• Rose Bay Willow

Småttingar med knapp tråd 4

Hej!
    Jag har en liten kille född i v.26+5 som har sjuka lungor och som blev knapp-opererad i september 2008.
    Jag har märkt att de trådar om knapp som finns här på FL, handlar ganska mycket om ungdomar och äldre barn med knapp- så den här tråden tänkte jag skulle vara för oss som har barn från nyfödd till 3 år.
    Lillen kaskad-kräker även nu, sen operationen, så jag är mycket intresserad av matningar, olika mat mm mm
    Fick själv ett jättebra råd av en annan FL mamma- be sjukvården om kräkpåsar- sen vi fick dem har vi kunnat halvera tvätt-tiderna!
    Kraaam
    M

Dags för ny tråd....

Nu är ju de flesta av våra prematurer runt året!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • Svar på tråden Småttingar med knapp tråd 4
  • Klara 80
    Adni skrev 2009-09-05 09:03:34 följande:
    Har läst den där boken Varsågod nu som vi beställde från Folke Bernadotte. Enligt den så ska man ju bara ge dem mat som de vill eller i alla fall skulle kunna våga svälja lite av. Inga bitar i vårt fall med andra ord... E älskar att hålla i saker och bita av bitar, men det slutar ju alltid med att hon spottar ut eller kräks. Vi har inte märkt att hon tyckt att det är jobbigt på något vis för hon fortsätter lika glatt efteråt. Men man kanske inte ska köra på så ändå... Känner mig lite kluven och förvirrad. Hur gör ni Klara, som har varit på Folke Bernadotte? Om vi bara ska ge E sånt som hon skulle kunna tänkas svälja lite av så blir det ju helt släta såsiga saker. Ska vi då bara erbjuda det?
    Ja, det är svårt det där. Vi fick rådet från logopeden på FB att vänta länge med att ge bitar. Mycket därför att hon ska lära sig lita på oss och att det vi ger henne klarar hon av och fixar hon det ökar självförtroendet. Men senaste veckorna har E blivit så intresserad av att sitta å bita på kex och stoppa små matbitar i munnen och kräker hon så är hon fortfarande väldigt intresserad och låter det inte stoppa henne. Så vi känner väl att vi inte vill hindra henne för mycket när hon själv visar intresse... och de måste ju börja och få öva sig någon gång. Det viktiga tror jag är att man inte gör något som det inte är med på eller själva vill, utan att de får styra själva efter eget intresse och så får man sitta med och stötta dem. Så gör i alla fall vi ! Man får nog hitta sitt eget sätt och vad som verkar passa sitt barn.
  • Adni

Vad bra, då ser vi lika på saken! E blir ju jättearg om man inte ger henne det vi har eller om man plockar bort det hon tuggar på. Vi kanske ska börja tänka lite mer på att hon även ska få en del släta puré-liknande saker som hon har chans att svälja ner utan så mycket kräk.

• Carcassonne

Igår lossnade en sak på en "säker" leksak- en vattenkanne-pip och satt fast i lillens mun-hans pappa fick lirka ut den. När oron släppt kändes det ändå bra-han är så modig nu att han stoppar allt i munnen. Han kräktes efteråt, men det var nog´mest av gammal vana...idag har han "ätit" både råraka med stekt fläsk m lingon, samt en stor bit dubbelnougat...
    Det går framåt!
    Kula att läsa om alla era framgångar!
    Vi är fortfarande isolerade på vårt land- jobbigt, men tryggare.
    Hur tänker ni i o med svininfluensan? Vad har era läkare sagt?

• Klara 80
    Carcassonne skrev 2009-09-07 19:24:02 följande:
    Igår lossnade en sak på en "säker" leksak- en vattenkanne-pip och satt fast i lillens mun-hans pappa fick lirka ut den. När oron släppt kändes det ändå bra-han är så modig nu att han stoppar allt i munnen. Han kräktes efteråt, men det var nog´mest av gammal vana...idag har han "ätit" både råraka med stekt fläsk m lingon, samt en stor bit dubbelnougat...Det går framåt!Kula att läsa om alla era framgångar!Vi är fortfarande isolerade på vårt land- jobbigt, men tryggare.Hur tänker ni i o med svininfluensan? Vad har era läkare sagt?
    Ush, så otäckt.. tur att det gick bra ialla fall! Roligt att det går framåt! Här har det gått med rasande fart i sommar, dock "äter" E inga mängder att tala om men smakar på det mesta och vågar stoppa det mesta i munnen, dock mer än vad hon klarar av.

Vi träffade E läkare nu idag och diskuterade svininfluensan. För vår del känns det ganska lugnt eftersom E inte haft några lunbesvär alls sedan hon blev av med syrgasen i maj -08. Enligt läkaren tillhör hon inte någon riskgrupp mer än åldern. Men tydligen har ju inte små barn blivit så sjuka i denna influensan. Som det ser ut idag vaccinerar man väl inte barn under 3 år... får väl bara hoppas att vi slipper märka av den här influensan! Vad säger läkarna i Lund om det då?
  • Adni
    Carcassonne skrev 2009-09-07 19:24:02 följande:
    Igår lossnade en sak på en "säker" leksak- en vattenkanne-pip och satt fast i lillens mun-hans pappa fick lirka ut den. När oron släppt kändes det ändå bra-han är så modig nu att han stoppar allt i munnen. Han kräktes efteråt, men det var nog´mest av gammal vana...idag har han "ätit" både råraka med stekt fläsk m lingon, samt en stor bit dubbelnougat... Det går framåt! Kula att läsa om alla era framgångar! Vi är fortfarande isolerade på vårt land- jobbigt, men tryggare. Hur tänker ni i o med svininfluensan? Vad har era läkare sagt?
    Håller med, usch vad läskigt! Väntar bara på dagen då E sätter i halsen rejält. Hon stoppar ju allt i munnen och tuggar på det mesta. Försöker plocka undan men hon har ju en storasyster som är duktig på att sprida sina saker överallt (vissa prylar är i minsta laget).

Vi har inte varit till E:s läkare än, men jag kan inte tänka mig att hon hör till någon riskgrupp när det gäller influensan. Hon har inga sviter från BPD kvar, det enda är väl att hennes förkylningar ofta sätter sig på just luftvägarna... Känner att vi inte kan värja oss mot det direkt, speciellt inte nu när även E går på förskola.

Förstår att ni vill hålla till på landet nu med tanke på C:s lungor. Han borde väl få vaccin bland de första eller?
  • Carcassonne

Så skönt, Klara , att det är bra med E´s lungor. Nej, jag har heller inte läst om småttingar som drabbats, ännu.
    Vet inte ens om jag vill att C ska vaccineras även om de ok ár för barn under 3 år...Han har ju redan fått så mycket sprutor och olika mediciner, mm.

Adni-jag förstår att det inte är lätt värja sig när man har barn på förskola. Och det där med syskon som dräller saker...här har vi en hantverkande pappa som också dräller-häromdagen var jag upptagen i 15 sekunder, och då hade c dragit fram pappas Morakniv ur arbetsbyxorna, som av ngn anledning låg på golvet i hallen...och C gav mig först kniven(!) och sen slidan. Vad som helst hade hunnit hända på de 15 sekunderna. jag var såååå arg!!!

Men så skönt att alla våra små verkar vara på gång med munmotoriken-det går framåt med små steg-och det är vi ju alla vana vid!
    Kramar till er från oss på landet!!

• Carcassonne

Klara; Förlåt jag läste lite slarvigt. Lundadoktorerna vill nog vaccinera om det går-helt klart skall vi i familjen göra det för att skydda C, anser de.
    Och så är det ju MPR vaccinationen snart också-men den kan vi vänta med till våren, tyckte BVC.

• trim

Hej på er!
    Läser ofta men orkar sällan skriva... Nu är jag dock så glad att jag måste få dela med mig till er som förstår hur mycket glädje små tuggor kan innebära...! För 1-2 veckor sen kom värsta framsteget för vår son! Plötsligt åt han ca ½dl fil till middagen (efter att ha provat att hoppa över ett sondmål innan), och till frukost nästa dag på dagis åt han 1 dl fil, utan något överhoppat mål! Det är helt gigantiska mängder för en som max fått i sig ca 1 msk tidigare! Sen har det gått lite trögare igen, men så idag åt han plötsligt en hel mosad banan till mellis på dagis, och sedan 1 potatis och köttgryta till lunch (mixat). Även om man vet att detta tar tid (har räknat med fram till skolåldern med knapp ungefär), och man vet att det går lite framåt och sen lite bakåt igen, så har vi aldrig varit så här MYCKET framåt! Känns så skönt att se att han faktiskt KAN! Har också slunkit ner några riskorn etc utan kväljningar, o jag tänker att om det väl går att svälja släta saker så ger ju det plötsligt så väldigt mycket träning för känsligheten i svalget... Ville bara dela med mig av min glädje och förhoppningsvis sprida lite hopp, för detta plötsliga framsteg kom verkligen som en total överraskning! Ha det gott! // Karin

• Klara 80
    trim skrev 2009-09-08 19:54:24 följande:
    Hej på er!Läser ofta men orkar sällan skriva... Nu är jag dock så glad att jag måste få dela med mig till er som förstår hur mycket glädje små tuggor kan innebära...! För 1-2 veckor sen kom värsta framsteget för vår son! Plötsligt åt han ca ½dl fil till middagen (efter att ha provat att hoppa över ett sondmål innan), och till frukost nästa dag på dagis åt han 1 dl fil, utan något överhoppat mål! Det är helt gigantiska mängder för en som max fått i sig ca 1 msk tidigare! Sen har det gått lite trögare igen, men så idag åt han plötsligt en hel mosad banan till mellis på dagis, och sedan 1 potatis och köttgryta till lunch (mixat). Även om man vet att detta tar tid (har räknat med fram till skolåldern med knapp ungefär), och man vet att det går lite framåt och sen lite bakåt igen, så har vi aldrig varit så här MYCKET framåt! Känns så skönt att se att han faktiskt KAN! Har också slunkit ner några riskorn etc utan kväljningar, o jag tänker att om det väl går att svälja släta saker så ger ju det plötsligt så väldigt mycket träning för känsligheten i svalget... Ville bara dela med mig av min glädje och förhoppningsvis sprida lite hopp, för detta plötsliga framsteg kom verkligen som en total överraskning! Ha det gott! // Karin
    Så roligt med stora framsteg!!!
    Kan ni mata honom eller äter han själv med sked? Ett stort problem för oss är att E vägra bli matad utan ska äta själv, vilket ofta resulterar i att all mat hamnar på andra ställen än i munnen!
  • trim

Klara: Han äter oftast själv, för han vill ha kontroll på vad och när det stoppas i munnen, men ibland får vi mata lite när han kommit igång och börjat äta lite själv. Han är över 2 år, visst blir det lite kladdigt runt munnen, men inte så farligt...

• Carcassonne

Trim!
    Superstort Grattis och Tack för att du delar med dig och ger hopp åt oss andra!!

Skedar är fortfarande ett stort NEJ för lille C-men han pillar i sig precis allt annat med fingrarna, mesost, pepparotsost, currygryta (jättestark!)ärtmos och ädelost...
    Och oftast kräks han inte i samband med själva ätandet längre, utan efteråt pga luft eller slemmighet te.x, det är i alla fall vår teori...
    Igår åt han äppel/vanilj yoghurt med en bläckpenna! Satt och doppade och slickade av...Ja, vad gör man, han får testa allt som känns bra för honom!

• trim

Carcassonne: Ja, alla sätt är bra utom de dåliga...! Kanske är jättegott att äta med bläckpenna, bara att man inte har provat det någon nång...:!

• Adni

Trim:

Men vad duktig O är!!! Vad häftigt att det gick så snabbt. Som du skrev så är det nog jättebra träning att svälja släta saker, vi kämpar vidare med Ellen och hoppas att hon också fattar grejen snart.

Klara, vår E är likadan när det gäller att matas. Hon ska hålla i skeden själv annars får det vara. Vissa dagar hamnar lite i munnen och vissa dagar får hon för sig att skeden ska vara i örat...

• Emmy K

Jag älskar att vara inne här och läsa! Det låter verkligen som om det går framåt för de flesta. Och det går framåt för Nelia också.
    Jag orkar dock sällan skriva här och nu var det länge sedan. Jag får försöka ta mig tid någon annan gång.

• Adni

Emmy K skrev 2009-09-11 20:16:36 följande:

Jag älskar att vara inne här och läsa! Det låter verkligen som om det går framåt för de flesta. Och det går framåt för Nelia också. Jag orkar dock sällan skriva här och nu var det länge sedan. Jag får försöka ta mig tid någon annan gång.
    Kul att höra att det går framåt för Nelia! Det finns hopp för våra små!
  • Carcassonne

Hej på er!
    Hoppas ni haft en skön helg!

C har käkat ett helt Mariekex, igår!
    Visserligen tog det hela dagen, men det mesta fick stanna nere!!!
    Och så är han väldigt förtjust i några små äckliga (tycker jag!)ketchup-skruvar från Lidl!!

Eftersom jag har mycket att tänka på just nu, så passade jag på att skapa en ny tråd INNAN den här går ut-Välkomna dit!!
    Kram
    M
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m47218947.html

Svar på tråden Småttingar med knapp tråd 4