felbehandling.
    Så konstigt. Jag förstår dig...
    Jag skulel bli skogstokig.... Det första min läkare gjorde överhuvudtaget så tog hon blodbrov för att kolla mina TSH-värde. Allt annat kom senare... Och jag är så tacksam att hon var så kunnig. Mitt första IVF resulterade i ett barn. och nu är jag full med hopp att det andra kommer bli lika lyckad.

Klaga!!!! F**n det är dig det handlar om!!!!
  • Noncuro

Pimpinellan!
    Jag skulle aldrig våga öka dosen om inte läkaren föreskrivit det.
    Jag ska börja spraya i morgon men ökade min Levaxin dos från 50 till 75 mg för cirka en månad sedan. Läkaren sa att det komemr inte behövas högre dos.

Men du är ju "proffs" i branchen och säker vet bättre än mig .

• Noncuro
    Hannathu skrev 2009-09-12 09:10:57 följande:
    stannat helt har inte mitt gjort, det tog ett år innan TSH och T4var inom normalvärdena, sen har det krävts en 25mg ökning var 7-9e månad efter det...
    Men oj! Vad blev den slutlgilltiga dosen?
    Jag äter nu 75 mg och min läkare säger att det är den högsta dosen som jag kommer att få. I och för sig har jag inte haft några problem med mina värden, men i och med min ålder och ett sista misfall i mars förra året så tyckte hon att vi skall öka för att vara på den säkra sidan.
  • Noncuro
    grådis skrev 2009-09-13 21:49:59 följande:
    Har fått öka o äter nu 75mg....blir lite orolig när ni skriver att det tar så lång tid att svänga in sig o att ni får höja hela tiden....suckKänns lite tröstlöst.Men det ordnar sig nog.Hoppas ni haft en trevlig helg
    För mig tog det inte alls lång tid att svänga. Jag höjde från 50 till 75 mg inför den annalkande IVF behandling och redan efter två veckor proverna visade de önskvärda värden. (har i och för sig inte legat högt utan var inom ramer eller inom det nedre gränsen).

Vi och våra kroppar är olika och reagerar olika på behandlingar. Därför blir några gravida på första IVF försöker, andra på andra, och så vidare. Varje fall är unik och all information som cirkulerar här på FL skall du ta med ro. Olika kvinnor har olika bakgrund och erfarenheter. Behöver inte vara aktuellt i ditt fall..
    Oroa dig inte!
  • Noncuro
    Madderakka skrev 2009-09-15 09:38:06 följande:
    Hej! Jag behöver råd från er! Jag har ätit Levaxin 1 år nu och har dosen 100 mikrogram per dag. Det sista provet visade TSH=0.06, T4=18, T3=2.0Tidigare hade jag för högt TSH-värde för att få bli gravid, men det jag undrar nu om mitt nuvarande värde kan vara för lågt? Eller oroar jag mig i onödan?
    Vad säger din läkare?
Svar på tråden När är TSH för högt om man vill få barn?