• Rose Bay Willow

Småttingar med knapp tråd 4

Hej!
    Jag har en liten kille född i v.26+5 som har sjuka lungor och som blev knapp-opererad i september 2008.
    Jag har märkt att de trådar om knapp som finns här på FL, handlar ganska mycket om ungdomar och äldre barn med knapp- så den här tråden tänkte jag skulle vara för oss som har barn från nyfödd till 3 år.
    Lillen kaskad-kräker även nu, sen operationen, så jag är mycket intresserad av matningar, olika mat mm mm
    Fick själv ett jättebra råd av en annan FL mamma- be sjukvården om kräkpåsar- sen vi fick dem har vi kunnat halvera tvätt-tiderna!
    Kraaam
    M

Dags för ny tråd....

Nu är ju de flesta av våra prematurer runt året!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • Svar på tråden Småttingar med knapp tråd 4
  • Skumboll

Adni; Ja, jag är ju säker på att S skulle vänja sig vid en lös slang (han fixar ju sonden galant!)....men jag är inte lika säker på att ungarna på det kommande dagiset skulle låta slangen vara, tyvärr. Antar precis som du att läkaren menade transgastrisk jejunalsond i sådana fall.

Toppen att få lite info om detta innan vi sitter där med kirurgen och ett sådant beslut skall tas! Man vill ju gärna ha lite kött på benen....

Nu mixar vi och eventuellt silar burkmat från 6 månader. Det är bara vissa burkar som funkar dock, minsta lilla bit sätter ju stopp i slangen. Simons matkonto ligger på många tusenlappar i månaden idag och vi har ju förhoppning om att kunna mixa den mat vi själva äter, tillsätta lite extra vätska, och ge i knappen i sådana fall.

• Carcassonne

Godkväll på er!
    Nu blir jag lite nyfiken, ger ni mixad mat i slangar/sonder?
    Vill gärna veta mer om detta-vi känner att vi vill försöka gå vidare i lillens matresa...
    Vi ger ju bara nutrini fiber i slangen och så får han smakisar av allt som vi äter och mkt annat. Idag har han ätit ganska mycket av en gräddbulle (kokosboll för er uppåt landet...; } )och det funkade to.m med små bitar kokos...sött och gott!

• mumma84
    Carcassonne skrev 2009-08-16 20:36:21 följande:
    Godkväll på er!Nu blir jag lite nyfiken, ger ni mixad mat i slangar/sonder?Vill gärna veta mer om detta-vi känner att vi vill försöka gå vidare i lillens matresa...Vi ger ju bara nutrini fiber i slangen och så får han smakisar av allt som vi äter och mkt annat. Idag har han ätit ganska mycket av en gräddbulle (kokosboll för er uppåt landet...; } )och det funkade to.m med små bitar kokos...sött och gott!
    Är just lite diskussion om detta i knapptråden.. Läs här:

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m44586415.html
  • Adni
    Skumboll skrev 2009-08-16 18:26:41 följande:
    Adni; Ja, jag är ju säker på att S skulle vänja sig vid en lös slang (han fixar ju sonden galant!)....men jag är inte lika säker på att ungarna på det kommande dagiset skulle låta slangen vara, tyvärr. Antar precis som du att läkaren menade transgastrisk jejunalsond i sådana fall. Toppen att få lite info om detta innan vi sitter där med kirurgen och ett sådant beslut skall tas! Man vill ju gärna ha lite kött på benen.... Nu mixar vi och eventuellt silar burkmat från 6 månader. Det är bara vissa burkar som funkar dock, minsta lilla bit sätter ju stopp i slangen. Simons matkonto ligger på många tusenlappar i månaden idag och vi har ju förhoppning om att kunna mixa den mat vi själva äter, tillsätta lite extra vätska, och ge i knappen i sådana fall.
    Vadå? Får ni inte mat till honom, typ sondnäring, om ni vill ha. Eller ni kanske inte vill ha det. Vi betalar ju bara 1600 kr per år för Ellens mat efterson det går på högkostnadsskyddet. Om inte annat borde ni ju få kompensation i form av vårdbidrag.
  • Skumboll
    Adni skrev 2009-08-18 21:20:58 följande:
    Vadå? Får ni inte mat till honom, typ sondnäring, om ni vill ha. Eller ni kanske inte vill ha det. Vi betalar ju bara 1600 kr per år för Ellens mat efterson det går på högkostnadsskyddet. Om inte annat borde ni ju få kompensation i form av vårdbidrag.
    Vill och vill, men sondnäring (eller den mjölkfria ersättningen som han fått) funkar inte, han kräks så fort det når magen. Vanlig mat är det enda som han får behålla.
    Ingen som velat skriva något läkarintyg för vårdbidrag innan men nu skulle lungläkaren se till att hjälpa oss....
  • Adni
    Skumboll skrev 2009-08-18 21:29:25 följande:
    Vill och vill, men sondnäring (eller den mjölkfria ersättningen som han fått) funkar inte, han kräks så fort det når magen. Vanlig mat är det enda som han får behålla. Ingen som velat skriva något läkarintyg för vårdbidrag innan men nu skulle lungläkaren se till att hjälpa oss....
    Ok. Samma som med vår E då, hon kräktes ju som en tok av sondmat i magen. Fast vi testade ju att förtjocka maten också men det hjälpte inte heller.
    Vilka märkliga läkare som inte vill skriva intyg. Märkligt! Tur att ni får hjälp med det nu i alla fall.
  • Adni

Hej Grüth!

Kul att se dig, eller hur man ska säga.
    Här är det samma som förut. Det som är nytt är att på måndag börjar inskolningen av E på förskolan. Ska bli så skönt att hon äntligen ska börja där och jag tror att det kan bli riktigt bra. Hon får vara på samma avdelning som storasyster så det kan ju vara skönt för henne att ha syster nära.

Hur står det till med er då?

• Grüth

åå det låter riktigt spänannde. du får meddela hur det går:)
    jo här är det bara bra. Neo har börjat att bli mer intresserad av mat nu. plcokar själv tex fruktbitar till munnen för att smaka har även blivit bättre med purer men minsta lilla klump så kommer det upp igen tyvärr men det är bara att träna träna träna:)

• Adni

Neo gillar puré alltså. Någon speciell som är favorit? Tänkte börja låte Ellen prova på det igen nu när hon är större. Kommer nog att bli ganska kladdigt eftersom hon måste äta själv men det får det vara värt om hon gillar det!

Svar på tråden Småttingar med knapp tråd 4