• Melva

Augustibebisar 2008, del 8

sthlmstjejen: men jag kan ta ett exempel. Vi bor som sagt billigt, har en hyra på 3000:- i månaden. .

• Melva

I flera dagar nu så vaknar A och skriker som en galning. Kvittar om det är på dagen eller natten. Har inte riktigt klurat ut varför. Han vill liksom inte att man ska ta upp honom heller, spjärnar emot som en galning och vrider sig.
    När man väl fått upp honom skriker han om möjligt ännu mer.

Lunch snart. Väntar på att V ska vakna också.

• Melva

A äter en flaska välling innan sängen, 330 ml. Det är enda vällingen han äter. Det senaste har han minskat mängden (men äter alltid minst 280 ml) då jag senarelagt middagen. Han får någon skopa 8-månaders i ibland få han blir lite hård i magen när han äter ren 1-års och får just en sorts gröt på morgonen. En annan gröt (varierar mellan två smaker) går det mycket bättre med.

Borde egentligen sova, men har en del att fixa med. Ska ju fixas mackor och sånt, pallar jag inte stå med till morgonen.

• Melva

Grattis Frida!

Fy vad jag är trött nu. Gick upp 4.45 imorse. Frivilligt! Vi skulle till Gbg och ta en dagstur till Fredrikshamn och eftersom det var tvunget att bli kollektivtrafik så fick det bli så tidigt. Hade ju inte med A som tur var. Det hade han aldrig orkat. Men det gick bra med dom andra. Så vi åkte färja, barnen lekte där, spelade lite och sen var vi framme. Vi hade inte så mycket tid på oss innan färjan skulle åka hem igen så vi gick och köpte en läsk var till E och V. Sen var det hem igen som gällde. Världens dyraste och mest krångliga läsk! .

Men barnen har haft kul och har nu slocknat i sängen. Var inte hemma förrän 22 och då var det bums i säng som gällde.

Jag sitter nu och försöker rensa skallen lite. Det susar av allt oväsen idag och jag är lätt gungig i kroppen/skallen. SKa snart lägga mig jag också. Det ska bli så skönt att jag har sovmorgon imorgon!

Berättade fö för mor idag (vårt resesällskap) och hon visste inte riktigt vad hon skulle säga.

• Melva

Jag tror inte att barn behöver så många aktiviteter egentligen utan att det också är viktigt att dels ha tid med familjen och dels ha tråkigt ibland. Jag är uppvuxen i en familj där vi aldrig blev skjutsade när vi skulle någonstans. Drygt många gånger, men också lärorikt och det tycker jag också är viktigt. Att när dom kommit till en viss ålder så får dom ta sig dit dom ska själva (ålder beroende på tid och plats). En av anledningarna till att maken är negativ, vi ska ha råd med deras intressen som han ser det, men jag håller inte med om att barn behöver många olika intressen som kostar multum.

Tror också det är viktigt att dom lär sig värdet av pengar och ett sätt är ju att man inte får allt man pekar på eller får byta intressen femtielva gånger per termin. (prova vad som passar och har man betalat avgiften så får man vackert fullfölja det och sen byta isåfall).

Sen ska jag uppmuntra barnen till att sommarjobba så dom får egen lön. Det är också viktigt tycker jag. Det kan dom ju börja tidigt med (dom kan ju jobba på sommaren med att klippa gräs och såna saker).

• Melva

Jag ville ju skaffa större bil redan när jag väntade A och vi hade bestämt att vi skulle skaffa större nu när den här är på upphällningen, men tydligen är inte det läntre ett alternativ...

• Melva

VT: ja, men som du säger, ekonomin sätter ju gränsen någonstans och hellre att barnen sysslar med någon som verkligen är kul än har flera saker och så orkar dom inte och det blir för mycket med både skola, intressen och läxor och allt. Nä, barn ska få vara lediga också och inte alltid ha något som måste göras. Man måste lära sig att slappna av och ta det lugnt också.

Ja, jag tycker också det är viktigt att barn blir hörda. Inte få sin vilja fram hela tiden, men deras röst är viktig den också. Och vill man att dom ska lyssna på en så får man ju föregå med gott eksempel .

Imorgon ska A till tandläkaren ( ). Om ett par dagar är han 1 år, den lille skiten .

• Melva

sthlmstjejen: nja, L bad mig fundera över mitt beslut om att behålla och det var jobbigt att höra det (fast väntat kanske). Och det mor sa var väntat så det bryr jag mig inte så mycket om iofs. (Det var nog bara första barnet hon blev lite glad över).

Jag är bara lite bitter över vändningen det har tagit och att jag fortfarande inte kan lita på L i krissituationer (han flyr).

• Melva

VT: tack, men jag vete sjutton. Hoppas vakna och märka att det bara är en mardröm. Känns så j-a absurt allt.

Ska barnen syssla med hockey, golf (min stora fasa då jag inte är ett dugg intresserad) eller hästar får dom banne mig bli proffs sen .

• Melva

lille08: tack du också.

Det bästa kanske är att han sticker, då slipper jag den gnagande oron hela tiden iallafall (det här är ju inte det som skapat det, den har funnits där väldigt länge och har varit ett av våra stora problem sas, därför var det väl väntat). Men det är ju inte vad jag vill. Jag vil inte behöva välja öht...

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8