• mumma84

Småttingar med knapp tråd 4

Hej!
    Är med i lite olika trådar om knappar och matvägran här på FL, och tyckte ni verkade intressanta att prata med Min dotter föddes med LKG-spalt och har aldrig velat äta. Hon "tvångsmatades" till hon var ca 8 månader, hade sen nässond i 6 månader och nu har hon knapp (17 månader). Hon fick knapp på magen med en gång, ingen PEG innan.. Vi har mycket problem med denna.. granulom och irritaioner - något tips? Vi åker och lägger lapis ca 1 gång per vecka, men det hjälper inget tycker jag.

Har också ofta ångest över matträningen.. Nu så sitter hon vid stolen och får bitar av mat att smaka på vid ca 2 av de 5 målen per dygn. Hon äter inget, men smakar ibland och spottar ut.

Ett tips till er med barn som kräks mycket.. Ge vanlig mat, inte sondnäring. Vida spydde minst 2 ggr varje dag innan jag började ge henne vanlig mat. Vi satt alltid inne, kände inte för att gå utanför dörren då man aldrig visste när det skulle komma.. Nu spyr hon ca 1 gång per vecka!

• mumma84

Tänkt mycket på det här med pumpar. Vi har en spruta som vi själva trycker in mat med, aldrig blivit tillfrågade om att använda pump. Hur fungerar det?

• mumma84

När ni sätter aqua-cel kompress, sätter ni den på den irriterade huden? På granulomet? Gör det inte ont när man ska ta bort dem sen då? Hur ofta byter man sådana kompresser? Vi har vanliga kompresser nu som jag byter ca 3/dag..

• mumma84

Hittade chiron på apoteket nu.. ska man lägga den på granulomet och irritationen eller bara runtom? Massa frågor från mig..

• mumma84

Vilken sorts knapp har era barn? Vida har mic-key nu, men vid nästa byte funderar vi att testa mini-button. Nån som rekommenderar den? Den är ju plattare, men har större kuff.. Sen ligger den ju närmare huden vilket kanske blir jobbigt om man ska renngöra och så?

Vad har ni fått i vårdbidrag? Jag har ansökt, tror jag kommer att få 1/4, det minsta.

• mumma84

Adni: Jag har också kännt så många gånger. Att man inte orkar med.. Speciellt om det är någon operation som närmar sig eller om hon haft långa kräkperioder. Sen också att man inte får leva något eget liv alls längre, visste ju att man skulle få ge upp mycket av sin tid när man skaffar man, men räknade inte med all denna tid och detta jobb. Men man får tänka på allt positivt som man får tillbaka och intala sig att det kommer bli bättre framöver Och att man faktiskt orkar så mycket mer än vad man tror!

Fråga om xyloproct.. tar man även denna på granulomet? hur många ggr per dag? Ska åka in till sjukhuset imorgon med Vida, så det får titta runt knappen. Hon har granulom och en lila böld som börjat växa mer och mer.. Märker att det gör ont för hon vill inte att jag tvättar eller pillar. Chiron-salvan hjälper tyvärr inte ännu iallafall, fast bara prövat undet 4 dgr.

• mumma84

Bara jag igen..
    Nu har vi varit på sjukhuset.. Läkaren ville att Vida ska äta en pencillin-kur så att irritaionen förhoppningsvis lägger sig. nån annan som behövt ge det? Vill verkligen inte behöva ge pencillin i "onödan".

• mumma84

Just det, kom på en till fråga.. Hur hårt sitter era knappar? Vidas snurrar lätt runt av sig själv..

• mumma84
    Carcassonne skrev 2009-08-13 12:24:07 följande:
    Mumma84- Vi har ocksså Mic-key och är väldigt nöjda med den-vi har "bara" bytt 2 ggr på snart ett år (och så drog lillen ut knappen veckan efter förra bytet-men med en del dramatik så gick det till slut bra-med milt våld fick sköterskan på akuten in samma knapp, fast hålet hunnit bli pyttelitet på bara 40 minuter!).Vi har fått fullt vårdbidrag beviljat fram till jul. Tyvärr hade vi rätt till det från februari, men de på FK kände inte till det- så vi gick miste om 3 månader...trist. Men detta innebär att maken kan vara hemma tills i april nästa år. Då är lillen korrigerat 2 år.
    Men "ska" inte knappen bytas var 4:e månad? Har ingen koll på vad din son har för besvär, men är det något mer än att han inte äter? Tänkte på att ni fått fullt vårdbidrag.. Annars var det ju generöst av FK för en gångs skull

Vida har badat mycket med hennes knapp i hav och sjö. Saltvatten ska ju bara vara bra säger dom.. Men hon har haft mycket besvär kring knappen ända sen den sattes. Granulom , infektioner, bölder m.m.
  • mumma84
    Carcassonne skrev 2009-08-13 21:23:05 följande:
    Han är kvarstående svårt lungsjuk.Det är jag som är ts-där står lite mer...Vi ät-stimulerar honom och matar uppemot 10-11 timmar per dygn, då det inte alls funkar med pump för honom.Jag är dessutom rejält handikappad efter trafikolycka, så det är hans pappa som sköter mest.Apropå knappen så ska de enl. tillverkaren byras var 3e månad, men i Lund för de sitta tills de går sönder (!) eller i 6 månader...
    Okej Olika nick så det koppla jag inte.. Bra tips om kräkpåsar, det ska jag be om nästa gång! Jag matar "för hand" ca 5 h per dag, 10-11 h låter otroligt kämpigt..
  • mumma84

Lagt in en bild under starka bilder-mappen på Vidas knapp och den envetna bölden som inte försvinner.. Nån som haft det så här?

• mumma84
    Carcassonne skrev 2009-08-16 20:36:21 följande:
    Godkväll på er!Nu blir jag lite nyfiken, ger ni mixad mat i slangar/sonder?Vill gärna veta mer om detta-vi känner att vi vill försöka gå vidare i lillens matresa...Vi ger ju bara nutrini fiber i slangen och så får han smakisar av allt som vi äter och mkt annat. Idag har han ätit ganska mycket av en gräddbulle (kokosboll för er uppåt landet...; } )och det funkade to.m med små bitar kokos...sött och gott!
    Är just lite diskussion om detta i knapptråden.. Läs här:

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m44586415.html
Svar på tråden Småttingar med knapp tråd 4