• Rose Bay Willow

Småttingar med knapp tråd 4

Hej!
    Jag har en liten kille född i v.26+5 som har sjuka lungor och som blev knapp-opererad i september 2008.
    Jag har märkt att de trådar om knapp som finns här på FL, handlar ganska mycket om ungdomar och äldre barn med knapp- så den här tråden tänkte jag skulle vara för oss som har barn från nyfödd till 3 år.
    Lillen kaskad-kräker även nu, sen operationen, så jag är mycket intresserad av matningar, olika mat mm mm
    Fick själv ett jättebra råd av en annan FL mamma- be sjukvården om kräkpåsar- sen vi fick dem har vi kunnat halvera tvätt-tiderna!
    Kraaam
    M

Dags för ny tråd....

Nu är ju de flesta av våra prematurer runt året!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • Svar på tråden Småttingar med knapp tråd 4
  • Adni

Idag var första dagen på inskolningen för E på förskolan. Körde 3 timmar idag och ska göra lika imorgon också. Allt gick bara bra, var inne och storasyster med kompis var också med. Roligast tyckte nog E att det var när vi väl kom ut, alldeles innan vi skulle åka hem. Kolla in de andra barnen och sitta med spade i sandlådan är ju en höjdare!

Någon som vet om det finns någon bra litteratur att läsa om barn med matproblematik? E:s resurs vill väldigt gärna lära sig mer, och vem vill inte det förresten.

• Klara 80

Adni: kul att det verkar gå bra på dagis! Har hon en personlig resurs? Hur går det med matningen på dagis och hur hanterar alla barnen att hon har slang och väska hela tiden? Har hon ofrtfarande ryggsäcken på sig förresten?

Vi håller endel kontakt med rektorn på dagiset där E ska gå från januari. Hoppas det blir bra! Man är ju lite orolig för hur det ska gå med matning och matträning. Har provat ryggsäcken vid ett tillfälle och hon verkade fixa det jättebra att ha den på sig... dock är vi lite oroliga att hon ska få ont i ryggen efteråt.

Vi köpte en jättebra bok om matproblematik i Uppsala som logopeden där har skrivit, kan verkligen rekomenderas. Den heter "varsågod och ät" tror jag. Det kommer även ut en ny bok under hösten. Boken finns att köpa via hemsidan: www.fbh.se

• Adni

Hej Klara

Tror nog att det är samma bok som jag har beställt på nätet via Folke Bernadotte.

Ellen har sin väska på sig hela dagarna och har inte klagat hittills. Hon är ju såå mycket friare med den än hon var med droppställningen. Dessutom var det nog ganska tungt att dra omkring på ställningen också eftersom hon fastnade hela tiden och fick massor av leksaker "på släp". Hon tycker däremot att det är otroligt tråkigt när det tar "för lång tid" för hennes föräldrar att få på ryggsäcken och få in alla slangar.

Idag var bara jag, Ellen, hennes resurs (är beviljad heltidsresurs), storasyster och en kompis till henne inne och lekte. Tror inte att det kommer att vara några problem med slangen och de andra barnen. Första veckan kommer de nog fråga om den och så men sedan har de vant sig och bryr sig inte längre, det är det som är så skönt med barn de har så lätt att acceptera nya saker. Storasysters kompisar här hemma på gatan har typ frågat en gång om E:s slang och jag har berättat att hon inte äter själv med munnen och därför får sin mat i slangen, "Jaha" har de sagt då och sedan har det inte varit något mer med det. Nästan alla barn på förskolan har ju sett E när vi hämtat och lämnat storasyster så jag tror att de flesta vet om hennes ryggsäck.

• trollvisan

Hej,

Jag hör väl inte hemma här men jag undrar lite.

Har en dotter som nu haft sond sen midsommar pga hjärtoperation. Operationen är klar sen 3 veckor. Åt lite själv på flaska innan operation men inget efter.
    Idag har vi tagit bort sonden för och se om hon kan tänkas äta själv då hon varit väldigt irriterad på sonden. Än går det inget vidare.
    Detta måste ju testas innan vi kör igång utredning om att få knapp på magen. För så länge hon har sond kommer hon inte att äta själv.

Har någon testat detta eller blir det bättre när man får knapp?? Då kanske dom får lite smak att äta själva. Är det någon som har idéer.

• Adni
    trollvisan skrev 2009-09-01 19:44:33 följande:
    Hej, Jag hör väl inte hemma här men jag undrar lite. Har en dotter som nu haft sond sen midsommar pga hjärtoperation. Operationen är klar sen 3 veckor. Åt lite själv på flaska innan operation men inget efter. Idag har vi tagit bort sonden för och se om hon kan tänkas äta själv då hon varit väldigt irriterad på sonden. Än går det inget vidare. Detta måste ju testas innan vi kör igång utredning om att få knapp på magen. För så länge hon har sond kommer hon inte att äta själv. Har någon testat detta eller blir det bättre när man får knapp?? Då kanske dom får lite smak att äta själva. Är det någon som har idéer.
    Väldigt svårt att veta tycker jag... Helt klart så är det irriterande att ha en sond ner i halsen, vissa klarar av det bättre än andra. Hur gammalt är barnet?

Hoppas att det är någon annan här som har några kloka ord till dig för det är inte roligt när de inte vill äta.
  • trollvisan
    Adni skrev 2009-09-02 09:37:02 följande:
    Väldigt svårt att veta tycker jag... Helt klart så är det irriterande att ha en sond ner i halsen, vissa klarar av det bättre än andra. Hur gammalt är barnet? Hoppas att det är någon annan här som har några kloka ord till dig för det är inte roligt när de inte vill äta.
    5 månader (3 korrigerat)
  • Grüth

morot och palsternacka pure är en riktig favvo. Har nu inhandlat en babycook som ångkokar och mixar helt slätt den är alla tiders och man kan själv göra maten och variera lite mer. Den rekomenderas stark!

• Klara 80
    trollvisan skrev 2009-09-01 19:44:33 följande:
    Hej,Jag hör väl inte hemma här men jag undrar lite.Har en dotter som nu haft sond sen midsommar pga hjärtoperation. Operationen är klar sen 3 veckor. Åt lite själv på flaska innan operation men inget efter. Idag har vi tagit bort sonden för och se om hon kan tänkas äta själv då hon varit väldigt irriterad på sonden. Än går det inget vidare.Detta måste ju testas innan vi kör igång utredning om att få knapp på magen. För så länge hon har sond kommer hon inte att äta själv.Har någon testat detta eller blir det bättre när man får knapp?? Då kanske dom får lite smak att äta själva. Är det någon som har idéer.
    Min dotter hade också sond tills hon var 10 månader (7 mån korrigerat). Hon verkade irriteras väldigt mycket av den och åt ingenting. Dock ändrades inte detta något efter att hon fick knappen, men tror ändå att det är betydligt skönare för dem att börja äta utan sonden.
  • Adni

E hade nässonden i 1 år, men hon var inte jätteirriterad av den vad vi kunde se (drog självklart ut den titt som tätt, men det var mest i tristess eller om hon var arg). Testade kort period att ta bort sonden och bara amma men hon åt inget bättre för det, men det kan ju hända att hon behövde mer tid. Hon var ganska liten då så de blev snabbt nervösa för näringsintaget och satte tillbaka sonden igen...

Grüt, var får man tag på en babycook? Lät ju väldigt smidigt!

Har läst den där boken Varsågod nu som vi beställde från Folke Bernadotte. Enligt den så ska man ju bara ge dem mat som de vill eller i alla fall skulle kunna våga svälja lite av. Inga bitar i vårt fall med andra ord... E älskar att hålla i saker och bita av bitar, men det slutar ju alltid med att hon spottar ut eller kräks. Vi har inte märkt att hon tyckt att det är jobbigt på något vis för hon fortsätter lika glatt efteråt. Men man kanske inte ska köra på så ändå... Känner mig lite kluven och förvirrad. Hur gör ni Klara, som har varit på Folke Bernadotte? Om vi bara ska ge E sånt som hon skulle kunna tänkas svälja lite av så blir det ju helt släta såsiga saker. Ska vi då bara erbjuda det?

• Klara 80
    Adni skrev 2009-09-05 09:03:34 följande:
    Har läst den där boken Varsågod nu som vi beställde från Folke Bernadotte. Enligt den så ska man ju bara ge dem mat som de vill eller i alla fall skulle kunna våga svälja lite av. Inga bitar i vårt fall med andra ord... E älskar att hålla i saker och bita av bitar, men det slutar ju alltid med att hon spottar ut eller kräks. Vi har inte märkt att hon tyckt att det är jobbigt på något vis för hon fortsätter lika glatt efteråt. Men man kanske inte ska köra på så ändå... Känner mig lite kluven och förvirrad. Hur gör ni Klara, som har varit på Folke Bernadotte? Om vi bara ska ge E sånt som hon skulle kunna tänkas svälja lite av så blir det ju helt släta såsiga saker. Ska vi då bara erbjuda det?
    Ja, det är svårt det där. Vi fick rådet från logopeden på FB att vänta länge med att ge bitar. Mycket därför att hon ska lära sig lita på oss och att det vi ger henne klarar hon av och fixar hon det ökar självförtroendet. Men senaste veckorna har E blivit så intresserad av att sitta å bita på kex och stoppa små matbitar i munnen och kräker hon så är hon fortfarande väldigt intresserad och låter det inte stoppa henne. Så vi känner väl att vi inte vill hindra henne för mycket när hon själv visar intresse... och de måste ju börja och få öva sig någon gång. Det viktiga tror jag är att man inte gör något som det inte är med på eller själva vill, utan att de får styra själva efter eget intresse och så får man sitta med och stötta dem. Så gör i alla fall vi ! Man får nog hitta sitt eget sätt och vad som verkar passa sitt barn.
Svar på tråden Småttingar med knapp tråd 4